Op z’n chinees naar school - Reisverslag uit Qingdao, China van Denise - WaarBenJij.nu Op z’n chinees naar school - Reisverslag uit Qingdao, China van Denise - WaarBenJij.nu

Op z’n chinees naar school

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

07 Juli 2018 | China, Qingdao

Zondag 24 juni ging ik naar mn hotel vlakbij de school. Ik koos voor een taxi want het was teveel overstappen met de bus en op deze manier wordt je voor de deur opgehaald en afgezet. Wel zo handig met een zware tas ;). Het rijden in China is een hele ervaring, ze toeteren overal. Dit is vooral om te zeggen hier kom ik aan, aan de kant! Als je dat niet doet blijven ze gewoon net zolang toeteren totdat ze erlangs kunnen... woordje geduld of om je heen kijken kennen ze niet... Mijn taxi chaffeur kreeg oo een gegeven geen ruimte dus daarna was er een doort vab “gevecht” met de auto. Eerst was het nog oke maar later vond ik het echt niet veilig meer dus zei: eeh! Een van de chinese uitdrukking om te gebruiken als iets verrast, niet leuk vind of iets anders. Ze hebben heel verl van die korte eeh, aah, oh, Oh! Alles :p Gelukkig stopte me taxi chaffeur met harder rijden en uitdagen en kwam ik veilig aan. Hij wilde me eerst niet voor de deur afzetten, ik zei is dit het, hij zei ja... maar reed door waarschijnlijk om te kijken of ie vanaf de zijkant dichterbij kon, maar helaas nog 2 U- bochtjes en daarna ging hij toch door de slagbomen bij hotel en kon ik echt voor de deur uitstappen.
Eenmaal in mn kamer was ik verrast door de grote, lekkere badkamer, enorm bed en nu kijken of internet werkt... Joy, een van mn leraren, had gezegd dat ik de tv aan moest doen voor internet. Het duurde even en ik had heel even internet, maar geen VPN dat werkte, dus geen gmail, facebook, instagram, whatsapp alles wat ik gebruik... dus ik naar beneden om uit te leggen, spreekt er 1 iemand gebrekkig engels, dus dan maar over in mn gebrekkige chinees en vertaalprogramma... ze bleef maar doorbrabbelen in chinees en ik snapte er natuuurlijk niets van. Maar goed er kwam iemand naar mn kamer. Deze man was alles aan en uit aan het zetten en het leek te werken, maar na 2 minuten weer niets. Dus toen weer naar beneden en iedereen van hotel kwam om me heen staan en allemaal in het chinees. Enige wat ik uitbracht in chinees was: ik leer pas 3 weken chinees, ik snap jullie niet, en internet werkt niet... ik was mega gefrustreerd en er kwamen nu 2 mensen naar mn kamer... ze deden allemaal hetzelfde als vorige keer... ik kreeg een andere modem... maar het hielp niet. Uiteindelijk zeiden ze dat ik niet om de buitenlandse websites moest gaan. VPN werkt niet in heel China en hier moest ik het maar mee doen. Nee dus! Ik zeindat het vorige week gewoon werkte dus waarom hier niet, en ik ook mn email moest kunnen lezen... Ze hadden hier niets mee, het werkte gewoon niet en ik moest alleen maar op Chinese websites gaan... pffff maar even afwachten hoe het morgen op school is. Ben er helemaal klaar mee. Ik ging naar buiten op zoek naar eten en liep (zonder te weten) eerst de verkeerde kant op. Ik was al helemaal gefrustreerd, dus had echt zoiets van, waar ben ik beland... eenmaal de andere kant op waren er allemaal kleine eetstslletjes en vond ik Liang ping: koude noodles salade. Deze man was in het chinees heel erg aardig en we praatten ook even in chinees. Mn humeur was gelukkig weer iets beter, maar zodra ik weer op straat liep en ik werd aangekeken had je mijn gezicht niet willen zien. Als blikken konden doden had ik er heel veel doodgekeken die dag. Maar goed... terug in hotel heerlijke douche genomen in mn gouden douche en daarna met oma gefacetimed om haar te feliciteren. Dit werkte gelukkig wel. Was niet helemaal afgelsoten van de rest van de wereld.
In de avond weer op zoek naar eten en verrassend was dat er allemaal fietskarretjes met eten op de stop stonden. Ik zit naast een grote universiteit dus mensen komen hier met hun karretjes heen om savonds etennte verkopen aan studenten, dus ik had verse dumplinngs, eipannekoek en 400gr fruit voorgesneden. Allemaal uit plastic zakjes maar wel lekker. Die avond weer voetbal gekeken en klaar voor 2 weken school

Eerste week school
Op maandag ochtend werd ik om 8:20 opgehaald door Joy. Ze liet me de omgeving zien, die ik gisteren eigenlijk al zelf had ontdekt :p, en park en daarna naar school. Ik moest een tekst maken om mn niveau in te schatten. De meeste vragen waren in chinese karakters dus daar begreep ik ergr weinig van. Of ik moest raden welk karakter goed was, of welk leesteken op pinyin moest. Op een gegeven moment ben ik maar gestopt en sommige dinggen in pinyin erbij geschreven. Ik heb uitgelegd dat ik niet zoveel karakters had geleerd en dus niet zoveel kon invullen, en als ik de test zou afmaken vooral gokken was dus dat het beter was om zo te laten. Het was oke oke oke. En mn volgende les startte om 10.30 uur. Ik was de enige student en misschien zou er volgende week 1 iemand bijkomen... hmmm... mn eerste les was van Liu weer alles herhalen van letters en uitspraak. Maandag middag ging ik met Joy naar Licun, zo kan ze uitleggen hoe de bussen werken en waar winkelgebied is. Eenmaal daar voelde ik me al weer veel gelukkiger.
Lekker druk en allemaal winkeltjes en restaurantjes, hier kom ik nog wel terug. Volgende dag ook weer allemaal herhaling bij Liu en bij lerares Tong kreeg ik luister les, maar heb het idee dat zelfde is want ook veel hetzelfde alleen heeft ze in Duitsland jaartje gewoond dus snapt ze iets meer van westerse wereld. Alleen beide snappen niet dat ik de karakters niet ken... Ook niet als ik ze een keer heb gezien. Liu was verrast dat ik zoveel woorden kon uitspreken maar niet de karakters ken van ik en jij... tsja...
Die middag ben ik weer lekker met de bus op pas gegaan naar Licun en rondgeslenterd. Voor woensdag had ik ook geen huiswerk want ik kreg muziek les met de geschiedenis van China. Superinteressant :) Tot en met jaren 70 mocht er geen vrolijke muziek gezongen worden, vooral Marcheer en werk muziek, en alles wat goed was voor het land. Voor mij kwam het over als soort leger, mantra muziek. Daarna kwam chinees opera met al het gejingel waar je na paar minuten doof van bent en pas sinds jaren 80 mag er over liefde worden gezongen en veranderd ook de melodie langzaam en de stemmen ook iets natuurlijker. En nu is er ook rap en alles wat er in westerse wereld is. Ik vond het interessant :)
Woensdag avond heb ik Indiaas gegeten want wilde van een bord eten ipv uit zakjes ;)
Donderdag en vrijdag weer school in mn eentje en veel herhaling en karakters leren schrijven. Op vrijdag begreep Tong eindelijk dat ik niet veel karakters had geleerd jn Taiwan nadat ik voor de zoveelste keer een blad liet zien wat ik in Taiwan had gehad, dit keer met alle soorten fruit. Ze vond het zelf ook moeilijk om te schriiven, hehe.
Vrijdag had ik ook chinees creatieve les met knopen van hun geluksteken/bedel en armbandjes, superleuk! Even wat anders :)
Ik heb zelf uitgevonden hoe de metro werkte, niet heel lastig als alle ticket machines in Engels zijn, jippie. Dus op naar strand hier, ShiLaoRen, en een kega groot winkelcentrum. Ook heb ik in Licun sushi restaurant gevonden want echt even lekker is na alles uit zakjes te eten :). Ontbijt in het hotel doe ik ook niet, omdat alles groente is en gekke chinese gerechten waar mn maag nog geen zin in heeft in de ochtend :p Dus eet ik lekker Belvita ontbijtcrackers op mn kamer, die ik in een supermarkt heb gevonden, veel te duur voor hier maar goed het is ontbijt! :) :)

Weekend!
Mijn eerste weekje school zit erop en het was best zwaar. Alles doe ik alleen, kan niets delen. De eerste 3 dagen had ik een Koreaans boek omdat mijn Engelse boek nog niet binnen was. Chinese excusse door de regen, blabla. Ze willen dat ik in boek 1 blijf, terwijl ik heb aangegeven dat ik alles al weet. Voor internet moet ik naar Licun om VPN te laten werken en soms doet het het wel in mn hotel kamer... maar dat weet je nooit van te voren. Hopelijk wordt week 2 beter...
Op zaterdag koos is ervoor om even lekker uit te slapen en daarna naar TLG te gaan. Dit was best een endje met bus en metro, maar wat moet ik anders in het weekend ;) Eerst heb ik in het megagrote winkelcentrum thee gedronken uit een luxe theesetje. Was alleen mega heet dus moest even wachten :) en lekker mensen kijken.
Toen ik bij TLG binnen kwam vroeg Nini gelijk of ik les wilde geven. Degene die de Bengels (3-4jaar) normaal lesgaf is op vakantie dus misschien vind ik het leuk om te doen. Ja hoor, ga wel proberen. In Chinees, ja waarom niet :p. Ben jij dan mijn assistent Nini? Vroeg ik. Ze antwoordde: “de groep is zo klein dat je alleen bent”. Uhm okay... hoe ga ik dit doen. Ik vroeg wel of ze in de zaal wilde zijn als ik problemen had met Chinees en iets duidelijk maken. Daarhad ik me niet druk om hoeven te maken want uiteindelijk zaten er 3 instructeurs naar me te kijken :p. De bengeltjes waren zo onder de indruk van mij en met mn gebrekkige chinees en mn leuke gezichtsuitdrukkingen en lichaamsbewegingen luisterden ze megagoed. Alles ging eigenlijk heel leuk hier, mijn timing voor de les was ook perfect en ik had veel plezier gehad! En kreeg complimentje van 2 ouders waarvan hun kinderen normaal gesproken nooit met een andere leraar willen gymmen of super verlegen zijn en altijd aan de kant zitten en nu lekker meededen en lachen. Yeah! Zo leuk dat ik dit voor elkaar heb gekregen.
Tussen de Bengels les en Gangmakerles (4-5jaar) zat 10’minuten. Ik was helemaal plakkie van de les, maar ze vroegen of ik het leuk vond om de volgende les ook te doen. Ze hadden zoveel van me geleerd dus wilden meer zin in de volgende les. Ach ja waarom ook niet dacht ik. Een bekertje water en ik was er klaar voor. Welke les, welke activiteiten. Ah oke, bij a zelfde, ander liedje voor warming up, andere activiteiten voor groepsactiviteit en in de stationnetje even snel in 1 minuut uitgelegd gekregen wat ik moest. Jep! Ik kan het :) haha. Deze les vond ik iets lastiger omdat de kids meer praten en ook elkaar uitdagen. Dus had een keer echt hulp nodig om een trek duw incidentje op te lossen maar daarna ook weer superleuk! Ook in deze les waren er 2 kindjes die normaal mega verlegen waren en nu superveel plezier hadden. Tja, niet teveel tegen ze praten, beetje gek doen, lachen en ze vragen om aan de hand mee te ken. Veel high fives als ze iets doen en vooral zeggen dat ze goed hebben gedaan! En het werkt. Kinderen zijn eigenlijk over de hele wereld hetzelfde, haha. Op een gegeven moment keek ik om me heen en zag ik dat bijna alle ouders binnen waren om te filmen en foto’s te maken van mij les. Okeej, dat had ik niet in de gaten terwijl ik met de kinderen bezig was.
Aan het einde van deze twee lessen bedankten ze me heel erg en ze hadden vooral geleerd dat je niet teveel moest praten met de kids. Haha, meer praten kon ik ook niet :p. Sommigen hadden praatjes met mij, maar meer oke, wow en ja zegggen kon ik niet, want ik begreep eigenlijk niet zo goed waar ze het over hadden hahaha.
Als bedankje mocht ik hotpt eten, een van mn favoriete eten in China. Helaas kon alleen Nini mee, want de rest had familie dingen of vrije tijd. Oke, zij was toch de enige die meeste Engels met me sprak, dus was super gezellig en lekker!!! :)
Zondag had ik rustig dagje, ik ben weer terug gegaan naar thee/koffie straatje en had hier wat gezeten en boek gelezen. Daarna naar 4 mei plein om te wachten op de licht show. Tijdens het wachten werd ik megaveel gefotografeerd en gefilmd. Soms ook gewoon dat mensen op 1 meter naast me komen staan, een foto maken en giechelend weglopen. Is het echt zo grappig?
De licht show was mooi, alleen zonder geluid, minder indrukwekkend dan ik had verwacht. Ik ging dit keer voor het einde weg, want had van de vorige week geleerd dat het aan het eind mega druk is in de bus en metro. Dus nu viel het redelijk mee.

Week 2 op school
Op maandag kreeg ik te horen dat mn klasgenootje haar vliegtuig had gemist dus ze waarschijnlijk morgen aan zou komen. Dinsdag was ze er en deed ze mee in mijn middag les. Daarna gezellig met zn tweeen geluncht en heb ik haar laten zien hoe de bus werkt naar Licun :). Op woensdag hadden we weer cultur les, dit keer over alle festivallen in China en vooral hun Chinees nieuwjaar/Sprinng festival. Die middag gingen we met Joy naar Qingdao museum, wat een beetje een verplicht nummertje was voor haar had ik het gevoel. In de lift veranderen ze elke dag tapijt met de dag van de week, dat was wel grappig om te zien :pz . Voor de rest racete we door alle ruimtes en was echt veel om te zien maar niet echt tijd om naar te kijken. Eenmaal weer buiten kon ze weer meet lachen en gingen we naar het strand. Het was alleen megamistig en hoe dichter bij de zee hoe minder ver we konden kijken. We hebben er even uitgerust van al het lopen en daarna terug naar de metro. Ik zei tegen Beron, klasgenootje uit Angola (studeert in Nantes), dat we hier ook konden eten in een ander mega winkelcentrum. Ik had hier vorige week sushi gegeten, dus we konden kijken wat we nu wilden. Joy ginng naar huis en wij gingen op zoek naar restaurant. Tong had aangeraden om bij een dumpling restaurant te eten, en deze keten was ook hier. Ze vielen ons een beetje tegen, waren heel water en smaakte niet super. Maar het was wel lekker en gezellig om even samen lekker te zitten en kletsen. Hierna wilde ik haar een soort theetuin laten zien op het dak met uitzicht over de stad. Alle drukte kan je hier helemaal vergeten en je kan met een groep hier ook thee drinken en sommigen hebben hier les op chinese traditionele instrumenten (soort harp, en drumbol). Heerlijk om hier te zijn :). Donderdag voelden we ons allebei iets minder lekker, dus waarschijnlijk waren het de dumplings. Ik voelde me na middag wel oke en had ook gewoon ontbeten. Beron niet, dus die ging na school ook naar haar kamer. Ik had in de middag mn eind test om te zien hoever ik was geken. Ik had helemaal een verhaaltje van mn reizen voorbereiden, alle woorden die ze gebruiken als telwoord voor 1 stoel, 1 pen, 1 broodje. Zij zeggen 1 aantal stoel, 1 aantal pen etc etc. Maar aantal is vor elk soort voorwerp anders. Ik had me voorbereid om 90 minuten test want dat hadden ze gezegd, elke leraar 30minuten. Bleek alleen Liu er te zijn en deed ze kort mondeling, en daarna moest ik de rest invullen. Ik was jn half uurtje klaar en toen ze het kwam ophalen zei ik dat ik heel verhaaltje had voorbereid voor Joy. Ze zei dat dat bij mondeling hoorde in begin. Ik wilde nog wel graag vertellen dus had ik nog gedaan ;) als toegift haha.
In de avond heb ik mezelf getrakteerd op sushi weet in Licun en heb ik Danisa (Deense koekjes) gekocht als dankjewel.
Vrijdag ochtend had ik nog 1 les van Tong, met huiswerk... dit onderwerp was al weer belangrijker dan alles wat we ervoor hadden gehad maargoed. Logica?
Als middag les hadden we chinese papier kunst. En kregen we les hoe we van rood vierkantje kunst konden knippen :). Ook kreeg ik mn diploma met basis level chinees. Jeej! Trots op mezelf! Als cadeau kreeg ik ook nog 4 boekjes over de chinese cultuur, nee! Hoe moeten die in me tas met alle taiwanese schoolboeken, de schoolboeken van nu en deze cadeaujtes? Aaah :)

Beron moest die middag van hotel verhuizen, naar de mijne :) en vloog savonds naar Shanghai voor weekendje. Ik ging nog een keer naar het strand om nog even te genieten van hier voordat ik naar stad ga. En alles van afgelopen weken nog even verwerken.
Het verbaasd me dat we nog steeds worden aangekeken als de chinezen blanken zien. Het woord hiervoor is weigouren, buitenstaander of alien. Zien we er zo uit? In Qingdao eten ze echt alles op een stokje, zelfs zeesterren!! Alles op straalt stinkt ook naar eten, en in supermarkten verkopen ze ok gedroogde vis en gekke dingen. Wel zijn er overal meer bakkertjes te vinden dan 4 jaar geleden met van allerlei soorten baksels, taartjes, broodjes en koekjes. Alleen soms te duur of gewoon geen smaak :p
Iets anders wat me is ogevallen is dat ze gelukkig niet overal de airco zo hoog hebbenstaan dat het overal vrieskou is. Zelfs in de bus niet, want soms misschien weer wel lekker kan zijn als je als veevoor in de bus gepropt staat en je als een varkent voelt op transport. Doordat je zo dicht op elkaar staat kan je ook niet voorbereiden op bochten, dus als je je niet goed vast houd kan het zomaar zijn dat je met zn tweeen op iemand schoot valt...
De bussen rijden namelijk als gekken en hebben geen eigen busbaan, ze slingeren door al het verkeer heen en als er dan plots een bushalte is staan ze gewoon schuin op de weg om je erin of eruit te laten... soms nam ik een andere bus die ook naar Licun ging en deze was leger, alleen nam die een omweg bleek later. Ik wist dat de bus naar Licun ging gelukkig en kon ik op mn telefoon zien waar ik was maar anders had ik echt geen idee waar ik heen ging.
Ook wordt het de bus nog moeilijk gemaakt omdat de meest rechter baan soms gewoon als parkeet plaats wordt gebruikt als de parkeerruimte van max 10 auto’s vol is. Tuurlijk is het dan mogelijk dat je dan op de rijbaan parkeert, soms zelfs dubbel?? Ik snap dat je dan als chauffeur soms gefrustreerd ben, maar dat betekent nog niet dat je je als een eikel hoeft te gedragen en op lege plekken kan racen alsof je meedoet aan een kamikaze wedstrijd. En dan mega hard remmen bij een kruispunt omdat er daar echt geen logica in zit met stoplichten. Soms sta je echt kriskros doorelkaar omdat anderen nog net even door rood zijn gereden en daardoor kruispunt blokkeert voor de andere richtigen. Maar deze autos krijgen ook geen voorrang om nog even door te rijden want de andere richtingen duwen zich er gewoon tussendoor, gekkenhuis.
Het meest aparte vind ik dat ik de lange afstands bussen er een vrouw tussen iedereen moet wurmen om te vragen waar je heen gaat en dan per afstand betaalt. Zij moet dus ook tussen iedereen door als het druk is? Waarom kan je hier niet een systeem voor uitvinden? Ze betalen echt alles met hun telefoon met een QR code en kunnen overal scannen om te betalen waarom dan ook niet voor de afstand in de bus?

Dit kwam allemaal nog even langs toen ik op het strand lag met mn oortjes in. Ik heb nog nooit met oortjes buiten gelopen of gefietst. Maar in China, en ook in Taiwan, vind ik het lekker om me even af te sluiten van alle chaos op straat. En op het strand merkte ik dat er gewoon een man met een mega lens een foto stond te maken. Toen ik zei dat ik het niet wilde deed ie het 30 seconden later toch gewoon van een andere plek. Eikel!
Ik ga gewoon verder met muziek luisteren en mn boek lezen en laat iedereen even lekker zijn wie hij is. Ik ben ook gewoon een mens en wil hier ook gewoon mezelf kunnen zijn.

Dit zijn al mn ervarinngen in Qingdao, zaterdag 7 juli vlieg ik naar Xi’an waar ik 16 juli mn school begin en daarvoor WeiJuan weer ontmoet! Hoe wat en waar is nog even de vraag. Maar ik heb weer zin in een nieuwe plek! :)


  • 16 Juli 2018 - 21:17

    Els:

    Een woord; geweldig verslag

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Reisdagboek: beginnen bij Zuid-Afrika en stap 2 is Azie, China Volgende stap: Backpacken in Australie, Fiji, NZ en Bali! Huidige stap: Zuid Amerika

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 42714

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 10 September 2018

Around the world

22 Oktober 2014 - 10 April 2015

Down Under!

06 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Nieuwe ervaring, nieuw continent: Azie

01 Maart 2012 - 08 April 2012

Letsitele (Limpopo) en Durban

17 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Step by step around the world

Landen bezocht: