Plan A, B of C - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Denise - WaarBenJij.nu Plan A, B of C - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Denise - WaarBenJij.nu

Plan A, B of C

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

25 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Tzaneen

Net een heerlijk weekend achter de rug in Swadini! Vrijdagmiddag zijn we van school eerst boodschappen gaan doen voor de braai en ontbijt/ lunch op zondag. Vervolgens heb ik het stuk gereden naar de Blyde Canyon, met weer supermooie uitzichten :). Rond 15.30 uur zijn we aangekomen in het resort, en hebben we alle spullen in de chalet 'gegooid' en zijn we gaan zwemmen. Het zwembad ligt op een schitterende locatie, uitzicht op de bergen! Helaas koelde het in de bergen al vroeg donker en koud dus zijn we gaan braaien op de 'braaiplaas' op ons terras. Ik kwam naar buiten om eten te brengen staat er opeens een kudu voor je neus, gaaf! Heel de avond hebben we lekker rustig aangedaan, er was geen tijd voor een wekker de volgende ochtend dus hebben we lang bij het vuur gezeten en heb ik, ohoh, een fles heerlijke rosé opgedronken. Daarna heerlijk geslapen en de volgende ochtend naar het adventure hutje op het terrein of er al genoeg mensen waren aangemeld om te gaan tuben, raften maar dan in een zwemband. Helaas dat was nog niet zo, dus hebben we de boottrip op de blyderivierspoortdam van de zondag naar de zaterdag verplaatst. Om 11.00 uur zaten we dan op een vierkante bak met overkapping op een mooie dam met uitzicht op de bergen, we hebben ongeveer 2 uur gevaren en niet te beschrijven uitzichten gehad, krokodil,nijlpaarden en watervallen gezien. sMiddags zouden we nog teruggebeld worden om misschien te gaan vliegen in een ultra-light vliegtuigje maar dat lukte niet, dat stond dan nu op het programma voor de zondag. Toen zijn we naar de stuwmeer muur gelopen en een waterval. Twee maanden geleden heeft hier 600 mm regen gevallen, dit is iets minder dan de jaarlijkse neerval in Nederland in een heel jaar! (rond de 750-800 mm)
Heel veel paden en wegen zijn hierdoor verwoest en dit is ook duidelijk te zien. Het pad naar de waterval was helemaal weggestroomd en sommige asfalt wegen en bruggen zijn totaal verdwenen. Maar de waterval was alsnog mooi om te zien. Rond 18.00 zijn we Ellanie en Francois op gaan halen in Hoedspruit die de hele dag hadden gegolfd. Wij hadden ze uitgenodigd om ook een leuk weekendje te hebben in Swadini. Dit was hun lievelingsplek om naar toe te gaan, en wij vonden het een geschikt afscheid/bedankt cadeautje! sAvonds hadden we een heerlijke braai voor hun gemaakt met alles er op en eraan,: vlees, maïs, gepofte aardappels, mango etc etc. Deze avond vroeg naar bed want iedereen was best moe. Zondagochtend 'uitgeslapen' tot 7 uur en daarna een wandeling gemaakt langs de rivierbedding die ook totaal weggespoeld is. Toen heerlijk gebruncht in een lekker zonnetje en daarna lekker bij het zwembad gelegen. Ons trip in het ultra-light vliegtuigje ging door :) dus rond half 2 op naar Hoedspruit om te vliegen. We reden daar op dezelfde weg als ik in juli hebben gereden naar Jessica de Hippo, supergrappig om de weg te herkennen, en toen kwam ik erachter dat ik ook al een giant boabab boom had gezien :p. De vlucht was gaaf, alleen jammer dat mijn evenwichtsorgaan soms een beetje tegenstribbelt. Ik mocht zelf sturen, maar de wind was nog al hard dus je moest constant corrigeren. Ik heb de pendel snel aan hem overgelaten en zoveel mogelijk genoten van het uitzicht, wat ook zeker gelukt is! Ik heb nijlpaarden, neushoorns, buffels, en wildebeast van boven af gezien en natuurlijk een te mooi uitzicht over de parken en de bergen in de verte. Net weer thuis gekomen en snel even wat tosti's gemaakt en gedoucht en zo op tijd naar bed. Ik vond het een heerlijk weekend! :) :)

Op school gaat het ook goed. De parachute doet het boven verwachting goed, het is superleuk om te zien dat de leraren de tweede keer al heel veel hebben opgepikt van de eerste keer. Ik heb het ze ook zelf laten doen, zodat ze ook het gevoel hebben dat ze hiermee verder kunnen gaan zonder mij. Het liedje van 'the wheels of the bus' doet het supergoed en het zingen onder de parachute is natuurlijk altijd leuk. Bij een klas had ik geen leraar omdat er op de een of andere manier elke keer net weer iets veranderd waardoor het programma wordt aangepast, maar goed ik kan ook omgaan met kinderen, alleen is het bij de kleintjes soms lastig om dat ik geen Sepedi kan. Hoewel ik toch al wat woordjes heb geleerd: arrire = gaan/go/huphup, mkube = navel, nakuru = knie. :) En mijn idee en planning was om het de leraren te laten doen dit keer...
Met de grote heb ik heel leuk gevoetbald en met de meisjes netbal gedaan, en de tweede keer in de week heb ik de loopski's uit de kast gehaald, touwtje springen en nog een ander vrijloop spel om het aanvallen en verdedigen te oefenen.
Op woensdag was het Human Right Day, een public holiday, dus wij hadden ook een heerlijk dagje vrij! Lekker uitgeslapen tot 8.30 en toen naar een hele grote Boabab boom geweest, waar ik lekker in heb geklommen :)! Toen opzoek gegaan naar een Sequoia tuin, maar niet gevonden. In ieder geval niet de grote, misschien worden ze hier gekweekt voor tuinhout, maar we hebben wel op hele leuke plekjes gereden, waar we heel blij waren dat het een mooie dag was. Want als het ging regenen waren we de pineut want dan kwamen we met de condor, auto, niet meer uit het bos met modder/zandpaden. Laatste deel van de middag nog lekker gelegen bij de Debegeni waterval en savonds nog lekker gerelaxt. Donderdag voelde het heel raar om weer op school te zijn het leek net maandag :p Ik heb mijn sportlessen gegeven aan 4 klassen, en is een nieuwe koelkast gebracht voor de tuckshop (winkeltje voor de kinderen op school, maar ook de mensen in het naastliggende dorpje) en er wordt hard gewerkt aan een franse depot voor een nieuw wc gebouw. Op vrijdag zou ik ook nog aan 4 groepen les moeten geven maar ze hadden opeens verzonnen dat ze met de bovenbouw een film gingen kijken voor Pasen, dus was ik lekker eerder vrij en Eddy ook, voor zijn wiskunde lessen. In de tweede pauze zei ik tegen Eddy, we moeten snel weggaan voordat ze weer het programma omgooien en we toch weer gevraagd worden om wat te doen. En ja hoor, ik wilde nog even een frisbee halen voor ons zelf in het zwembad kwam er een leraar naar me toe om te vragen of ik sportles wilde geven voor degene die geen zin hadden in de film. Uhuh, dat was niet het plan en afgesproken dus ben daarna snel de auto ingesprongen voor een heerlijk weekend.

Morgen start mijn laatste weekje alweer, helaas! Het koste even tijd om mn draai te vinden op school maar ik vind het toch wel jammer om nu alweer weg te gaan. Donderdag heb ik een sport/fundag georganiseerd dus daar ga ik deze week mee aan de slag. Dinsdag help ik met boodschappen doen voor het outreach programma, waar sommige vrijwilligers na schooltijd aan mee helpen. Wij gaan spullen kopen wat er op de wensenlijstjes staat voor de wezen, en als het goed is woensdag aan ze uitdelen. Ben benieuwd, heel anders maar ook heel leuk!

Lekker slaap!

Ps: de fotos komen als het lukt deze week :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Reisdagboek: beginnen bij Zuid-Afrika en stap 2 is Azie, China Volgende stap: Backpacken in Australie, Fiji, NZ en Bali! Huidige stap: Zuid Amerika

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 42756

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 10 September 2018

Around the world

22 Oktober 2014 - 10 April 2015

Down Under!

06 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Nieuwe ervaring, nieuw continent: Azie

01 Maart 2012 - 08 April 2012

Letsitele (Limpopo) en Durban

17 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Step by step around the world

Landen bezocht: