Bali en de eilanden - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Denise - WaarBenJij.nu Bali en de eilanden - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Denise - WaarBenJij.nu

Bali en de eilanden

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

09 April 2015 | Indonesië, Kuta

De afgelopen 2 weken zijn ook weer zo snel omgegaan. Op 24 maart ben ik vanuit Lovina met Mirjam en Myrthe vertrokken naar her zuiden. In de ochtend hebben we nog een fotoshoot gedaan bij het zwembad, waar we speciaal vroeg voor op waren gestaan, 7.00 uur! Daarna snel ontbijtje en hoppa in het busje. Onderweg zijn we gestopt bij de Lake Batur met de tempel, daarna de rijstvelden van Jatiluwih, de UNESCO velden, zo mooi! We reden het gebied binnen en je zag alleen maar groen :) we hebben een hele fotosessie in de velden gedaan :p alsof we al niet genoeg foto's hadden :p weer een stukje verder hebben we de Luwak koffie en verschillende soorten thee geproefd. Dat was ons uitrust momentje van de trip en ook om even te beseffen wat we allemaal hebben gedaan in de MAAR 4 dagen dat we elkaar hebben leren kennen! Helaas ging de tijd snel dus weer in het busje, op naar Ubud. Mirjam en Myrthe stapte hier uit, dus weer gedag gezegd tegen 2 meiden waar ik een super gezellige tijd mee heb gehad! Ik reed door naar het vliegveld om mn ouders op te pikken en daarna door naar Sanur waar we even 5 dagen kunnen bijkomen en toch al van alles kunnen zien!

Sanur
De eerste dag hebben we lekker uitgerust, rondgewandeld, mama en ik een massage gedaan en bekeken wat we wilden doen de komende dagen. De tweede dag had ik een taxi geboekt voor het zuiden van Bali. We zijn naar het GWK park geweest en hebben een van de grootste Buddha beelden gezien, daarna hebben we lekker geluierd op het strand Padang Padang. Om op dit strand te komen moesten we met een smalle trap naar beneden en kwam je op een baai uit. Supermooie kleur water en een klein strandje met heel veel kraampjes waar je sarongs kon kopen. Het wat was lekker om even in af te koelen en na 4 uurtjes zijn we weer verder gegaan. De tempel Ulu Watu stond op het programma. Dit is een tempel op een klif, wat ook de betekenis is van Ulu Watu. De bedoeling was om hier de zonsondergang te zien met een Balinese dans, maar het werd zo druk met allemaal toeristen, dat ik dat niet echt leuk vond :p te druk voor mij. Dus zijn we doorgereden naar Seminyak waar we de zonsondergang hebben kunnen zien terwijl we lekker op het strand met de voetjes in het zand hebben gegeten. Een geslaagde tour!
De dag daarop hadden we weer een tour met een jongere gids. De eerste stop was bij de tempel Taman Ayun, leuk om te zien maar eigenlijk zien alle tempels er nu hetzelfde uit, ohoh :) Na deze tempel ging ik "weer" naar de tempel bij Lake Batur en de rijstvelden Jatiluwih, maar ik wilde graag dat mijn ouders dit ook zagen en deze keer was het ook weer mooi! Onderweg ook nog de Luwak koffie laten proeven en de verschillende soorten thee en daarna doorgereden naar het vlinderpark. Het ging keihard regenen dus de vlinders zouden niet zoveel vliegen, maar alsnog was het mooi om alle vlinders te zien en ze kwamen ook op me zitten. Ze waren in de ochtend geboren en hadden maar 5 dagen te leven! Deze avond hebben we zonsondergang gezien bij Tanah Lot, helaas verdween de zon het laatste stukje achter de wolken. Als afsluiting hebben we samen met de gids gegeten bij een klein plaatselijk restaurantje, warung. Een plek waar je als toerist niet zo snel komt :) De laatste dag in Sanur hebben we weer lekker uitgerust bij het zwembad en de boottickets geboekt naar Nusa Lembongang, Lombok en Gili Air. Die avond nog op een lokaal strandje gelegen,met allemaal locals die gezellig aan het spelen waren op het strand! Leuk om te zien en even geen toeristen ;)

Nusa Lembongang
Met de boot waren we in 25 minuten op dit eilandje. We hadden nog geen slaapplek geboekt maar ik had al wel een idee naar welke ik wilde. Het plan was om te lopen maar de paden waren heel zanderig, dus uiteindelijk, na even afdingen, ons laten brengen :p Die middag hebben we op het strand gerelaxed, snorkel geboekt (om manta roggen te zien, dat was mijn doel om naar dit eiland te gaan :p ) en beetje rondgelopen om het eilandje. Er was niet heel veel te zien, maar wel de primitiviteit en de simpelheid waarmee de mensen hier op het eiland wonen :)
De volgende dag gingen we om 8.30 snorkelen, en de eerste plek was Manta point, we waren bijna weggegaan na al een uur rond te zwemmen op zoek naar de Mantas toen iemand er een zag! Helaas maar 1, maar gelukkig ook 1! Heel bijzonder om te zien en voor papa was het de eerste keer snorkelen dus supergaaf dat hij gelijk dit ziet! Hierna zijn we nog naar 2 andere plekken gegaan om te snorkelen en hebben we mooie gekleurde vissen gezien! In de middag nog even bij het zwembad uitgerust en onze tijd op dit eilandje zat er alweer op.

Lombok
Het duurde even voordat we op Lombok waren, veel onderhandelen over ons open ticket of alles er wel inzat, maar uiteindelijk waren we rond 18.30 uur aangekomen in ons hotel in Sengiggi, Puri Bunga. Superleuke kamer met houtkunst :), mooi uitzicht op zee, maar daarvoor moesten we wel veel trappen beklimmen naar onze kamer :p We hebben lekker gegeten en zijn gaan slapen, want we hebben morgen een volle dag op Lombok voordat we alweer verder gaan naar Gili Air. We zijn de volgende dag langs het strand gelopen, over een kunstmarktje gestruind en daarna nog even lekker gezwommen. In de avond hebben we door Sengiggi gelopen, best klein en bij een restaurantje gegeten. Hierna alweer de koffers en tas inpakken, klaar voor de voglende dag.

Gili Air
Deze boottocht duurde maar 20 minuten dus waren we lekker op tijd op Gili. Helaas ws het hotel wat ik wilde volgeboekt dus zijn we de eerste nacht in Sunrise Gili gegaan en te tweede dag in Manta Dive. We hebben rondgelopen tussen de paardenkarren om het eiland beetje te verkennen, er rijden namelijk geen autos en scooters op dit eiland! We wilden ook alvast de boottocht terug naar Bali vastleggen, helaas was er weer gezeur over ons ticket en de boot zou niet gaan op zaterdag, dus al met al heeft dat de hele middag gekost met bellen en geregel. We hebben daarna nog wel bij het zwembad gelegen en lekker gegeten, maar niet heel veel genoten van de eerste dag. De tweede dag was het tegenovergestelde! We hadden echt een supermooie cottage waar we in sliepen! En daarna hebben we gesnorkeld bij het strandje, je kon het ter inlopen, en al gelijk beginnen met snorkelen. De tweede keer dat ik het water in ging zagen we een zeeschildpad! Ik heb zeker 10 minuten naast m gedreven en bekeken hoe hij zich voortbeweegt! Heel bijzonder, ook om de schildpad lekker rustig was want er hing niet gelijk een hele groep snorkelaars om m heen, maar alleen ik en mijn vader en moeder! Supervet! In de avond weer lekker gegeten en van ons buitendouche genoten! En redelijk op tijd naar bed want we wilden de zonsopgang zien. Om 6.30 gelijk naar het strand en mooie zonsopgang gezien met uitzicht op Lombok, de zon kwam op boven Mt Rinjani (vulkaan op Lombok). Die middag weer door met de boot naar Bali en we eindigden in Ubud.

Ubud
Het hotel lag in de winkelstraat, maar we moesten met door een steegje om er te komen dus zaten we niet in al het brommer en toetergeluid! :) een heerlijke grote kamer en ik had een eigen bed en geen matras op de grond! :) Ik voelde me niet echt super die avond van alle boten, dus ben gaan uitrusten en mn ouders zijn alvast gaan rondlopen. In de avond hebben we superlekker gegeten bij een restaurantje, Three Monkeys! En tijdens dessert kwam een ober veragen of we de maansverduistering al hadden gezien, nee! Maar na een minuut wel! Cool! :)
De dag erna zijn we lekker uit gaan slapen en rond gelopen in de drukte van Ubud. In de middag gezwommen in het zwembad en savonds weer op pad voor avondeten.
Op maandag 6 april zijn we nog met een prive taxi naar hhet oosten van Bali gegaan.
Als eerste hebben we een wandeling gedaan door een rijstveld net buiten Ubud, Tegalalang. Weer heel anders dan Jatiluwih, maar ook mooi! Ded gids nam ons door het hele rijstveld door alle modder stukje en bergjes op en af en over de smalle paadjes van de sawa's, dus dat was nog even een uitdaging :) Daarna door naar de tempel Besakih, de tempel bij Mount Agung. Deze hele week was er een ceremonie bezig waar alle Indonesiërs heen gaan om te offeren. Leuk om ze in de kleding te zien en wij moesten ook sarong om en Papa een soort hoofddeksel van een doek. Met de lunch zijn we gestopt bij een rijstveld wat bekend is geworden van de National Geopgraphic, bij Karangasem - Rendang. Hierna zijn we doorgereden naar Klungkung palace en Goa Gajah, het ging hier superhard regenen dus zijn we niet heel lang geweest. In de middag stond het zwemmen bij de waterval Tegenungan op het programma, helaas door de regenen zijn we daar niet ingegaan. We hebben wel de hele wandeling met de trap naar beneden gedaan om het uitzicht van daar te zien en weer omhoog. Als laatste hadden we nog een kijkje bij een Balinese familie in huis. Elke familie heeft minstens 4 gebouwen, noord, oost, zuid en west. Aan de zeekant is de keuken, de noordkant is de slaapruimte voor de oudsten, westen voor de kinderen en de tempel is in het noordoosten. Alle kamers hebben een balkon waar ze vrienden kunnen uitnodigen en verwelkomen en in het midden is een soort van belangrijke plaats voor verschillende rituelen (er staat een groot bed waar de ceremonies voor geboorte en dood wordt gedaan en alle andere feestelijke gebeurtenissen worden daar gevierd).
Rond 16.30 waren we weer terug in Ubud en hebben we nog even lekker kunnen zwemmen. Die avond was onze laatste keer eten met z'n 3en. De volgende ochtend, 7 april, zijn we nog naar de markt van Ubud geweest en souvenirs gekocht en om 16.15 gingen we met de taxi naar het vliegveld en ik verder door naar Kuta. Mn ouders gedag gezegd en die zie ik weer over 3 dagen!

Kuta
Die avond kwam ik om 18.30 aan in Kuta. Supermooi hotel waat ik wel mij laatste dagen van mijn reis kan afsluiten. Gelijk wat gaan eten en daarna heerlijk op bed nog wat gelezen. De volgende dag rondgelopen langs alle kraampjes, nog een heerljike massage gehad en smiddags in het zwembad geweest en daarna zonsondergang op het strand! Supermooie afsluiting! Vandaag, 9 april, nog even rondgelopen en nu klaar om naar huis te vliegen!
De bijna 6 maanden zitten erop! Ik heb superveel mogen ervaren en verschillende culturen leren kennen. Heel veel backpackers ontmoet die ik hopelijk nog een keertje zie. Eerst maar even bijkomen en zien hoe het allemaal in Nederland is :)

Tot snel!