Hoogtepunten - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Denise - WaarBenJij.nu Hoogtepunten - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Denise - WaarBenJij.nu

Hoogtepunten

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

10 Maart 2018 | Peru, Cuzco

Na de vrije tijd in La Paz, zijn we naar Titicaca meer gereden. Dit meer is het hoogste meer ter wereld waar op wordt gevaren, 3800 meter en wordt gezien als een centrale/ geboorte plek van de Inca’s. Al eerst stopte we in Copacabana waar we een nacht hebben geslapen in een klein hostel. Geen idee waarom ze het Copacabana noemen want het is niet te vergelijken met het strand in Rio in Brazilie ;). We gingen met de helft van de groep naar het Titicacameer aan Copacabana, de andere helft hebben we helaas gedag moeten zeggen in La Paz. Zij vliegen terug naar Engeland waar nu superveel.
We dachten lekker een cocktail te nemen aan het strand in de zon. De zon was lekker, maar de cocktails waren superalcohol, dus niet echt lekker. Die avond hadden we een gezamenlijke lunch. We zaten aan het meer dus ik koos voor trout/forel, het smaakte lekker, lange tijd geen vis gehad alleen was het erg droog. In de ochtend daarop vertrokken we richting Isla del Luna mer de boot, ik was zo zeeziek dat ik bij aankomst eerst moest bijkomen, maar daarna hebben we 5 uur gewandeld, gevaren naar Isla del Sol en onderweg een tempel gezien en uitleg over de Andes kruis. Deze heeft 4 dimensies van de zon (noord oost zuid west), 3 trapgewijs zijdes (symbool voor condor-lucht, puma - aarde, slang- onderwereld), en 2 helften (balans van alles goed/fout zon/regen haat/liefde etc). Superinteressant en heb ook een kruis gekocht ;). Op Isla del Sol hadden we een hostel boven op de berg 45 min omhoogklimmen. Ik was supermisselijk weer na de bootrit maar ik zei tegen mezelf hoe eerdee je boven bent hoe eerder je kan liggen :p. Dus hoppa rugzak op mn rug en lopen! Het was zwaar maar eenmaal boven mooi uitzicht. Helaas kort van genoten want was redelijk snel donker, die avond ook weer gefrituurde forel gegeten, smaakt heel lekker na een lange dag. Volgende dag naar Puno, in de middag kwamen we al aan dus lekker een hele middag. Helen was die dag jarig dus ik ging samen met Barbara op zoek naar een supermarkt om ingredienten voor taart te vinden. Gelukt! Dit keer een soort cheescake met dulche de leche en limoen en creamcheese. Ik had een leuk spaans gesprek met de vrouw van het hotel en ze was super nieuwsgierig. Dus alles uitgelegd in Spaans :) In de avond gingen we uiteten in de stad en er was carnaval. Er was een parade, minder leuke was dat ze met een soort schuim, supervies en ze spoten ook in je gezicht en ogen dus ik was echr chagrijnig toen. Gelukkig in restaurant spoten ze niet. Ik had een apart gerecht mer pasta en champignons in rode wijn. Maar als dessert hadden we de taart! Iedereen was weer verrast dus dat was goed :). De volgende dag naar Cusco: de plek voor Machu Picchu!
Die avond hadden we mega lekker gegeten in een burger restaurant, helaas hadden veel van de groep de dag daarna last van hun maag. Ik gelukkig niet! Als dessert nam ik samen met Barbara een heerlijk chocolade brownie toetje, jamjam! De dag voor de Inca trail hadden we nog 1 vrije dag om uit te rusten en stad te zien. Ik heb het historisch museum gezien, kerken, en een lokale voedselmarkt. Samen met Graham heb ik daar voor 1 euro rijst met aardappels en avocado gegeten als lunch, super lekker en goedkoop ;). Die avond moesten we goed eten voor de 4 dagen trek. We aten in een Italiaans restaurant met zelfgemaakte gnocchi, nog een keer jammiejammie! En toen was het de dag van de trekking. Ik heb gekozen voor de Wild Andes trek, een alternatieve Inca wandeling door de bergen richting Machu Picchu. De eerste dag hadden we nog een Inca tempel en een bezoek aan een community waar ze lieten zien hoe ze kleuren maken met de natuur en weven van kleden. Interessant maar erg toeristisch. Daarna een soort van proefwandeling door de bergen. Het was supermodderig en ik was zo blij met mijn wandelstokken! Soms was het een soort spelletje om via de rotsblok(jes) naar de overkant te komen zonder in de modder te zakken. Het ging goed, maar niet de hele tijd helaas. Dus aan het einde van de dag waren mn sokken helemaal bruine en mn schoenen megamodderig! Die avond sliepen we in een lokaal huis en hadden we popcorn bij terugkomst en daarna dinner.

Dankje Pachamamba!
De volgende 3 dagen waren een supermooie ervaring. Elke ochtend op rond zonsopgang rond 6 uur. Na ontbijt lopen, onderweg lunch in een soort tent die onze tentdragers en lokale Peruanen meenamen en lunch voor ons maakten. Het eten was echt superlekker, hoewel het basic was. Soep (asperges, quinoa of iets anders) daarna rijst of aardappels met groente en vlees en als dessert altijd een soort pudding. Na lunch hadden we een soort siesta, soms in de tent omdat het miezerde of soms in de openlucht. Het weer was oke alle drie de dagen. Elke avond moesten een pisco (sterke drank van Peru) offeren aan Pachamamba (moeder aarde), om te vragen voor mooi weer. En eigenlijk is dat elke dag uit gekomen. Als we regen hadden was het voor max 10 minuten, en daarna gewoon weer lekker weer, en gelukkig niet te heet :) Perfect wandelweer. De laatste dag hadden we een lange wandeling naar beneden, over een heel rots achtig en losliggende kiezels. Tijdens de 3 dagen in de bergen heb ik vertrouwen gekregen in mijn knieen, omhoog had ik de kracht en naar beneden had ik vertrouwen om niet uit te glijden. Enige wat me tegenhield was mijn hartslag. Maar dat is logisch we liepen boven 4000 meter! Sliepen op 4200 meter en hoogste pass was op 4600! Dus zeker minder zuurstof waardoor je hart sneller klopt, en je sneller ademt en daarom soms het gevoel hebt dat je echt niet verder kan. Aantal uur lopen per dag was ongeveer 8 uur en rond de 15km. Dat klinkt misschien niet lang, maar bergopwaarts op hoogte ben je ect langzaam!
Al met al een supermooie ervaring, wandeling in de bergen, vertrouwen in mn knieen en supergezelschap!
Na de wandeling gingen we naar Ollantaytambo, de plek waar we met de trein de volgende ochtend richtinng Machu Picchu gingen. Maar eerst! Heerlijk douchen, lekker gegeten (lomo saltado - biefstuk) en geslapen in een bed. Kamperen was oke, maar niet altijd vlak, dus soms werd je wakker en lag je onderaan je slaapmatje :O. Ook naar de wc gaan was in het wild. Op zich zijn we wildplassen gewend onderweg, als we lange dagen jn de truck zitten. Maar snachts met kamperen hadden ze een wc tent gebouwd met een gat in de grond. Ik koos ervoor om gewoon naast de tent in de bosjes of gras te plassen. Poepen heb ik 4 dagen niet gedaan, mijn lichaam heeft serieus gewacht tot een wc in een hotel, bijna het eerste wat ik deed bij aankomst :p In totaal 4 dagen veel gewandeld, misschien afgevallen door het gezonde eten, het enige chocola wat ik meenam was snickers. 1 per dag, en het hielp zeker voor de energie die je soms nodig had. Maar de komende dagen allemaal lekkers gegeten en ook na Cusco weer veel zitten dus die paar kilo zit er waarschijnlijk weer aan ;)
De dag naar de Machu Picchu begin regenachtig, in de trein klaarde het al beetje op en eenmaal aangekomen bij de ingang was het zonnig maar bewolkt. We klommen omhoog om de stapels stenen te zien en eenmaal bij het uitkijk punt was het heel bijzonder. Je ziet het vaak genoeg in een blad of internet maar in het echt is gaaf! Na een rondleiding ben ik nog richting Zonnetempel geklommen met Barbara Lottie en Jon. Halverwege vond ik het wel goed genoeg. De tempel werd steeds kleiner en omhoog klimmen werd steeds warmer en zwaarder ;) dus halverwege lekker geluncht en daarna naar de Inca brug. Dit was niet heel speciaal maar wel historisch. Op de terug hadden we geen tijd voor lunch, maar daar kozen we voor dus aten we snacks en tijd om nog wat souvenirs te kopen :p. Met de trein weer terug naar hotel in Cusco. Die avond in een heel artistiek restaurant gegeten, beetje duur dus kozen we voor een lekker dessert in en ander restaurant. Laatste vrije dag in Cusco: voor de was, want alles was modderig en om lekker bij te komen heerlijk te brunchen in Jacks! Mega sandwich met zalm en avocado en daarna rond te lopen. sAvonds in de stromende regen op zoek naar eten en samen met Barbara de lekkerdte slade met avocado en blue cheese en alles erop en eraan gevonden! :) Hierna richting de kust en geen hoge bergen meer :)
Volgend kort verhaal volgt snel
Ciaociao

Fotos kan je vinden op fb of instagram ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Reisdagboek: beginnen bij Zuid-Afrika en stap 2 is Azie, China Volgende stap: Backpacken in Australie, Fiji, NZ en Bali! Huidige stap: Zuid Amerika

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 42952

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 10 September 2018

Around the world

22 Oktober 2014 - 10 April 2015

Down Under!

06 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Nieuwe ervaring, nieuw continent: Azie

01 Maart 2012 - 08 April 2012

Letsitele (Limpopo) en Durban

17 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Step by step around the world

Landen bezocht: