Eerste week tussen alle chinese karakters - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Denise - WaarBenJij.nu Eerste week tussen alle chinese karakters - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Denise - WaarBenJij.nu

Eerste week tussen alle chinese karakters

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

03 Juni 2018 | Taiwan, Taipei

Het is alweer een week geleden dat ik aankwam in Taiwan. Ik vloog vanaf Hawai’i via Japan naar Taiwan. Nadar je vanaf Hawai’i deze kant op vliegt ga je over de 24uurs tijdlijn, hierdoor was ik opeens een dag verder. Ik hoopte dat ze hier in het vliegtuig iets over zouden ze zeggen, bijvoorbeeld de piloot die zegt, we zijn nu opeens op zaterdag ipv vrijdag. Maar helaas niet ;) hoewel ik nog steeds een cool idee vind :p In 2018 heb ik een dag minder meegemaakt dan jullie ;). De eerste vlucht van Hawai’i naar Japan zat ik in de achterste rij van het vliegtuig in de middelste stoel en middelste rij. Dit is volgens mij de slechtste plek die je kan hebben in het vliegtuig omdat het geluid en extra luid is van de motoren en je niet wcht comfortabel kan zitten. Hoewel het voor mij gewoon overdag was heb ik zoveel mogelijk proberen, wat aardig gelukt is :p. Voor mn tweede vlucht had ik een upgrade gekregen naar business class, dus was benieuwd hoe dit zou zijn. Ik zat in rij 3 in inderdaad een grote stoel waar je benen ook omhoog kunnen, je je tv’tje uit je leuning moet halen en ook je dienblad uit je andere zijleuning. Misschien klinkt het allemaal niet zo speciaal maar moest van binnen wel lachen en genieten van alle nieuwe dingen in een vliegtuig. Ik lachte ook vooral omdat ik de knopjes van mn stoel niet helemaal begreep, ik kom mn voeten omhoog doen, de lengte van de beensteun verlenngen, leuning naar achter en de druk van de achterleuning aanpassen. Voordat we opstegen probeerde ik mn benen omhoog te doen, maar ik kreeg het daarna niet meer terug :D
Tijdens de vlucht kon ik zelfs van een kaart eten bestellen en champagne en wijn en alles. Ik voelde me supermoe dus geen alcohol maar gingerbeer en het japanse menu. Eenmaal op mn tafelkleedje stond een dienblad vol met onverklaarbare hapjes...? Ik heb het rijstpakketje gegeten ;) en een aantal dingetjes met een ieniemienie hapje geproefd maar was niet echt super :p. Daarna lekker nog 2 uur gezeten met mn beentjes omhoog voordat ik in Taiwan aankwam. Met een uber naar de school waar iemand op me zou wachten. De taxichaffeur wist alleen niet de exacte locatie en ik ook niet, want het chinese adres met nummer kwam niet helemaal overeen met het engelse nummer in google maps. Hij zei oke oke, dus ik moest er uit en stond voor een supermarktje om 22.30. Ik ben wat heen en weer gelopen maar zag al snel dat ik niet met mn backpack in deze sauna lang wilde zoeken. Wist niet dat dat kom in Taiwan, boven 30 graden snachts! Dus in een supermarktje geprobeerd te vragen maar degene die er werkte wist het niet en kon geen engels! Jongen van osts van 25 jaar, ook schandalig ;) een oudere vrouw van 55 jaar denk ik, met zo’n heerlijk mondkapje kwam naar me toen, sprak engels! en wilde me helpen :) Yes! Ze wist niet precies waar het was maar wilde me graag helpen met het vinden van het juiste huisnummer en idd nog geen 100meter terug was de school. Op de tweede verdieping was de school waar David, jongen uit Ierland, op me zat te wachten. Hij is verantwoordelijk voor de appartementen van de school, dus hij bracht me naar mn kamer wat op 1 straat achter de school ligt in een steegje. Mn kamer is prima, bed, airco kast voor mn kleren voor 3 weken even uit mn tas! en een nieuwe badkamer die ik deel met 2 amerikaanse meiden van dezelfde verdieping die ook naar de school gaan. Na korte uitleg van de kamer en de gedeelde keuken en wasruimte op 5de verdieping vroeg David of ik nog een rondje in de omgeving wilde lopen. Ik was eigenlijk supermoe, want was al 5 uur in de nacht ofzo, maar ja waarom niet? Anders had ik geen idee waar ik was de volgende dag. Dus iets van anderhalf uur rondgelopen, supermarkt 7eleven, night market met eet kraampjes en winkeltjes gezien. Rond 1:30 was ik terug op de kamer en toen kon ik niet meer slapen, want voor me lichaam was het al weer tijd om op te staan. Toch geprobeerd te slapen, met airco aan! Anders was het echt niet te overleven.
Zondag ochtend werd ik wakker en had ik geen zin om op te staan ;) maar moest toch op zoek naar iets van eten ;). Ik had nog stuk Pompoen cake over van vliegveld en water dus dat had ik gegeten. Grotendeels van mn kleren in de wasmachine gedaan, dat was super nodig want heel Hawai’i had ik niet echt gewassen. In de tijd van de wasmachine ben ik naar buiten gegaan en eigenlijk het zelfde rondje gelopen als ik de afgelopen nacht had gedaan. Limonade gekocht, lekker met gebaren taal en gebrekkig engels wat ze hier spreken. Schriftjes en pen gekocht, bij betalen wist ik wel hoeveel het kostte want de getallen wist ik nog goed van mn tijd in China. De tijd ging zo snel dat ik alweer terug moest voor de wasmachine, en af te koelen. Na dit uurtje op straat was ik al helemaal plakkie plakkie. Dus kleren in de droger en in mn kamer met airco gewacht. Rond 5 uur ben ik op zoek gegaan naar eten, maar alles was in Chinees en mn app helpte niet echt om alles duidelijk te vertalen, dus eindigde ik in een Taiwanees Italiaans restaurant waar ik van een plaatjes menu spaghetti met kip en jalapenos peper had besteld en een limonade. Het eten was echt heel lekker na 1,5 dag vliegtuig eten en snacks. Bij betalen wilde ik het mapje met geld geven maar met gebaren taal stuurden ze me naar de kassa. Ik voelde me zo stom dat ik echt helemaal niets verstond, maar ook beetje teleurgesteld van het engels wat de jongeren hier niet kunnen spreken. Op straat rondgewandeld door de drukke straten, het ligt in een studenten wijk waar heel veel studenten ook op straat waren op te eten en vooral te shoppen! Daar zijn ze heel goed in hier, volgens mij lopen ze elke avond langs de zelfde shopjes en is het elke dag oh, ah en kopen ze niets of elke dag iets in een ander winkeltje. Ze lopen namelijk wel met tasjes dat ze iets hebben gekocht, of eigenlijk (als het een stelletje is) loopt de jongen met het tasje van de aankoop. Ik wilde nog wat drinken en kocht in een supermarkt dacht ik iets van Ice tea, maar het was uiteindelihk wit bier, ook lekker alleen niet de eerste slok toen ik ice tea verwachtte ;). In een winkel zag ik een aantal mensen naar de grond kijken en wilde ook wel zien waar ze naar keken, en ze waren gewoon aan het bewonderen hoe een kakkerlak liep. Blegh!!! Die wil ik echt niet zien! Enige beesten die ik gewoon echt heel vies vind! Na een tijdje had ik wel genoeg gezien en vooral allemaal kraampjes met gekke ondefinieerbaar eten op stokjes dat ik terugben gegaan naar mn kamer en onderweg fruit heb gekocht in een fruit winkeltje en bij de 7eleven om de hoek van mn appartement 2 flessen van 6 liter water. Die heb ik namelijk denk ik wel nodig! ;)

Eerste dag school
Ik had mn rooster al zaterdagavond gekregen en was blij met de tijden.
Op maandag 28 mei begon mijn eerste les om 11.15 uur. Als ontbijt had ik 2 kiwi’s en een banaan. Heerlijk om een kiwi te eten! Lekker fris, zeker als je in een warme omgeving bent. Ik was op tijd op school en kreeg mn boeken. Ik kreeg de twee originele boeken, maar na les 2 wordt er steeds minder pinyin gebruikt. Pinyin is het geschreven chinees in letters zodat iedereen chinees kan leren en niet meteen de karakters hoeft te begrijpen. Dus deze 2 boeken en dan ook nog de uitgeschreven versie. Nog 2 boeken! In totaal 4 boeken, dat wordt lekker slepen elke dag ;)
In de klas heb ik nog een jongen van 19 uit Zwitserland. Onze leraar is Jenni, zij is lekker Taiwanees en haar engels is goed genoeg. Dus gemotiveerd aan de eerste dag. In totaal had ik 4 uur les op maandag. De eerste twee uur was vooral het leren van de verschillende uitspraken, elk woord heeft namelijk 4 en soms 5 uitspraken en elke uitspraak heeft een andere betekenis! :O dat wordt nog een leuke uitdaging! In de middagpauze zijn we naar een restaurantje gegaan om dumplings te eten op aanraden van leraar. De grootste uitdaging was het begrijpen van de menu. Niks in engels dus met google translate uitproberen. We hadden iets met ei, groente, dumplings met verschillende smaken aangekruist en iets van spicy.
Uiteindelijk werd het een ei wat in ketjap ofzo heeft gelegen, paksoi achtige groente, 5 soorten dumpliggs in verschillende kleuren deeg (deze smaakte best wel) en een gefrituurde dumpling. Beste oke lunch voor de eerste keer zo ;).
Na dag een konden we onszelf voorstellen en zeggen wat we lekker vinden of niet. In de avond stond er een bezoek aan tempel en night market en op het programma, Rao he street market. Dit is een straat vol met kraampjes met lokaal eten en goedkoop. In de tempel moesten we met 2 maanvormige houtjes “gooien” nadat je een wens had in je hoofd. Als de een op de bolvormige kant viel en de andere op de platte kant, binnen 3 pogingen, mocht je een stokje pakken. Op deze stok stond een nummer, dit nummer betekende uit welk laatje je je antwoord van “de god” mocht pakken. Ik had gehoopt op nog een leuke einde van de reis, mijn antwoord was dat ik vooral geduld moest hebben en wat ik wilde op dit moment nog niet gegeven kon worden, maar als ik wacht en nog een keer naar de tempel kwam kunnen de goden mij dit misschien wel bieden. Okeej, ik dacht dit antwoord kan altijd gegeven worden :p maar goed, ik heb iets uitgeprobeerd wat alleen kan met een vertaler dus een ervaring ;). In de night market waren ook weer allemaal kraampjes net apart eten. Octopus met kaas, of oesteromelet, of zoals ze het hier noemen stinky tofu en het stibkt er zo erg! Je wilt heel graag zo snel mogelijk doorlopen. Helaas wilden sommigen het proeven dus ik dronk een colaatje en de anderen aten stinky tofu en oester omelet. Hale, turks meisje wat nu in de ramadan zit, wilde dit ook niet eten. Dus eenmaal op de terugweg zijn we een 7eleven ingegaan en heb ik koekjes gekocht :p dat was mn avond eten. Niet het beste maar was toch al moe dus kon eigenlijk gelijk slapen ;).
Op dinsdag weer 4 uur les en was vooral herhalen van de maandag en het ging al stukken beter. Tijdens lunch probeerden Oliver en ik ons chinees te gebruiken, maar wat goed leek te gaan met uitspraak in de les was niet zo in de praktijk. We kregen een noodlesoep maar met een visbal en lossen groente ernaast. Niet echt mijn ding maar goedkoop. Na de lessen ben ik naar de dumpling plek gegaan van gisteren. Ik kende het menuutje en wist wat ik wilde dus lekker dumplings gegeten. In de avond hadden we kaligrafie klas en was leuk om met een kwast een aantal karakters te leren “schrijven”.
Woensdag had ik pas les van 14.00 tot 18.00 uur dus ben ik in de ochtend naar Da’an gebied geweest waar een bekend restaurant zit voor zn xiaolongboa’s, gestoomde dumings. Het was nog best een entje lopen en met de 4 boeken in je rugzak en kets van 35 graden is 30minuten lang! Ik kwam aan en kon gelijk zitten, dit is mazzel want soms moet je in de rij staan. Gelukkig was dit niet zo, want ik had niet heel veel tijd voor mn les begon. Dus na de lekkere xiaolongboa, koude maar goed gekruide aubergine en spicy komkommers weer terug in de hitte naar school en daar had ik 5 minuten om te ontzweten in de airco voor mn les begon. Weer nieuwe woorden geleerd en gefocust op uitspraak. Bij een luistertestje welke tonen er worden gebruikt ben ik echt heel slecht maar ik weet wel hoe je het schrijft in pinyin, maar de toon is belangrijk voor de betekenis, anders kan het alsnog iets heel ander betekenen. Ik wil dumplins of ik wil slapen? Ik ga naar school, of ik ga klein?? Tsja dat is toch wel heel anders toch? ;)
In de avond naar een andere tempel, Longshan en Huashi street market. Longshan tempel is de oudste tempel in taiwan en men ziet het als een begin van de stad waarom heen alles is ontstaan. In deze tempel heb ik weer met de houtjes “gegooid” en dit keer had ik meer geluk. Ik was in goeie gezondheid, met goed vooruitzicht in de toekomst. Ik hoef me geen zorgen te maken over geld want er komt een gouden paard...(?). Geen idee hoe dat er moet uit zien, maar het kwam wel op een grappig moment want de dag ervoor had ik balans opgemaakt hoe het tot nu toe was met mn budget. ;). Dus dit keer ook beter dan de vorige keer in de tempel. Volgende keer geen houtjes meer gooien, voor je het weet veranderd het op eens wat de goden willen :p. De straatmarkt was eigenlijk weer hetzelfde met stinky tofu overal, op een gegeven moment waren we bij een stalletje met shaved ice, iets wat Melvin en ik ook in Hawai’i hadden gegeten met kokos. In Taiwan is dit ook iets van hier en vooral met mango. Dus had voor degene gekozen met mango en gecondenseerde melk. Ik kreeeg echt een megagrote bak, het was lekker maar had ook minder gekund ;) maar dit was mn avond eten. Ik was al redelijk voorbereid door snel naar mn dumpling restaurantje te gaan voor we hierheen gingen dus had al iets gegeten maar dit was de rest. De anderen gingen eten bij een pork noodle iets. Dus daar heb ik gewoon bijgezeten, zat behoorlijk vol van het ijs :). Hale was dit keer niet mee want ze had waarschijnlijk te spicy gegeten de dag ervoor dus voelde ze zich niet lekker.
Op donderdag hadden we maar twee uurtjes les in de ochtend, dus daarna wat gehaald bij een bakkertje. Alleen viel het brood beetje tegen, denk dat je in aziatische landen gewoon noodles en rijst moet eten. Hoewel taiwan wel bekend staat om zn sandwiches. In de middag ben ik met Hale naar een botanische tuin geweest, we hebben vooral gezegen bij een lotusmeer en daarna terug naar de school voor een gezamenlijk dinner. We aten in een chinees restaurant, dus was lekker! Maar wel restaurant prijsje ;). Hierna zijn Hale, Oliver en ik naar Ximending gegaan, waf echt zo druk maar gezellig was. Eigenlijk ook een soort van night market maar meer straten en niet alleen maar eten en ook veel shops en aziatische thee en kleine eetshops. We hebben grappge chocomelk gekocht met figuurtjes gemaakt van de opgeklopte melk erop! We kozen voor pikachu en een hond en een kat, deze waren zeker goed gelukt! :) Nog even gezellig is deze buurt rondgelopen en weer terug met de metro. Deze komt echt overal dus superhandig en connecties zijn ook echt perfect geregeld. Hoeft amper 5 minuten te wachten.
Vrijdag was alweer laatste dagje en ook maar 2 uurtjes, van 9-11uur. Na een week voelt het voor mij dat ik al best veel woorden weet maar nog lang niet genoeg om iets te verstaan maar wel om te zeggen wat ik wil als ik iets bestel. En dan nog hopen dat ze me verstaan en niet opeens chinees tegen me gaan ratelen, want dan heb ik geen idee wat ze zeggen :)

Een weekend vol activiteiten
Ik had samen met Hale afgesproken om rond 1 uur naar hotsprings te gaan, maar ze voelde zich weer niet lekker, dus ging gewoon zelf. Ik ben maar 3 weekjes hier dus lekker ontdekken in mn eentje. Het was een uur met de metro, en toen was ik in Xinbeitou. Onderweg al veel bergen gezien en tempels overal, wel leuk om uit gebied te zijn van de school. Het is nog steeds Taipei stad maar de buitengedeeltes. Ik ben gaan lopen naar Thermal Valley, waar een stroom is van 90 graden vanuit vulkanische gebied in noorden van Taiwan en het bevat radium waarvan men zegt dat het een helende werking heeft op je lichaam. Ik kon natuurlijk niet in deze stroom, maar er waren hotspringns van verschillende temperaturen en daar ben ik wel ingeweest. Het was leuk om met een aantal andere toeristen te spreken :) en voelde me weer even aan het reizen :). Na de hotsprings teruggegaan naar centrum en door naar de de andere kant van de rode lijn, naar olifantenberg. Na meer dan 600 traptreden omhoog te zijn geklommen had ik uitzicht over Taipei :). Helaas veel muggenbulten in het “bos” omhoog maar ja, hoort erbij ;). Hierna ben ik naar de bekende Taipei101 gegaan, een hoog gebouw wat veel toeristen aantrekt, maar vooral voor shopping bij Prada, Gucci, Louis Vuiton, dus niet voor mij ;). Ik heb er wel naan brood gegeten bij een Indiaas restaurantje en even rondje gedaan. Op internet las ik ook over een shopping gedeelte in de buurt, maar hier ook vooral de bekende merken, dus leuk om langs te lopen. Ik was nu ook in de buurt van Sun Yat Sen tempel, hij was de oprichter van Volksrepubliek China en wilde een democrstisch China. Het gebouw was echt megagroot en mooi! Hoewel het donker was was het nog steeds indrukwekkend. Hierna weer teruggelopen naar de metrohalte bin Taipei101 en terug naar mn kamer. Onderweg ben ik er ook nog uitgegaan bij Chiang Kai Shek tempel want wilde zien of ze deze mooi oplichten tijdens nacht, maar helaas niet. Chiang was opvolger van Sun en heeft geprobeerd van china een liberaal republiek te maken maar Mao won met zijn communisme na de tweede wereldoorlog en de japanse oorlog in 1948. Na een dagje veel geschiedenis en veel geloop waren mn benen en knieen best moe dus lekker slapen :).
Zaterdag had de school een surfdag geregeld in Wai’ao beach, dit was 2 uur met de trein naar de kust in het noord oosten. De trein was zo koud door de airco dat we blij waren er uit te kunnen! Hale en ik deelden samen 1 surfboard en Eric ging samen met Oli van de school bier drinken op het strand aan de tafel die we bij de huur van het surfboard kregen. Prima, zij konden zo opletten op onze tassen terwijl Hale en ik probeerden te surfen. Het was de eerste keer voor Hale dus ik heb haar basis proberen uit te leggen. Het was alleen zo druk in het water en de golven waren mega sterk dat het best lastig was! Ook moest Hale elke keer opletten dat haar hoofddoek nog goed zat na elke golf over haar heen, dat was nog best een uitdaging. We hebben uiteindelijk wel heel veel lol gehad samen dus het was een prima dag. Teeug was helaas weer twee uur lang terug in een koude trein en we kregen laatste uur “gezelschap” van een dronken man die graag met ons probeerde te praren omdat we buitenlands waren en hij beetje engels kon. Hij was alleen amper te verstaan, want hij was dronken, had nog maar een paar tanden en zn engels was niet zo goed en mixte het volgens mij met chinees...
Eenmaal terug in Taipei hadden Hale en ik zin in sushi en eindigden we in een sushi treinbar :) perfect en superlekker! Ik heb zelf sushi gegeten met een zachtgekookt ei erboven op, apart maar alles was zo vers en lekker :) :).
Op zondag wilden we eigenlijk naar Sun Moon Lake, dit ligt in het midden van Taiwan, maar na een beetje uitzoeken kwamen we erachter dat het veel te lang duurde om erheen te komen en we al te laat waren om te vertrekken om uberhaupt daar tijd te hebben om rond te wandelen. Dus dit moeten we nog uitzoeken voor eventueel komend weekend. Toen maar besloten om naar Yangmingshan te gaan, een ander park met geijsers in noorden van Taipei. Het was een uur met de bus en eenmaal daar wilde we een rondtourbus ticket kopen maar visitor center was even “in pauze”. Dus hebben we in parkje gelegen waar eekhoorntjes en vlinders waren en na een uurtje ging het centrumpje open en kregen we te horen dat we naar andere kant van het park moesten en bij busstation moesten kopen. Gelukkig heeft Hale al 3 jaar chinees geleerd dus kan ze redelijk het Taiwanese chinees verstaan en terugpraten anders hadden we er niets van begrepen. Eenmaal bij andere kant aangekomen moesten we ticket in busje kopen, de buschauffeur wilde ons niet helpen en gebaarde dat we moesten inchecken met onze metrokaart.
Oke, dan maar zo. De bus nam ons de bergen in en helaas boven was er alleen maar mist en wolken dus besloten we in het busje te blijven zitten tot het de moeite waard was om uit te gaan. Dit was uiteindelijk na een uur geslinger door de bergen weer het beginpunt, en ik was blij om eruit te gaan. Jammer van de mist maar prima om er weer uit te zijn... ik heb even wat eten gehaald bij 7eleven en toen weer met de bus uur terug naar centrum van Taipei. Bij main station hadden we een andere bus naar Da’an gebied waar we heerlijke omeletpannekoeken hebben gegeten, leuk rondgelopen en een voetmassage hebben genomen. Dat hadden we wel nodig na al het gewandel wat we gepland hadden vandaag haha. We konden in ieder geval teruglopen met frisse voeten :). Die avond heb ik nog mn huiswerk gemaakt en een woordenlijst in een schriftje speciaal hiervoor gekocht en heb wel 6 blz volgeschreven. Dus ken ik al best veel vind ik zelf.
Ik ben weer gemotiveerd voor komende week en ben benieuwd hoeveel ik weet na 2 weken chinese les :)

Zàijiàn

  • 04 Juni 2018 - 20:34

    Els:

    Je was er pas een week, en zo veel geleerd, gedaan, gezien en gegeten, geweldig

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Reisdagboek: beginnen bij Zuid-Afrika en stap 2 is Azie, China Volgende stap: Backpacken in Australie, Fiji, NZ en Bali! Huidige stap: Zuid Amerika

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 42952

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 10 September 2018

Around the world

22 Oktober 2014 - 10 April 2015

Down Under!

06 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Nieuwe ervaring, nieuw continent: Azie

01 Maart 2012 - 08 April 2012

Letsitele (Limpopo) en Durban

17 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Step by step around the world

Landen bezocht: