Van Yulin naar Zhouzhi naar Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Denise - WaarBenJij.nu Van Yulin naar Zhouzhi naar Xi'an - Reisverslag uit Xi'an, China van Denise - WaarBenJij.nu

Van Yulin naar Zhouzhi naar Xi'an

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

12 April 2014 | China, Xi'an

Foto's volgen nog, want die zijn het waard om te plaatsen!!

Terwijl ik dit schrijf ben ik al in het hotel Super8 in Xi’an. Van hieruit zal ik 2 weken naar het kinderziekenhuis gaan om de baby’s te verzorgen voor en na de operatie van schisis/hazenlip. Ik ben heel benieuwd hoe dat is, we hebben gisteren (vrijdag) nog geholpen met de kamers schoon te maken waar de kinderen op gaan slapen als ze geopereerd zijn. Het zijn 3 persoonskamer, dat houdt in dat er 3 bedden staan, maar er gaan 9 kinderen slapen + verzorgers.
Ja, in 1 bed liggen dan 3 baby’s naast elkaar en er zal ook nog 1 verzorger bij zitten of tijdens de nacht “liggen” :p

Ik zal ook nog even vertellen over afgelopen week, want ik heb heel veel nieuwe dingen gedaan! ☺

Jinji Tan (fosterdorp)
Op maandag 31 maart zijn Marlies, WeiJuan, ZhenZhen en ik naar een fosterdorp geweest. Hier wonen oudere weeskinderen bij hun pleegouders en hebben ze een beter leven (met buiten zijn en persoonlijke verzorging) vergeleken met het leven wat ze hadden in het weeshuis waar ze hiervoor hebben gewoond.
Alle kinderen hebben hier een achterstand in de ontwikkeling of een soort van autisme. Het was heel indrukwekkend om te zien hoe de kinderen daar leven. In Zuid Afrika ben ik ook kleren gaan brengen in een dorpje, daar leefden de kinderen in armoedigere huizen dan hier in China. Ze hebben genoeg ruimte om te slapen en pleegouders die voor ze zorgen (aankleden en eten geven) en dat was in Zuid Afrika niet zo, daar moesten de kinderen voor hun zelf zorgen.
We hebben in Jinji Tan veel kleren afgegeven en de volgende keer gaan we langs met eten.
De andere dagen van de week ben ik op de school geweest. We hebben de picto’s (plaatjes voor lesschema) geïntroduceerd en hier gaan ze zeker mee verder ☺ Yeah!

Special Education Center
Op woensdag 2 april was het internationale autisme dag. Op de SEC waren in de middag alle special need kinderen en de ouders uitgenodigd, ook voor degene die niet op de SEC zitten maar de ouders wel kennen. Tijdens deze middag was het ook gelijk een feestje voor de SEC want de registratie is nu voltooid dus staan ze nu bekend als Special Education Center. Nadat de school goed is geregistreerd kunnen ze nu ook meer sponsors krijgen, dus meer geld, en daardoor ook de mogelijkheid om naar een nieuw gebouw te zoeken ☺ Dus wie weet wat er gaat gebeuren de komende maanden ☺ Tijdens het feestje zijn de kinderen volgepropt met allemaal snoep en popcorn, en een hele mooie fruittaart ☺ De ouders hadden het ook gezellig met zingen aan het einde :p

Op vrijdag zijn we naar een (“normale”) basisschool gegaan om te zien hoe daar het onderwijs is. De kinderen zitten met ongeveer 70en in een lokaal. De lessen die we hebben gezien zijn van groep 4 en van groep 6. De kinderen kregen Chinese les, en als de juf vraagt of de kinderen haar willen nazeggen dan zegt de juf: 1,2,3 en echt alle kinderen zeggen dan tegelijk de zin of woorden ☺ Dat vond ik echt bijzonder om te zien.

Zhouzhi Couty (Dorpje waar familie van WeiJuan woont)
Vrijdagnacht/zaterdagochtend zijn we om 4.00 vertrokken naar het treinstation. Onze trein vertrok om 5.12 richting Xi’an stad. Vanuit daar zijn met we een bus en een mini bus naar Zhouzhi gereden. Eerst zijn we in haar moeders huis geweest, daarna naar haar “ vaders” huis (de pleegvader die haar heeft opgevoed). Hier heb ik voor het eerst op een buiten toilet/ gat in de grond, waarbij alles via een schuin “”glijbaantje”” haha naar beneden glijdt in een veld/tuin van iemand anders. Voor de rest was het huis prima, grote keuken, met een hele grote wokpan waar ze alles in koken. Grote slaapkamer voor ons, waar eigenlijk haar broer slaapt (deze kamer is geweest van haar broer, na de bruiloft komt de vrouw bij de ouders van haar man wonen en wordt de hele kamer ingericht met foto’s en mooi bed (wat eerst ingesprongen wordt door de kinderen van de familie :p)
Vanuit daar zijn we op zondag naar een soort festival gebeuren geweest. Kan het een beetje vergelijken als onze Koninginnedag. Er waren kinderen die optraden, soort rommelmarkt straat en een hele optocht/fanfare naar een tempel. Op maandag zijn we met haar oudere zus, haar man en kind (JaJa) en schoonzus erop uit gegaan. Eerst naar een heel mooi geel bloemenveld. Daarna naar een ander park en veel foto’s gemaakt :p Zal een aantal leuke foto’s plaatsen ☺ Dinsdagochtend weer vroeg met haar zus naar Xi’an voor onze “vakantie”

Xi’an
‘s Ochtends vroeg kwamen we in hostel aan en hebben we onze spullen gedropt en zijn we door de stad gaan slenteren ☺ Als eerste naar de South Gate om daar op de stadsmuur te gaan fietsen ☺ In totaal een uur gefietst over de muur. [extra info: De stadsmuren van Xi'an staan nog overeind en ze behoren tot de oudste en best bewaarde gebouw/muur in China. Met de huidige muur in een rechthoekige vorm werd begonnen in 1370, toen de bekende Ming-dynastie aan de macht was.]

Na het fietsen zijn langs heel veel winkels gegaan en heb ik de MacDonalds uitgeprobeerd. Helaas niet superlekker :p Of helaas, misschien eigenlijk maar beter ;) Het Chinese eten is veel lekkerder, vooral die avond heb ik Kudaimien gegeten = brede noodles met groente, jammiejammie ☺
Op de woensdag zijn we naar 2 special need scholen gegaan. Op in school zitten 27 kinderen die in 2 groepen zijn verdeeld, de ochtend en de middag groep. En beide groepen krijgen ongeveer op dezelfde manier les alleen is hier het programma al meer gestructureerd en worden de kinderen meer vrij gelaten. Het is voor hun vooral belangrijk dat de kinderen zich comfortabel voelen op de school en daarna kunnen de kinderen zich meer uitgedaagd worden met moeilijkere opdrachten. In de middag zijn we naar Lalashou geweest (in Engels: HandinHand Special Need School). Hier worden heel veel plaatjes gebruikt om de verschillende lessen, klaslokalen en ook rooster per kind aan te geven. We gaan al deze ideeën meenemen naar Yulin om het daar ook toe te passen.

Donderdagochtend hadden we gepland om naar een Pandapark te gaan, vlakbij Zhouzhi (ja, vlak bij de county waar ik afgelopen weekend ook was). Het probleem was alleen het weer. Als het namelijk regent of te warm is dan blijven de panda’s binnen want die houden niet van het weer. De weersvoorspelling gaf aan dat het vandaag zou gaan regenen, alleen in de ochtend deed dat het nog niet. Ik zei dat het wel mee zou vallen, vooral ook omdat ik de panda’s gewoon heel graag wilde zien. Een optie was om de trip te verplaatsen naar de vrijdag, maar vrijdag zou het weer nog slechter zijn. Dus heb ik gezegd dat het wel goed zou zijn. We waren maar met zn tweetjes: Weijuan en ik :p Eenmaal bij het park aangekomen zag ik gelijk dat we hier langs zijn gereden toen we het weekend ervoor naar de bloemenvelden zijn gereden! Alleen was het superdruk met auto’s want daarnaast is een toeristische ingang om bij een tempel te lopen en een berg te beklimmen dus zijn we voorbijgereden.
Het park was supergroot en de beren hebben echt heel veel ruimte. Het is oo gelijk een onderzoekscentrum en als de beren zich goed voelen of zijn gechipt dat worden ze ook weer vrij gelaten in de natuur. In totaal zaten er 16 pandaberen en zijn er in het afgelopen jaar 2 in de natuur gezet en is er 1 panda geboren. Deze was nu 8 maanden en echt superlief, schommelend aan het lopen en klimmen in de bomen! ☺ Het weer was supergoed om de beren te zien, de gids vertelde dat wij de meeste panda’s hebben gezien vergeleken met de andere dagen in de afgelopen weken! Hahahaha, lekker eigenwijs zijn is dus soms wel eens handig ;) Naast pandaberen waren er ook rode panda’s, golden monkeys (weet geen Nlse naam) en Takin (soort berggeitkoeantilope :p) en vogels (uil, eagle en vulture)
In de middag zijn we nog naar een andere school geweest, deze was echt een uitdaging om te vinden. Het zat ergens in een flatcomplex lastig te vinden. Maar hier werken ze ook heel goed met afbeeldingen van de lessen en het programma per klas etc. En zij bestonden ook al 7 jaar, dus dat is ook al een groot verschil met het SEC waar ik net begonnen ben (en de school pas 4 a 5 maanden).

En ja hoor! Op vrijdag regende het echt de hele dag! Helemaal geen goede dag om naar de panda’s te gaan! Dus was ik even blij dat ik dat op donderdag gewoon heb doorgeduwd en gezegd dat het oke is :p
We zijn op vrijdag naar het Terracotta leger gegaan. Het was veel binnen, maar helaas ook veel buiten lopen om naar een ander gebouw te gaan, dus mijn voeten waren helemaal doorweekt ☹ Maar! Het was zo bijzonder om te zien dat er alle opgravingen te zien en de beelden!
[extra info:
Qin Shi Huangdi wist, gedurende zijn relatief korte bewind, grote koninkrijken rondom een rivier in China te verenigen tot één rijk en wordt daarom gezien als de eerste keizer van China.

Bij de bouw van zijn mausoleum werden naar schatting zo'n 700.000 arbeiders ingezet, ruim twee keer zoveel als bij de Chinese Muur. Met de bouw werd reeds in het eerste jaar van Qin Shi Huangdi's dynastie aangevangen. Het is onderdeel van een ommuurd stuk land met talrijke gebouwen. Het mausoleum ligt als een paleis onder een grafheuvel, die nu 76 meter hoog is. Het graf moet toentertijd indrukwekkend zijn geweest. De grafheuvel, die oorspronkelijk 115 meter hoog was en begroeid met gras en bomen, werd omringd door 10 tot 12 meter dikke muren. Binnen deze muren stonden ooit tempels, zalen en bestuurlijke gebouwen. Het geheel besloeg meer dan 2,5 km², en er zijn meer dan 400 putten met grafgeschenken opgegraven.
Op 29 maart 1974]ontdekten boeren die een put aan het graven waren een terracottasoldaat, de grootste archeologische vondst van de 20e eeuw. Er werd verder gegraven en met de opgravingen kwamen duizenden soldaten en paarden tevoorschijn, een heel leger dat de keizer vergezelde in zijn onsterfelijkheid.]
Aan het einde van de rondleiding konden we de boer nog zien die als eerste het leger heeft ontdekt. Hij heeft als eerste een beeld gevonden en ook de enige die nog heel was. De rest is allemaal gebroken doordat het gebouw is geplunderd lang geleden en het dak is ingestort van het mausoleum. Ik heb hem een hand gegeven :p en Ni hoa gezegd :p “Wiehoee”
Na het museum hebben we met zn allen geluncht en zijn we naar een plek gereden waar we de tombe van Qin konden zien en een berg. Door het weer konden we de berg niet zien en zijn we snel teruggegaan naar het hostel want iedereen was koud en doorweekt.

Ziekenhuis missie voor Care4Tina
We hebben toen onze spullen gepakt en zijn we naar het hotel gegaan (Super8 Hotel op de weststreet). Daar hebben we onze spullen gedropt en zijn we naar het ziekenhuis gegaan om te zien hoe het eruit zag. We hebben daar nog de vrijwilligers geholpen die de hele dag al de kamers aan het schoonmaken waren waar de kinderen de komende weken komen te slapen. Het schijnt echt heel vies te zijn geweest, aangekoekte en beschimmelde etensresten en vieze bedden en gordijnen. Dus alles moet schoon! Denk dat we het goed hebben schoongemaakt, zo schoon als kon en de kamers zijn klaar voor de kinderen.
Zaterdag ochtend is de groep van Care4Tina aangekomen en hebben we ziekenhuis met zn allen bezocht en besproken met de artsen hoe en wat we gaan doen. Het is nog een beetje een groot vraagteken in welke operatiekamer ze gaan opereren en alles, maar hopelijk wordt dat zondag nog duidelijker.
Ik moet in ieder geval zondag aanwezig zijn om 7.30 uur, en dan zie ik wel. Er zijn al 5 kindjes gearriveerd uit het Kindertehuis uit Yulin (jep, waar ik ook een bezoekje heb gedaan en heb gevraagd of ik daar kan helpen). Deze kinderen zijn tussen de 3 maanden en 2 jaar en worden op maandag geopereerd, als alles nog gaat lopen zoals het plan is.

Ik duik weer mn bedje in (lekker zacht en groot hotelkamer bed!) en ben heel benieuwd hoe de komende weken gaan. Laten we eerst maar beginnen met de laatste voorbereiding dag (zondag) en dan maandag de eerste dag met operaties ☺
Het is in ieder geval een leuke groep en ook weer lekker om zelf weer direct met mensen te kunnen praten :D