Alweer op de helft in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Stewart Island/Raikura, Nieuw Zeeland van Denise - WaarBenJij.nu Alweer op de helft in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Stewart Island/Raikura, Nieuw Zeeland van Denise - WaarBenJij.nu

Alweer op de helft in Nieuw Zeeland

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

05 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Stewart Island/Raikura

Kia Ora!

Het is weer tijd om iets van me te laten horen denk ik :p ik ben nu op Stewart Island en het is mega koud! Ik heb al mn warme kleren aan en nog steeds koud. Hoewel dat niet heel moeilijk is want zoveel warme kleren heb ik niet ;) een spijkerbroek, lange mouwen shirt en een vest. Klinkt eigenliijk wel warm, maar niet warm genoeg :p We zitten ook op bijna het zuidelijkste landpuntje van de wereld (behalve Antartica en Chili), maarhet voelt echt alsof we al op de zuidpool zijn :p

Ik zal even beginnen met mijn eerste avonturen in NZ. In kwam in Auckland aan end at was weer een cultuurshock voor mij! :) superveel winkeltjes en restaurantjes weer, na 2 weken op Fiji te hebben geluierd om de stranden :) Mijn knie ging al een stuk beter dus kon ik lekker rondslenteren door de stad. Ik kwam smiddags aan op 16 januari, en bij het inchecken zag ik een lijst liggen voor een film avond buiten in een park, ik heb me gelijk op de lijst gezet en daarna mn tas gedumpt in mn kamer en op ontdekking gegaan in de stad. Als eerste sushi gevonden, natuurlijk :p en toen langs winkeltjes gelopen, leuke dingen gezien maar niets gekocht want dat kan ik nog 6 wkn lang en als ik het nu koop moet ik er nog mee lopen sjouwen ;) dus onthouden voor mn laatste dagen in Christchurch :p In een boekje had ik gezien dat er een leuke Cirque du Soleil achtige show was, dus ben op zoek gegaan waar dat was, toen ik het eindelik had gevonden was het dicht en kon ik nog geen kaartjes kopen voor de volgende dag. Gelukkig waren er een paar jongens bezig en die zeiden dat als ik er morgen was, een uur voor de show, ik nog kaartje kon kopen. Dus oke :) weer terug naar het winkelcentrum, sushi gegeten :p en naar mn kamer om even te relaxen. Toch best veel gelopen, dus even uitrusten :) Om 8 uur savonds verzamelden we met de backpackers voor het hostel om naar de film te gaan, het was op een industrieterrein waar ze de film projecteerden op een Silo. Iedereeen had zitzakken en stoeltjes mee, en ik een kleedje :p met nog twee andere finse meisjes hebben we besloten om na een uur weer trug te gaan. De film, dark horse, was niet heel interessant en het was ook niet heel warm. Die avond lekker geslapen, nadat de muziek in de kroegen stil waren en de volgende ochtend lekker niet op tijd opstaan. Na mn ontbijtje, breakie-to-go, ben ik naar Waiheke Island gegaan met de ferry. Klein eilandje boven Auckland. Het weer was oke, dus heb even op het strand gelegen en nog in de schaduw geslapen en toen was het alweer tijd om terug te gaan want wilde mn kaartje kopen voor de show: Spiegelworld. Onderweg nog een crepe gesnoept als avondeten en kaartje gekocht in de regen :( Stond ik daar, iedereen supernetjes gekleed en ik met mn blauwe schoentje en korte broek, mn hammam doek om mn heen geslagen om er nog een btje leuk uit te zien :p
De show was echt te grappig, het was acrobatiek afgewisseld met clown acts. Alleen na 10 minuten stond er opeens een man naakt op het podium, toen dacht ik echt: WAT, waar heb ik een kaartje voor gekocht. Het was alleen echt te grappig, het was niet een strip show maar gewoon dom clowns act dat hij per ongeluk opeens zn kleren niet aan had :p Ik lag helemaal dubbel in mn eentje, en vond het heerlijk om weer even niet een avond in een hostel te hangen en te lachen om niets :p
Die avond moest ik helaas weer mn tas inpakken want de volgende dag begon mn avontuur met Stray!
De eerste stop was Raglan, een surfersdorpje. Ik heb niet gesurft maar in het dorpje rondgeslenterd en op het strand gelegen. Die avond vroeg naar bed in een leuk hostel in het bos, lekker rustig! Vanuit raglan door naar volgende plaats, onderweg ngo een stop gedaan bij de Waitomo caves, waar we in een grot hebben gelopen en met een bootje superveeeeeel glowworms hebben gezien! Heel spectaculair! We sliepn in Mourea bij een Maori familie. We hebben daar gedanst en wat geleerd van de Maori's en savonds met zn allen in een slaapzaal geslapen :p
20 januari heerlijk wentelteefjes gegeten als ontbijt en naar Hobbiton gegaan. Het dorpje wat gemaakt is voor Lord of the Rings, heel cool om al die huisjes te zien :)
In de middag gingen we door naar de volgende Maori familie. Daar hebben we een traditionele Hanga gegeten, het eten wordt onder de grond in een soort oven gestoomd. In de tussentijd heb ik een armband leren weven van bladeren en een traditioneel brood gebakken :) Jammie!
In de avond zijn we gaan vissen naar aal, het duurde mega lang voordat ik eindelijk iets voelde aan mn haak. Maar na 1,5 uur had ik dan eindelijk een aal gevangen! Hij was helaas te klein om te eten, dus weer terug gegooid in het water. Het bed was echt zo lekker, dat ik weer heerlijk heb geslapen. Onderweg gestopt bij modderpoelen en daarna door naar Lake Taupo: een van de grootste meren in NZ. De watervallen waren al cool om te zien, zoveel water en zo mooi blauw :) Boven het meer heb ik een skydive gedaan! Supergaaf! Een berg gezien met sneeuw en het meer was echt heel groot! Na mn skydive in NL in Teuge had ik mezelf gezegd dat ik het nog een keer moest doen met een beter uitzicht en dat was dit zeker!! Na de skydive weer door naar Whakahoro, een plaatsje in het westen van het Noorder eiland. We sliepen daar 2 nachten in Blue Duck station, de naam is van een vogel die nog maar heel weinig voor komt in Nz en lijkt op een grijsblauwe eend :p Helaas niet gezien, maar ze zijn wel bezig om het aantal weer te laten toenemen om te jagen om de dieren die deze opeten. Ik sliep samen met Sonia (NL), Anna, (Dui) en Misa (JPN) in de honeymoon suite :p een grappig hutje op de hei, boven op een berg. Voelde een beetje Heidi :p De dag dat we vrij waren hebben we een hele mooie paardenrit gemaakt door de bergen, gekayakt door een smalle gang van bergen en een hele snelle 4WD gehad door het park in een golfkarretje :p Die middag heerlijk gerelaxed en gewassen :) want de volgende ochtend weer vroeg voor de wandeling in Tongariro National Park.

Tongariro
Deze wandeling was wel echt de moeite waard om te lopen. In totaal heb ik 7,5 uur erover gedaan om door vulkaan landschap te lopen, maar de uitzichten waren echt verrassend. Supermooie uitzichten op kraters en zo mooie kleuren van de meren. Echt wauw! In het begin had ik geen last van mn knieën omdat we veel moesten klimmen, maar na het klimmen was het veel berg afwaarts. In het begin waren dat allemaal kleine steentjes waar je je eigenlijk naar beneden moest laten glijden. Tijdens deze glijtocht had je echt zo'n cool uitzicht op de meren echt geen woorden voor! Daarna nog een mooi meer gezien en toen kwam de lange wandeling over grint paadjes naar beneden. Veel slingerweggetjes naar beneden en toen begon ik echt mn knie te voelen. Je had ook geen idee hoe lang het nog was, dus was ook niet motiverend. Aan het einde kwamen we nog in een bos, waar je echt geen idee had hoe ver het nog was. Ik heb mij groepje maar laten gaan, want zij wilde de bus halen van 16.30. Ik ging die wsl net niet halen dus dacht ik ga wel voor de bus van 17.30, alleen had ik geen zin om een uur in mn eentje daar te gaan zitten wachten. Dus alsnog doorlopen en doorlopen. Onderweg kwam nog een frans meisje me gezelschap houden en zij had me nog wat water gegeven, jippie! Er was verteld dat we onderweg ons water konden aanvullen maar dat hebben we nergens kunnen vinden. Dus zij was mijn engel die dag. Na ene halve liter te hebben gedronken voelde ik me al beter en kon ik weer stukje verder. Zij liet mij ook achter op een gegeven moment maar zij zou de groep laten weten dat ik er bijna was en proberen om de bus te laten wachten. Echt na heeeel lang, zo voelde het, het was iets van 15-20 minuten lopen, hoorde ik dan eindelijk de groep. Ik kwam huilend aan bij de bus, van opluchting dat ik het had gehaald, en ook dat ik niet een uur hoefde te wachten en ik was ook gewoon helemaal op. Gelukkig had iedereen last van z'n knieën dus lag het niet aan die van mij. In de bus kregen we een biertje (en cola) en bij het hostel moesten we de bus weer uit. Ik kon toen echt niet meer lopen, ik schuifelde voorruit en heb nog wel voor elkaar gekregen dat ik mn backpack in n kamer heb gekregen. Ik heb mn voeten afgespoeld en ben daarna in de jacuzzi gegaan. Springen kon niet, haha, mn benen waren op en het water was 41 graden!!! Toen kwam ik erachter dat ik ook mega blaren had op mn voeten :( vandaar dat ik ook niet zo kekmer liep :p Het water was heel heet, maar mssn wel goed geweest voor de spieren. Ik heb ze een massage gegeven onder water. Na een heerlijke burger ben ik gaan douchen en op bed gaan liggen. Voldaan, ik had deze wandeling echt niet willen missen! Te mooi en zo verrassend.
De volgende dag was vooral een lange rit naar Wellington, we zijn in de middag nog naar het Te Papa museum gegaan, hele leuk en inter actief museum en daarna in een barretje gegeten. Het gratis voedsel wat we kregen was echt gevangenis eten, chili con carne met uitgedroogde rijst dus dat werd het niet voor mij. Ik had heerlijk aardappel wedges besteld :p in de avond nog wat gedronken en toen de groep verder ging naar de volgende bar ben ik gaan slapen. Wandelen zat er nog niet in voor mij. Ik had geen spierpijn, gelukkig!, maar mn blaren waren super irritant.

Zuider eiland
In de ochtend was de hele groep brak van het uitgaan, haha, voelde ik me toch lekker :) blaren gingen al beter dus lopen was al weer wat fijner :) Vandaag was het de dag dat ik op de ferry ging van Noord naar Zuid! Een tocht die ik al heel lang ooit wilde doen! Uitzicht was heel gaaf! Mooie bergen! Er was helaas wel veel wind, dus na de tocht snel in de bus en op naar Abel Tasman. Daar hebben we in de avond heerlijke burger gegeten en lekker gedoucht en geslapen. De vrije dag die we daar hadden konden we wandelen langs de kust, nee! Niet voor mij, ook al was dit een van de mooie wandelingen, 5uur lang was toch iets te veel. Kayakken en paardrijden ook niet, maar gewoon heerlijk luieren in bed en de was weer gedaan :p In de middag nog een klein stukje langs de kust gegaan en in een lokaal winkeltje gekeken :) sAvonds hebben we met de hele groep sushi gemaakt en gegeten, jammie en nog wat gedronken bij het kampvuur!
27 Januari kwamen we aan in Westport, een dorpje waar echt niets te doen was :p ik heb een heerlijke groente maaltijd voor mezelf gekookt en savonds zijn we naar het strand gegaan om de zonsondergang te zien. Westport was eigenlijk een soort tussenstop voor Frans Jozef, waar we de volgende dag zouden aankomen. Onderweg hebben we nog een stop gedaan in Punakaiki, waar ik een jade carving heb gedaan. We kregen een stuk steen en die moesten we helemaal slijpen tot een vorm, eind resultaat is cool, ben wel trots op mezelf :)
In Frans Jozef deed een deel van de groep een skydive, eigenlijk wilde ik dat ook maar het was zo duur. De volgende dag kon je ook een hike toen op de gletsjer maar dat was nog duurder!! Ik heb samen met Anna een kayak tour gedaan op een meer, dat was ook heel gaaf. De weerspiegeling van de bergen in het water was zoo mooi. In de middag heb ik toch nog besloten om een helikopter vlucht te doen boven de gletsjer. Jaja, nog een keer in de helikopter, weer maar 10 minuten, maar was het zeker waard. Zo speciaal om een gletsjer van boven te zien, echt heel bijzonder! Na de lunch zijn we nog naar de gletsjer gelopen, dit was een wandeling van 4 uur, dus ik was weer actief geweest ;) we hebben de gletsjer gezien op 300 meter afstand en ook dit was weer verbazingwekkend :p Na het avondeten nog wat drankjes gedaan in de bar, de groep werd steeds meer een groep dus was ook wel gezellig om over van alles en nog wat te kletsen :)
De laatste stop voor Queenstown was Wanaka, ook een dorpje van niks :) we sliepen daar in Base hostel waar de keuken echt te klein was. Gelukkig had ik dit keer besloten om een wok maaltijd te eten die ik in de magnetron kon opwarmen dus gelukkig hoefde ik niet op zoek naar borden, bestek of een pan :p
Zaterdag 31 januari kwam ik in Queenstown aan en zag ik Nienke weer! Jeej, supergezellig. We zijn in een parkje gaan lopen en even bijgepraat. sAvonds ben ik nog met de groep gaan eten en uitgeweest en gedag gezegd :( want de volgende dag ging ik verder met Nienke naar het zuiden, terwijl de groep nog in Qstown bleef hangen.
Het weer in het zuiden valt heel erg tegen, superveel regen. De tocht in Milford Sound, door de fjorden was ook in de wolken en regen. Het zag er wel bijzonder uit,maar met de zon zou het mooier zijn geweest. Die avond sliepen we in Gunns Camp waar het licht om 22.00 uur uit gaat. Dus het was lekker eten maken, weer samen met Nienke :) Eindelijk weer een echt maaltijd zelf gemaakt, pasta met groente en pesto, Jammmie!
En na het eten vroeg naar bed! Ik lag al om 20.00 in bed door de kou en regen en moe :p volgende ochtend helaas nog steeds regen :( dus heerlijk in een vochtige bus doorgereden naar de ferry voor Stewart Island. Hier was het nog kouder... Nienke was ziek, dus op Stewart Island hebben we lekker uitgerust. Het plan was om twee nachtjes te slapen en dan te liften naar Queenstown, omdat de Stray bus die dag niet reed en we wilden wat avontuur. Maar het weer werkte ook niet echt mee, en het was verstandiger om lekker uit te rusten en voor Nienke beter te worden. Dus hebben we eigenlijk niets gedaan. Heerlijk in bed gelegen om warm te blijven, veel thee gedronken, we hebben een tour gedaan in een busje rond het eiland, wel heel mooi uitzichten gezien :) en verse verse fish and chips gegeten :) na 3 nachten koud te zijn geweest hebben we ook genoeg regen gezien zijn we wel weer toe aan warmte en zonneschijn! Vanmiddag nemen we de ferry terug naar het "vaste" land en rijden we naar Queenstown. Daar blijven we nog twee nachtjes en reizen we verder naar het oosten van het Zuider eiland! Nienke vliegt helaas al weer op 12 februari via Singapore naar huis. Ik heb dan nog twee weken en ga dan langs Annegien in Dunedin. Ik vermaak me wel denk ik, als de zon schijnt ben ik gelukkig :) haha en gezelligheid is ook belangrijk ;)

Sorry als het weer een lekker lang verhaal is geworden, maar door het reizen met de Stray heb je elke dag iets te doen en ben je ook altijd met een groep waar je in de avond ook altijd iets te doen hebt :) Het is wel jammer om afhankelijk t zijn van de bus, maar ze brengen je wel naar plaatsen waar je mssn zelf niet naar toe zou gaan.

Ik ga nu weer even opwarmen met thee en zometeen pannenkoeken bakken, want daar hadden we zin in!! :p

  • 05 Februari 2015 - 10:33

    Els:

    je hebt weer heel veel gezien en gedaan; actief hoor:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Reisdagboek: beginnen bij Zuid-Afrika en stap 2 is Azie, China Volgende stap: Backpacken in Australie, Fiji, NZ en Bali! Huidige stap: Zuid Amerika

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 42946

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 10 September 2018

Around the world

22 Oktober 2014 - 10 April 2015

Down Under!

06 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Nieuwe ervaring, nieuw continent: Azie

01 Maart 2012 - 08 April 2012

Letsitele (Limpopo) en Durban

17 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Step by step around the world

Landen bezocht: