Praat je chinees tegen me!? - Reisverslag uit Qingdao, China van Denise - WaarBenJij.nu Praat je chinees tegen me!? - Reisverslag uit Qingdao, China van Denise - WaarBenJij.nu

Praat je chinees tegen me!?

Door: Danisi

Blijf op de hoogte en volg Denise

18 Juni 2018 | China, Qingdao

Inmiddels ben ik alweer aangekomen in mn laatste land, China. Op dit monent in Qingdao en ik kijk terug op een leuke drie weken in Taiwan.
Voordat ik mn reis boekte wist ik niet veel over dit land. Het is een eiland vlakbij China en meer wist ik eigenlijk niet.
Tijdens mijn 3 weken heb ik geleerd dat de VOC het leven een soort van heeft gestart en het eerst Formosa heette. In deze link (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Nederlands-Formosa) is meer te lezen. Het is niet allemaal vreedzaam gegaan maar men zegt wel dat door de Nederlanders en leven op Taiwan is gekomen. Tijdens een wandeling in een park kwam ik een man tegen die graag met mij een praatje wilde maken, in het gebrekkig Engels. Toen ik hem vertelde dat ik Nederlander was zei die dat de Nederlanders de puntige neuzen hadden “meegebracht” naar Taiwan. Hij vindt de “chinese” neuzen heel plat en de Nederlandse zijn bij de neusbrug al verder naar voren en puntje van de neus is smaller :p Ook was hij blij dat de Nederlanders de infrastructuur hadden verbeterd en de straten niet kriskros door elkkaar liggen. Toen ik m vroeg of hij blij was met de komst zei hij politiek ja. We probeerden nog wat chinees maar hij begreep totaal niet waar ik het over had. Ik legde uit dat ik Chinees aan het leren was en na nog een aantal keer op verschillende manieren het woord mooi hebben uitgesproken wist ie wat ik bedoelde. Hij had geen idee dat ik Chinees probeerde te praten :p.
Zelf vind ik het best aardig gaan. Het zijn alleen twee talen die ik aan het leren ben. Het geschreven schrift in letters, het pinyin met alle leestekens die de toon en de manier van uitspreken laten zien en de karakters. Het pinyin lukt me wel, het leren van woordjes ook. Het uitspreken is alleen echt superlastig en het leren van karakters ook. In Taiwan gebruiken ze namelijk het traditionele chinees, dus tekens met nog meer streeepjes. Superlastig, dus hierop zal ik in China meer gaan focussen. Daar begint vaak iedereen met simpel Chinees en als je talen studeert of extra tijd hebt kiezen ze voor traditioneel chinees. In Taiwan onderwijzen ze pas sinds 1947 in Mandarijn (chinees), daar voor was het onder Japanse leiding. Dus sommige ouderen in Taiwan spreken geen Mandarijn. Pas sinds de jaren 50 wilden de Chinese regering meer mensen geletterd krijgen en hebben er voor gekozen om de traditionele karakters te versimpelen. Taiwan ging hier niet in mee (Hong Kong en Macau ook niet) omdat daar geen nood voor was. Vele ouderen vinden het ook niet kunnen dat dit is gebeurd. Bijvoorbeeld in het woord liefde is het karakterteken van hart eruit gehaald maar het betekent nog wel liefde. Men zegt dat je nu niet meer uit de karakters de oorsprong van de betekenis kan halen. Het is een beetje te vergelijken met onze sms taal. In plaats van te schrijven:
Dat is grappig, dankjewel. Hoe gaat het met jou? Waarschijnlijk eet ik niet mee vanavond. Misschien morgen. Succes, later. Typ je nu:
Lol, thnx hoest met jou? wsl eet ik nie mee vanaaf. Mssn morgen. Suc6, L8

Ergens wel begrijpelijk hoe ze daar over denken, maar ik heb nu beide gezien en traditioneel chinees heeft echt heeel veeel streepjes ;)
Dit was een beetje een geschiedenis lesje voor jullie, wat ik ook tijdens mijn lessen op school krijg.

Naast school heb ik genoeg tijd om ook op ontdekking te gaan in de omgeving.
Op dinsdag 5 juni had ik een theetour geboekt voor mezelf. Iedereen van de school, groepje van 4 ;), wil wel elke keer wat doen maar we komen niet altijd echt tot iets. Dus dit heb ik gewoon zelf gedaan. Het was al grappig met boeken want ik dacht dat ik naar een klein eilandje zou gaan in het zuiden van Taiwan, maar later toen ik beter ging uitzoeken en de tijd bekeek was dit bijna onmogelijk. Ik blijf in de omgeving van stad Taipei en daar loopt een rivier met een eilandje erin ;). Onderweg heb ik mooie ongevingen gezien en was blij om weer wat groens te zien en een blauwe lucht! De omgeving hier was echt mooi en op een uur rijden vanaf de stad. Het waterniveau is dit jaar alleen heel laag dus iedereen met een zwembad mag die deze zomer niet vullen volgens de Taiwanese regering. Ik heb het gezien hoog in de bergen. Er bestond al een irrigatie systeem om alle theevelden te bewateren maar heb ook de waterstand in het meer en rivier gezien, die zijn inderdaad echt heel laag! We hebben tijdens de tour ook een thee proeverij gedaan, waarbij ik de thee heb gedronken die Koningin Elisabeth het lekkerste vond toen ze een keer naar Taiwan kwam. Natural Beauty? En ook een thee die van nature een zoete smaak heeft, ze zeggen dat het komt omdat er een of andere sprinkhaan opleeft de blaadjes eet en wrop spuugt wat deze zoete smaak geeft. Ik was in een groep met 3 Vietnamezen die in Zweden wonen en een Singapoorse vrouw. Zij kochten echt van alle thees die we hadden geproefd twee of meerdere pakken kop en en een theeset. Hierdoor kregen we nog de VIP groene thee of Wulong thee aangeboden. Grappige was dat hij bij mij maar 1 keer bijvulde en de anderen meerdere keren aanbood. Ik had namelijj niets gekocht ;) Sorry! Ik kan niet zoveel kopen, past niet in mn tas en de theesetjes zijn mooi maar die zullen breken. Ik heb wel een flesje van zn thee gekocht (waarbij hij bij een “theewedstrijd” eerste prijs had gewonnen), koud en die gedronken. Ze drinken hier veel koude thee. Je moet er even aan wennen maar is op zich oke. Aan het einde van de tour zijn we nog naar een thee museum geweesr waar we bliksem bezoekje hebben gehad, alles was in chinees dus ook niet heel erg en toen weer terug naar het centrum. Ik had nog 1,5uur voor mn les startte, dus had tijd om mn schoolspullen op te halen en wat te lunchen. Ik heb een heel goedkoop gefrituurde dumpling plek ontdekt in de eerste week, en kom ik vaak terug. Ik ken nu chinese menu, het is snel, lekker en goedkoop :). Daarna nog bubbletea gekocht op de hoek van de straat en door naar school. De bubbleteas vond ik ook niet lekkerin het begin. Het is melk met thee, koud (als je het warm wilt gooien ze gekookt water eebij) en bubbles van tapioca meel achtig iets erin. Het schijnt ongezond te zijn, dat ze de Taiwanezen tenminste, maar dat komt ondat ze overal suiker ingooien. Dus ik bestel altijd zonder suiker en dan is het nog steeds zoet. Die avond had ik tot 18.00 uur, veel te laat om je hersenen nog chinees te laten denken. Maar het was een les waar we alle tonen en uitspraken heb en geoefend. Leek wel een zingles. Ze beschouwen zich ook allemaal goed in zingen ondat ze van jongs af aan alle uitspraken hebben moeten leren en je stem alle tonen moet kunnen spreken en anders begrijpt niemand wat je zegt. Het was een goeie les en savonds heb ik nog via wat apps geoefend :).
De rest van de week nog lekker naar school geweest, ik vind het echt leuk en wil ook echt meer woordjes leren. Jammere is dat ik na school terug ga naar mn kamer en die niet echt motiveert om te leren en ik dan vooral een boek lees of in de omgeving op ontdekking ga. Zo heb ik een gebied Ximending wat savonds leuk is en superdruk om gewoon lekker rond te lopen en te shoppen zonder te kopen ;). Of kleine dingetjes zoals sokken :p. In Da’an heb ik een kraampje ontdekt die niet door de keuringsdienst komt voor hygiene maar waarbij elke avond een mega rij staat voor eierachtige hartige pannekoeken :). Het wordt gezien als snack maar voor mij is het ook avondeten ;). Een middag ben ik naar Chang Kai Shek tempel gegaan om daar gewoon op se trap te zitten en zonsondergang te zien en proberen wat woordjes te leren via Pleco App. Die avond hadden we met de school een activiteit om naar KTV te gaan. Je huurt dan een ruimte voor karaoke. Helaas waren we maar met zn 4en, Olvier mn klasgenootje, Eric man uit NL die ook school doet en een Franse vrouw die niets heeft gezegd en gezongngen en onze begeleider. Hij zong vooral de chinese nummers en had ons niet meegenomen naar een ktv met pinyin, dus konden we geen chinese nummer zingen. Ik kon wel een aantal karakters lezen dus soms viel ik even in als 2e stem met bu, yi of kan :p maar meer kon ik niet. Totdat we uit hadden gevonden dat er ook engelse nummers waren en we een paar oude nummer hebben gezongen. Het was een bijzondere ervaring maar was leuker geweest met meer mensen en veel goedkoper! Vrijdag middag was ik om 11.00 alweer klaar voor de week. Hale was weer te moe om met me mee te gaan. Dus na een snelle lunch bij een ander kraampje met een soort bladerdeeg hartig broodje had ik uitgezocht hoe ik met de bus naar Jiufen kon. Dit is een dorpje wat bekend is geworden door de opname van een film een straat nu supertoeristosch is. Ik vond het al leuk om de tocht met de bus zelf te doen zonder iets te weten van de richting waar heen. Ik wist het busnummer en dat was alles, maar het was me gelukt. Eenmaal in Jiufen had ik megamooi uitzicht op de kustlijn vanaf de hoge bergen. En toen ik me ondraaide schrok ik van alle toeristen! Ik kocht een ijsje in supermarkt maar dat had ik beter niet kunnen doen, deze leek wel 5x te zijn ingevroren geweest dus die belandde in de prullenbak en toen ben ik door dé straat gelopen. Het was een leuke straat, lekker chinees allen stinkt het helaas naar al het eten wat ze frituren bbqen en verkopen. Op de terugweg had ik uitgezocht dat ik in Keelung eruit kon en daar nog tempel kon bezoeken. Ik had allemaal fotos genaakt welke busnummer ik moest nemen ;) en ik zat in de goeie. Was er gewoon wifi in de krakende bus :p In Keelung een zweten berg opgeklommen waar ik de Taiwanees tegenkwam die met me gepraat heeft over NLse neus ;) en ook zei dat de week ervoor een chinees vliegtuigje op de berg in de verte was gecrasht.. wow! Niets in het nieuws hierover gezien. Ik heb net gevonden dat het om een F16 ging dus geen groot vliegtuig. Eenmaal boven op de berg na een wandeling door doodstille ongeving geen toerist te bekennen kwam ik bij de tempel, snel foto gemaakt rondgelopen geprobeerd af te koelen met uitzicht op de haven en door naar volgende tempel. Onderweg liep er de hele tijd al een man naar me te kijken maar hij wilde graag even hallo zeggen in engels.... en zeggen dat het te warm was en geen toerist hier was vandaag. Dankjewel, moet ik aardig blijven tegen iedereen die even engels wil praten of alleen hallo wilt zeggen...?
Na de tempel waar vooral hondjes werden uitgelaten ben ik weer teruggelopen naar beneden en op zoek gegaan naar een verlaten huis die op tripadvisor stond wat is overgebleven van de japanse bezetting ofzo. Het was een apart steegje waar ik inliep en ik had het huis gevonden en ik liep echtt in een soort trappen stelsel waar de taiwanezen wonen. In andere landen zou ik hier zeker niet in zijn gegaan, maar in Taiwan voel ik me overal wel veilig om rond te lopen. Ik had alleen een heel verlaten en creepy gevoel. Kan hier zo een horror film worde opgenomen en dat er een geest uit het huis opeens zou verschijnen :p Eenmaal weer terug in de overbevolkte straat kwam ik erachter dat ik om een meest bezochte straat night market was beland: Miaokou. Leuk ook deze gezien, vooral allemaal weer apart eten en stinky tofu luchten. Er zijn ook shops, dus onderweg nieuwe schoenen gekocht. Dat moest echt, mn nikies hadden genoeg modderwandelingen moeten volstaan en de zool was al zo dun, en had schoenen gevonden die lekker zaten voor 30€, koopie :). Hierna met behulp van een aardige Taiwanees de goeie bus gevonden terug naar het centrum waar ik naar een shopgedeelte ben gegaan die onze lerares Jenni aanbevool. Het was niet echt een shopgedeelte maar een grote mall met een mega grote boekwinkel Eslite die hier heel bekend is. Ik heb daar flashcards gekocht van Chineasy, om nog gemakkelijker een aantal karakter te leren. En daarna nog door alle etages gegaan met leuke gadgets en van alles en nog wat! Het was een mega lange dag zo en lag savonds met mooie benen in bed ;)

Weekend!
In het weekend weer tijd om verder weg te gaan van de stad. Op zaterdag ochtend was ik alleen te moe om ver te gaan en ook omdat we al om 15.00 moesten verzamelen voor honkbalwestrijd had ik niet heel veel tijd nadat ik was opgestaan. Ik koos ervoor om een Motcha espresso te drinken in de Starbucks. Motcha of moccha of een andere variant van schrijven is iets van hier en Olivier had aangeraden om dit te proberen. Ik wilde wel weer een andere smaak jn mn mond hebben dus naar Starbucks om koffie te drinken en nog wat te lezen. De Moccha espresso was best lekker, niet een zware koffie smaak en lekker warm. Ik drink water, en sapjes en geen hete dingen dus dat vond mn mond ook weer lekker :). Daarna met de school nu met een grote groep, 8 man in totaal, naar honkbal wedstrijd. Het was zoals ik ook had ervaren in Amerika een saai begin. Iedereen is vooral aan het eten. Grappige is dat in Amerika iedereen vooral aan het bier gaat en dronken is aan het eind, maar hier in Taiwan is iedereen vooral bubble tea en sapjes aan het drinken. Aziatische eten en hier en daar een hamburger of iets wat op patat lijkt :p. Het laatste half uur wanneer de wedstrijd wordt beslist is iedereen echt naar de wedstrijd aan het kijken en is de sfeer ook leuker. Uiteindelijk won de thuis ploeg en iedereen in stadion is aan het juichen :). Na deze wedstrijd wilde ik op tijd naar bed, want morgen wilde ik vroeg naar Taroko national park. Helaas was vroeg niet echt meer vroeg. Omdat ik geen internet heb als ik onderweg ben zoek ik alles van te voren uit en maak ik fotos van alle manieren om terug te komen met bus en trein en wat er te doen is. Dit kostte nu meer tijd dan ik had gepland dus na een paar uurtjes slapen was het 7 uur en op tijd om weg te gaan. Gelukkig wilde Hale met me mee, na haar overgehaald te heb en dat ze nog 3 uur kon slapen onderweg in de bus en trein :). Het was een lange rit maar door een combo ticket maar 12€. Het park was echt mooi! Supermooie kleur van water en groen. We namen weer de bus in het park naar het eindpunt en kozen dan op de terugweg waar we eruit wilden. Het was weer lekker om buiten te zijn en beetje toerist te zijn. Helaas begon het bij onze laatste stop keihard te regenen. Helaas reed de bus maar 1xper uurdus moesten we nog een uur wachten totdat we verder konden. We waren een 1,5 uur eerder op treinstation dan gepland en we hadden supermazzel dat er in een half uur ook een lokale trein richting Loudong ging en we daar een bus naar Taipei konden pakken. Zo waren we eerder terug dan verwacht en eindigden we in het sushi restaurant. Lekker! ;)

Laatste week
Een weekend vol met leuke dingen en niet heel veel chinees ;). Hoewel ik wel overal chinees om me heen hoor versta ik er nog steeds bar weinig van ;). Een aantal woordjes het en der.
Op maandag ben ik in de avond met Hale mee gegaan naar een moskee. Het was de nacht waar je om vergiffenis kon vragen. Hierdoor was het best druk in de moskee. Het was voor mij de eerste keer dat ik in een moskee was waar op dat moment ook een gebed aan de gang was. Ik zat natuurlijk in het vrouwelijke gedeelte. Hier zijn ook alle kindenren en nannies die ervoor moeten zorgrn dat de rondrennende kinderen stil zijn en vooral gaan kleuren. Dat is best een uitdaging :p en kinderen rennen dan toch naar hun moeder om een knuffel of iets te halen :p. Op een gegeven moment kwam er een vrouw naar me toe, ik dacht dat ik in de wegzat en ze iets naast me wilde pakken dus leunde opzij. Maar ze wilde een hand op mn schouder leggen en zeggen dat ik welkom was. Ik keek waarschijnlijk heel verbaasd en toen zei ze het nog een keer, gewoon in het engels, en ik zei waarschijnlijk ook heel verbaasd dankjewel :p. Het gebed en alles eromheen was vooral een hele bijzondere ervaring om te zien wat er vooral gebeurd, heb ook vanbinnen gelachen door het knielen en opstaan van iedereen tijdens het gebed. Die avond liep ik zelf terug en er hing een andere sfeer voor de moskee, andere ogen die naar je keken dan alle taiwanese ogen die totaal niet geinteresseerd zijn. Maar ik liep gewoon verder en op een gegeven moment was ik weer in aziatisch gedeelte :). Dinsdag weer laat in de middag les. Na de les wilde ik graag vitamine eten, ik was superverkouden en waarschijnlijk gewoon van de airco en weinig groente. Ik had gisteren al na het wassen niet mn dekbed in mn overtrek gedaan zodat ik zonder airco kon slapen. Dus Olivier nam me mee naar een vegan restaurantje waar je tussen twee groente schotels kon kiezen met udonnoodles. Er zaten wat rare groentes tussen maar het was zker gezond. In de loop van de week voelde ik me ook al weer beter, gelukkig!
Woensdag avond na een dag waarop we in de les vooral op een spelmanier met kaarten allerlei groente en fruit hebben geleerd, gingen we, Oliver Hale Robyn en ik, naar een hotpot resturant met Old Sichuan, die bekend staat om zn pittige en hete kruiden. Het was lekker pittig :) en ik heb garnalen gepeld met stokjes ;). Hierna wilde we nog ergens heen en zijn we beland in een apart barretje.
Donderdag vooral in de les alles herhaald van afgelopen weken. Ik had het zelf niet echt nodig, het voelt ook soms dat ik sneller alle woordjes onthoud dan Olivier en graag door wilt. Hale en Olivier zeggen/denken dat ik heel veel doe aan school maar valt best tegen vind ik zelf. Zou wel meer willen oefenen met karakters en meer woorden willen leren en karakters kunnen lezen, dat maakt het leven en lopen op straat zoveel makkelijker. Dan kan je namelijk zien of er een restaurant is en wat ze daar te eten of drinken hebben. Hopelijk komt daar tijd voor in China, waar ik meer simpele tekens leer denk ik. Soms doe ik in de avond wel spelletjes oefeningen in de apps op mn telefoon of probeer ik karakters te leren met Chineasy. Grappige is ook dat ze dachten dat ik net afgestudeerd was in economie en misschien uit Brazilie kwam. Grappig hoe sommige een eerste indruk hebben. Eric, de man uit NL die al over de hele wereld heeft gewoon en gewerkt zei dat het moeilijk was im in te schatten waar ik vandaan kwam, ik had al een te metropolitiaanse look (? Zeg je dat zo in Nederlands ;)?).

In de avond op dondersg ben ik nog in de regen naar Ximending gegaan om gewoon buiten te zijn :p en een grappig bedankcadeautje te kopen voor Oliver en Jenni, een bubbletea sleutelhanger. Dit was vanaf dag 2 het woord war elke dag wel aantal keer gebruikt werd on te zeggen en ook dubbel lagen om het woord. Vooral omdat als je grote bubbles in je drankje wil het geen parels meer heeten maar boobas. En Jenni moest heel moeilijk doen om dit uit te leggen dus zonder het woord te zeggen begreep ik dat ze borsten bedoelde. Dus als je grotere bubbels in je bubble tea wilt vraag je eigenlijk jn het chinees of je er borsten jn mag :p.
Vrijdag op school een soort slangen en ladders gespeeld en daarna nog even jn half uurtje nieuwe hoofdstuk gestart mer juist de belangrijke onderwerpen zoals het vragen naar de weg... apart dat we hier niet eerder mee zijn begonnen, maar ik heb de boeken dus kan bet zelf doornemen :). Beiden vonden mn sleutelhanger leuk :). Naar aanleiding van het leren van de vruchten hebben we lianwu geproefd een soort taiwanese zure peer appel die zo vooral eten tijdens nieuwjaar. En volgens mij alleen maar hier verkrijgbaar ;).
Vrijdagmiddag wilde ik naar Tamsui voor Nederlandse geschiedenis met Fort Zeelandia, maar het regende al de hele middag en het was dan niet de moeite waard om daar de zonsondergang te zien en rond te lopen in de harde regen. Helaas, had dit wel graag willen zien maar niet alles is mogelijk ;) Die nacht werd ik om 5 uur sochtends wakker geschud. Niet omdat er iemand in mn kamer lag, maar door een aardbeving. Ik wilde gewoon weer verder slapen, maar daarna leek het net of ik gebeld werd op mn mobiel. Ik kreeg meldingen van de overheid in het chinees??? Geen idee wat erin staat, vast dat ee een aardbeving is, maar moeten we meer verwachten, moeten we ergens heen, moeten we binnen blijven. Wat moet ik doen. In Wcuador had ik wel een aantal bevingen meegemaakt, maar deze was echt heel erg geschud. Via een groepswhatsapp van de flat heb ik gevraagd wat de melding was, en Robyn was ook wakker geworden en die vertelde dat het een melding was om te laten weten dat er een beving was. Ja duh, dat voelde ik okk. Verder dus geen actie, dus maar weer verder proberen te slapen ;)

Laatste weekend in Taiwan
Op zaterdag ben ik samen met Robyn en Tim, flatgenootjes, naar Dragon boat festival geweest. Het verhaal erachter is dat Qi Yuan, een minister ergens lang geleden, zich op de 5de dag van de 5de maand van maankalender zich in de rivier heeft gegooid omdat hij geen rust en vrede voor elkaar kreeg. Mensen wilde hem redden en gooide rijstballetjes in het water om te voorkomen dat de vissen aan het lichaam ging etenen zn familie ging op zoek naar zn lichaam in boten. Ze vonden het lichaam in balderen gehuld. Daarom eten ze alleen op 5de van 5de maand deze zongzi rijstkleefbaetjes en dien ze de roeiwedstrijden. Het is niet ect een festival maar we hebben een paar bootroeiwedstriiden gezien en toen zijn we teruggegaan naar het centrum en zijn we gaan eten jn een wc restaurant. Dit was echt weer een bijzonder ervaring, je zit op een wc pot, eet uit een kleine pot, krijgt bier uit een urinezak en als toetje een drolvormig ijs. Die avond geprobeerd nog voetbal kanaal te vinden, voor tijdens het inpakken van mn tas maar helaas niet gevonden. Het was best lekker om op 1 plek te zijn voor 3 weken en een kast te hebben voor je kleren, het moet er nu alleen wel allemaal in met mn 4 schoolboeken. Het pastte uiteindelijk wel alleen was mn taa belachelijk zwaar.
Zondag ochtend wilde ik nog graaf acai als ontbijt in restaurantje alleen deze ging pas km 11:30 open dus bij Dante cafe weer de spirulina achtige motcha latte gekocht en ei op brood. Daarna tas opgehaald en met metro naar vliegveld. Heb onderweg nog overstap gemaakt naar de express metro want was in de langzamere metro gestapt ;). Op vliegveld zag ik dat mn tas nu 20kg woog!! Wow zo zwaar, meer dan 4kg chinese boeken!! Op vliegveld mn appel gegeten en wat chips. De vlucht ging redelijk snel en ik heb echt genoten van de mooie wolken uitzichten in de lucht vanuit vliegveld. Heb al vaak gezien maar dit was heel bijzonder met verschillende lagen en soms ook regenboogacbtoge kleuren :). Rond 20.30 kwam in aan in Qingdao en werd ik opgehaald van iemand van de school waar ik over een week heen ga en die heeft me afgezet bij mn hostel waar ik eerst een week verblijf.

Afgelopen 3 weken hebik een lijstje bijgehouden wat me opviel in Taiwan en wat feitjes:

Taipei oude stad heeft 2,7 miljoen inwoners, samen met nieuw Taipei stad (4,2 miljoen) hebben ze bijna 7 miljoen in de hoofdstad. In heel taiwan wonen rond de 23 miljoen dus 30 % woont in hoofdstad!
Er zijn30 miljoen scooters die ze suicooter noemen omdat het soms kamikaza achtige manouevres zijn. Een motor noemen ze een murdercycle met dezelfde redenen;)

Dinngen die typisch taiwanees zijn

-Ze zeggen niet hallo hoe gaat het als ze elkaar tegenkomen, maar vragen hoe het eten was, of ze wel iets hebben gegeten
-Ze dragen speciale mondkapjes die lijken wel op maat gemaakt
-Op de scooter dragen de meesten een jas achterstevoren aan ter bescherming voor zon
-Ze kijken alleen vooruit in verkeer. Bij oversteken moet je dan ook altijd achterom kijken of er njet iemand van achter je nog even links of rechtsaf slaat en je mssn zomaar aanrijdt.
-Taiwanese hebben gekke gerechten met stukken botvlees en vies uitziende ondefinieerbare gerechten
-Ze eten ook veel octopus of squid uitziende gerechten
-Het js hier heet. Wist biet dat dat in Taiwan kon. Soms is een klein stukje lopen al genieg om helemaal beplakt te zijn
-Ze maken rijen bij bus en metro en is superonbeleefs om daar tussen te proppen, je moet echt achteraan aansluiten!
-Tawain heeft zn eigen pinyin voor chinees en gebruiken de traditioneel karakters
-je je best kan doen om chinees te spreken maar ze eigenlijk niet verwachten dat je chinees spreekt. En ze met een gezicht kijken van praat je engels of chinees tegen me?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Reisdagboek: beginnen bij Zuid-Afrika en stap 2 is Azie, China Volgende stap: Backpacken in Australie, Fiji, NZ en Bali! Huidige stap: Zuid Amerika

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 42768

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 10 September 2018

Around the world

22 Oktober 2014 - 10 April 2015

Down Under!

06 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Nieuwe ervaring, nieuw continent: Azie

01 Maart 2012 - 08 April 2012

Letsitele (Limpopo) en Durban

17 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Step by step around the world

Landen bezocht: