NZ: verrassend met alle kleuren en uitzichten - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Denise - WaarBenJij.nu NZ: verrassend met alle kleuren en uitzichten - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Denise - WaarBenJij.nu

NZ: verrassend met alle kleuren en uitzichten

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

23 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Ik was gebleven bij het koude Stewart Island. Gelukkig is het niet meer zo koud geweest! Ik blij! :) de ferry naar het vaste land was wel een hel, de zee was heel wild en ik was bang dat ik mega zeeziek zou worden. MAAR zoals ik de laatste maanden mezelf heb aangeleerd: als ik in een bus of iets zit val ik snel in slaap :p Dat heeft me dit keer ook geholpen deze boottrip te overleven :) Aangekomen aan de andere kant stond onze buschauffeur ons al op te wachten met een grote glimlach op zn gezicht. Dat hadden we wel nodig :) een vrolijk iemand! Zijn naam was Skins, hij had een warme chocolade melk voor ons allemaal geregeld in een cafeetje onderweg, en deelde daarna nog chocola uit in de bus :) dat maakte onze koude dag wel goed :) De busrit was ook nog heel lang, dus beter om even opgevrolijkt te beginnen :) rond 20.00 uur kwamen we aan in Queenstown. Het idee was om een Ferg Burger te eten. Dit schijnt een hele lekkere burger te zijn en je moet minimaal 45 minuten wachten voordat je je burger hebt :p maar we hadden niet echt super honger, dus hebben we gekozen om het morgen te doen en vanavond soep met crackers te eten :p. De tweede dag in Queenstown hebben in de ochtend een schapen ren gezien voor de opening van de rural games, weet even niet meer wat het inhoud, maar het ging iig over boeren en schapen en alles wat daar mee te maken heeft :p In de middag hebben we de canyonswing gedaan! Supergaaf! We hebben voor een tandemswing gekozen en dat we beide op z'n kop moesten hangen, boven de afgrond en daarna werden we losgelaten. Het was de grootste swing in de wereld of NZ, maar het was over in een paar seconden helaas. De voorbereiding en het hangen was het engste, daarna een vrije val en toen heen en weer schommelen in de canyon. Heel gaaf om met z'n tweeën te doen! Die avond hebben we 25 minuten in de rij gestaan om de Fergburger te bestellen en daarna nog 35 minuten moeten wachten tot hij was gemaakt. Het was een lekkere burger, maar snap niet waarom zoveel mensen hier komen eten :p het is de naam denk ik haha.
Op 7 februari zijn we weer verder gegaan met de Stray bus, vis de Lindis Pass naar supermooie heldere meren! Lake Pukaki en Lake Tekapo, wauw wat mooi helder blauw/ turquoise zijn die!! Onze overnachting was bij Mt Cook, het hostel lag echt met uitzicht op de berg :) in de middag hebben we een 3uur durende wandeling gedaan naar het ijsmeer. Heel mooi om dat te zien, minder leuk was alleen dat ik mega aan het niezen was. Echt meer dan 100x, geen idee of ik allergisch was voor iets of verkouden werd. Ik dacht hooikoorts maar anderen dachten dat ik ziek werd. Bij het meer heb ik wel genoten van het uitzicht, er lagen nog ijsblokken in het water :) savonds hebben we weer lekker gegeten! Biefstuk met aardappels :) en heb mezelf met paracetamol in slaap gemaakt :) volgende dag reden we weer langs de mooie meren! Echt zo bijzonder om dat te zien, daar kan ik wel een weekje kamperen, helaas geen tijd :p In Geraldine hadden we een stop, daar hebben we de grootste gebreide trui gezien ( hij staat ook in het Guiness Book of records) en heb ik alles medicijnen gekocht voor verkoudheid/hooikoorts :p In de middag kwamen we aan in Rangitata, het was superlekker weer, de meeste deden een rafting, maar ik ben naar bed gegaan en heb geslapen tot het avondeten. Ik voelde me wel weer beter toen ik wakker werd, gelukkig. Ik heb zelfs nog even in de zon kunnen liggen voordat de bbq klaar was :) In de avond kregen we nog een chocolade cake, en daarna geslapen. Het was een dorm waar 3 lagen stapelbedden waren! Sommige moesten dus twee trappen klimmen om in hun bed te komen, ik sliep gelukkig 1 hoog :). Op 9 februari gingen we langs Christchurch naar Kaikoura, de plek om met dolfijnen te zwemmen. Het was nog een heel gedoe, maar uiteindelijk was ik ingeschreven. Er waren namelijk teveel mensen die wilden zwemmen en ze hadden niet genoeg plekken op de boot. Die avond sliepen we in Lazy Shag en heeft Dan voor ons gekookt (vriend van Nienke uit Engeland). Een soort van aardappel stoofpot uit de oven. In de avond hebben we nog een chocolade melk met Baileys gedronken in een cafeetje als afscheid van Tineke. Toen snel weer terug naar het hostel want om 4.15 stond de wekker! Om. 5.15 moesten we ons melden en omkleden. Het water was echt heel koud, 17 graden, maar gelukkig hadden we 2 lagen wetsuit aan. Het zwemmen met de dolfijnen was ook echt gaaf! Zo cool als er eentje dichtbij kwam! We moesten ook geluidjes maken, een soort piep of zingen of iets wat je dacht dat goed was om de dolfijnen naar je toe te krijgen :p een keer had ik er 3 om me heen en dat was echt heel bijzonder. Ik hoorde alleen later dat er de dag ervoor heel veel dolfijnen tegelijk waren, dus die 3 was voor hun niets, maar voor mij was dat al veel :p. Aan het einde zijn we nog naar een plek gevaren waar er meer dan 100 zwommen. We waren toen al omgekleed dus dit was een momentje om foto's te maken en te genieten! Die middag hebben we verder gechilled in de zon! Tineke uitgezwaaid bij de bus en daarna zijn Nienke, Dan en ik nog naar een uitkijkpunt gelopen met mooi uitzicht om de helderblauwe zee! In de avond hebben Nienke en ik boodschappen gedaan en hebben wij gekookt. We wilde graag aardappeltjes uit de oven, maar het duurde mega lang omdat de oven niet echt werkte. Dus na 2 uur hadden we een beetje knapperige aardappeltjes :p met een heerlijke salade! De volgende dag hadden we tot 16.00 voordat we met de Nakedbus naar Christchurch gingen. De zon scheen dus dat was lekker niks doen in de ochtend :) Rond 19.00 kwamen we aan in Christchurch en hebben we nog een rondje gelopen door de stad. Het was heel apart op te zien dat veel gebouwen leeg staan, half zijn ingezakt, sommige gebouwen worden weer opgebouwd en heel veel staat in steigers of zijn gewoon bouwputten... Na de aardbeving in 2011 is er heel veel nog steeds leeg, en ze zijn druk bezig om alles op te bouwen, maar er is geen geld en er is discussie hoe alles eruit gaat zien. We hebben uiteindelijk een gezellig restaurantje gevonden waar we onze laatste avondmaal in NZ samen hebben gegeten :( Nienke vliegt morgen alweer naar huis! Na het heerlijke eten hebben we nog thee gedronken in het hostel en zijn we gaan slapen. Op 12 februari wilden we graag de stadswandeling doen, maar we hoorden ook dat de film "50 tinten grijs" in de bioscoop was. Het was een 30 minuten wandeling naar de bios, maar we waren net op tijd binnen (tijdens de voorfilmpjes :p). Een aparte film om gezien te hebben trouwens, maar we hadden allebei het boek gelezen en wilde de film wel zien. Die middag nog naar het winkelcentrum geweest wat uit zeecontainers bestaat en is opgezet na de aardbeving. Grappig om te zien, en daar ga ik nog wel terug als ik weer in CHC terug ben :). Die middag Nienke uitgezwaaid bij de bus :'( en toen was ik alleen! Wat nu! Maar naar de supermarkt gelopen en nog meer leegte gezien in de stad. In de avond broodje kaas gegeten met een salade! En om 21.00 uur was er de opening van Cricket World Cup! Daar ben ik heen gegaan met een engelse jongen die ook in hetzelfde hostel sliep. Superleuk om dat mee te maken, cricket is namelijk een hele belangrijke sport hier :). De volgende dag ging ik met de bus naar Dunedin, naar Annegien. Daar kwam ik aan om 13:30, we zijn nog even boodschappen gaan doen en toen Liam opgehaald van school. Ik bleef daar voor het weekend. Ze hadden net de sleutel voor het huis, 2 dagen, dus alles was nog in dozen. Eigenlijk wel leuk om mee te maken, na alle hostels. Ook weer leuk om met kinderen om me heen te zijn. We zijn naar de Botanische tuinen geweest, treinrails gebouwd in de kamer van Liam, schaakpotjes gespeeld (Liam speelt pas een half jaar maar hij is al supergoed!), de steilste straat (Baldwin Street) beklommen en naar Mouraki Boulders geweest. Op 14 februari was Peter (jongen waarmee ik in Australië veel heb gereisd) ook in Dunedin dus hadden we nog even chocolade melk gedronken in een cafeetje! :) om warm te worden! Het was de eerste keer dat we elkaar in spijkerbroek en jas zagen! Na Dunedin ging ik weer terug naar Queenstown, voor de derde keer :p Peter ging hier ook naar toe en Dan was het ook van plan, alleen hij kon geen slaapplaats vinden dus helaas. Ik heb met Peter superveel lol gehad! We hebben frisbee golf gedaan. Dat is een soort mini golf, je gaat van baan naar baan en je moet je frisbee in een soort kooi/ emmer gooien :p je loopt zo ook door het park heen dus leuke wandeling :) Soms moesten we meer dan 80 meter gooien voordat we dichtbij de kooi/ emmer waren :p daarna hebben we nog bij het meer gezeten in de zon! En zijn we spullen gaan halen om pannenkoeken te bakken :) Uiteindelijk werd dat het toetjes, want ik zou de pizza betalen bij Domino's want ik had verloren met frisbee golf, met maar 1 punt verschil :O.
Na de pannenkoeken nog de film, The Girl with the Dragon tattoo gekeken, super aparte film. In ochtend wilde we een wandeling doen, maar de zon was er nog niet echt dus hebben we tweede deel van de film gezien en daarna weer pannenkoeken gebakken voor lunch :p Na de lunch de berg geklommen, dat ws 1,5 uur omhoog lopen, maar wel een mooi uitzicht, daarna weer 1 uur naar beneden! Toen nog een keer in de rij gestaan voor een heerlijke Ferg Burger en daarna nog de film Hunger Games gekeken in mijn hostel :) Op 19 februari ging ik met de Nakedbus naar Queenstown. Ik moest zeker 20 minuten met mn backpack op mn rug lopen naar pick up punt van de bus! Dat was lang! En zwaar! En ver! :p maar ik was op tijd! De bus rit was 9 uur! Maar we hadden wel een lunchstop bij Lake Pukaki, dus ik blij! Nog even genieten van deze kleuren! In de avond kwam ik aan in Christchurch en ben gelijk gaan koken! Melissa, van de basisschool was ook in Christchurch, dus na het eten heb ik haar opgezocht en hebben we even heel snel bijgepraat. Supergrappig om elkaar te zien na 11 jaar! Zij gingen savonds op de bus naar het vliegveld en ik heb toe nog wat gelezen en dingen uitgezocht als ik weer naar Sydney terug vlieg. Mijn volgende dag in CHC heb ik lekker lang in bed gelegen, dat kon weer een keer. Na lunch/ ontbijt ben ik naar de mall gelopen, 30minuten wandeling in het zonnetje, en heb ik sushi gehaald en ben bij een reisbureau langs geweest om te kijken of zij een goedkoop vliegticket konden boeken van Sydney naar Mackay (waar Bev me oppikt). Zij hadden allen mega dure tickets dus heb het in de avond zelf geboekt via internet. In het winkelcentrum was ook een Kmart, goedkope winkel, en heb een zwart vestje gekocht! Yeah, mn andere was ik kwijt geraakt op Fiji en dit is echt heel lekker! Gelijk aan op de terug weg want het was fris geworden :) die avond mn hostel, vlucht en een ticket voor een cricket wedstrijd in Sydney geboekt :) Jippie, heb al zin om weer in Australie te zijn. Ik ga Babette en Chris ook weer zien die ik voor het laatst in Byron Bay heb gezien :)
Op 21 februari, moest ik wel vroeg mn bed uit, want ik moest van kamer wisselen. Ik was 10 dagen geleden net op tijd met boeken, want alles zit hier vol door de cricket wedstrijden, maar was al blij dat ik alle nachten een bed had :) dus na de kamer wissel ben ik naar het winkel centrum gegaan van de zee containers :) leuk rondgelopen, daarna heerlijk gelegen in de botanische tuinen. In de middag wilde ik weer tosti maken met brie alleen was mn brood beschimmeld :( dus dat werd crackers met brie ook lekker :) daarna wilde ik mn boek lezen maar heb ik heerlijk naar muziek geluisterd in mn bed. Lekker zacht en comfortabel. Toen ik wakker werd, van een middagdutje:p, was het alleen zo warm dat ik even buiten een rondje heb gelopen om af te koelen :p Als avond eten de laatste groente opgemaakt met pasta en in de avond lekker rustig thee drinken met chocola en mn blog bijwerken :). Vandaag is mn laatste dag in Christchurch. In de ochtend heb ik de stadswandeling gedaan met Hannah, (uit Finland), Ines (Duitsland) en Dan (UK). Het is vandaag, 22 februari 2015, precies 4 jaar na de aardbeving. Het was een bijzondere wandeling, we gingen langs alle plekken waar iets van herinnering was. En normaal doen ze dat ook maar vandaag voelde het toch apart om daar te zijn... In de middag heb ik samen met Dan cookies gebakken, hij gig om 15.30 weer terug naar Kaikoura. Later in de middag heb ik samen met Hannah en Ines een brood gebakken. Tijdens het wachrn hebben we van allerlei spelletje gespeeld (Cluedo, Slangen&Ladders en Monopoly). Toen het 20.00 was was de tijd echt snel gevlogen! We hebben snel een ei gebakken en op ons heerlijke verse brood gegeten! Dat was echt zo lekker! Vers brood en cookies :) :) die hier nu ook is. Geen home made, maar hostel made :p Ik
Had een goeie keuken in de YHA in Christchurch :) goeie messen en oven :)
Ben nu, 22.00 uur, al op het vliegveld in Christchurch en moet tot ongeveer 4 uur inde ochtend rondhangen, dan kan ik incehecken en om 7 uur naar Sydney! Hopelijk is het een beetje mooi weer in Australie, ik hoorde dat er regen was en in het noorden is een tyfoon. Hopelijk is dat binnen een paar dagen over :)

Ik ga nu nog even lezen en niksen en volgende bericht is vanuit Australië! Nog maar 1,5 maand en dan ben ik weer in NL! En nog 2,5 week voor mn ouders naar Bali komen! :) :)

Tot volgende keer! Ka kite ano: goodbye but see you soon, vaarwel en tot ziens (met meer waarde in de tot ziens)

  • 25 Februari 2015 - 09:12

    Els:

    gelukt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Reisdagboek: beginnen bij Zuid-Afrika en stap 2 is Azie, China Volgende stap: Backpacken in Australie, Fiji, NZ en Bali! Huidige stap: Zuid Amerika

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 42705

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 10 September 2018

Around the world

22 Oktober 2014 - 10 April 2015

Down Under!

06 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Nieuwe ervaring, nieuw continent: Azie

01 Maart 2012 - 08 April 2012

Letsitele (Limpopo) en Durban

17 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Step by step around the world

Landen bezocht: