Genieten in Peru, Machu Picchu en meer - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Denise - WaarBenJij.nu Genieten in Peru, Machu Picchu en meer - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Denise - WaarBenJij.nu

Genieten in Peru, Machu Picchu en meer

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

03 April 2018 | Peru, Cuzco



Na Cusco, een week lang niet in een truck te hebben gezeten was het weer tijd om verder te gaan. Het was heerlijk om even op 1 plek te zijn. Waarvan 4 dagen in de wildernis, maar daarvoor en erna in een heerlijke stad met genoeg lekker eten en niet heel veel verder vermaak, maar als we er nog langer hadden gezeten was ik op het plein gaan zitten met een boek :).
De eerste bestemming was Raqchi, op deze plek sliepen we in een gemeenschap waar we onderverdeeld werden bij gezinnen. Onze gids Pierro, die ook onze gids was tijdens de Wild Andes Trek, at bij het gezien van mij Barbara en Anna. Aan de ene kant handig zodat hij kon praten met het gezin, aan de andere kant jammer want ik had daardoor niet heel veel kans om te praten. We moesten een half uur wachten in hun patio want ze moesten nog van alles voorbereiden voor lunch en de kamers. Het begon nog te regenen ook dus probeerden we zoveel mogelijk te schuilen. Ik had die nacht een eigen kamer met lama knuffels en versiering. Als lunch kregen we quinoa pannekoek en ei en daarna quinoa soep. Na lunch was het tijd om naar een tempel te gaan van de Inca’s. We hadden al zoveel Inca tempels en stenen gezien dat niet veel van ons geinteresseerd was. Gelukkig hadden we daarna een demonstratie van een pottenbakker en omdat we op onze lunch moesten wachten was de rondleiding door de tempel kort. Het is allemaal wel interessant maar niet als je de helft van het verhaal elke keer weer opnieuw hoort ;) Van alle culturen en opgravingen had ik een half gehoord maar niet zoveel als ik de afgelopen dagen heb geleerd. Het is helaas niet handig om een pot mee te nemen als souvenir maar toch ga ik het proberen :p Die avond hebben we weer bij “ons gezin” gegeten: soep, aardappel, bief van lama en mais. Als dessert kregen we iets van een banaansirooppudding achtig iets. Apart :p
Die avond was er een lokale disco waarvoor we ons omkleedden in traditionele kleding. Het stonk naar oud zweet, maar goed het was een ervaring, dus op naar de Pisco Disco zoals ze het noemde. Er was geen pisco, lokale alcohol drankje. We deden een gebed voor pachabamba en daarna een dans. Soort heen en weer geschuivel en een van de vrouwen “zong”. Laten we het een speciale ervaring noemen, maar het was fijn om klaar te zijn met de dans. Helaas hadden we niet veel energie om daarna nog bij elkaar in huis wat te doen, dus op tijd in bed want volgende ochtend weer om 7 uur weer onderweg naar Chivay. Het was een lange rit met veel regen en zelfs sneeuw onderweg, mooie uitzichten met bergen maar ook veel gehobbel! Emma was nu onze gids, ze is een goeie bestuurder maar verder niet heel erg betrokken met de groep. In de avond kwamen we rons 17.00 uur aan. Samen met Barbara ben ik op zoek gegaan naar eten. We hebben churros gekocht op straat voor 1 sol! Dat is 0,25€! En we hadden nog wijn uit Mendoza, dus samen met crackers en gefriturde bonen (wat mijn favoriete snack is hier :)) hadden we een gevarieerd eten.

Colca Canyon
De volgende ochtend regende het gelukkig niet meer, want we gingen naar de Colca Canyon. Deze is dieper dan de Grand Canyon in Amerika en als we gelukkig hebben zien we de Condors van de Andes, deze vogels zijn 3.2 meter op zn grootst, en wegen rond de 10-15 kilo. Als ze willen vliegen springen ze van een rand en vallen ze soms 1 km naar beneden voordat ze hun vleugels kunnen gebruiken om te vliegen. Ze gebruiken de thermiek uit de bergen om te vliegen. Toen we rond 8 uur aankwamen was er nog niet veel te zien, maar de gids zei dat al we wachten we misschien een paar zouden zien vliegen.
Uiteindeljjk zagen we heel laag in de vallei een paar vliegen en na meer dan 40 minuten wachten kwamen ze voor ons langs vliegen! Heel gaaf en ze zijn inderdaad groot! Zelfs met mn iPhone heb ik een vogel heel dichtbij kunnen filmen, superspeciaal.
Na de canyon reden we naar een plek waar we buffet lunch hadden en we van alles konden kiezen, guacamole met gefrituurde bladen (?), lekker! En fruit en groente, jammie!! En daarna door naar Arequipa.

Casa de mi Abuela
In Arequipa verbleven we in een heerlijk hostel met zwembad(je) voor 2 volle dagen. De eerste avond had ik samen met Barbara en Anna eten gehaald in een supermarkt. Helaas waren de avocados niet goed, dus at ik tomaat met parmesaanse kaas :p Ook lekker. De rest at in ern superluxe restaurant en toen ze terugkwamdn waren ze zo enthousiast dat we besloten de laatste avond nog een keer hierheen te gaan :p Ik had namelijk deze dag een Peruaans kookcursus. In de ochtend gingen we naar een klooster, waar op dit moment nog 20 nonnen leven. In het verleden woonden er rond de 100 vrouwen. Het was in die tijd normaal dat het eerste kind trouwde, tweede kind iets religieus deed, non of priester, derde kind in het leger en vierde kind bleef in het ouderlijk huis om voor de ouders te zorgen. Als je getrouwd was en weduwe werd was het nornaal om opnieuw te trouwen of je ging het klooster in. Nu mag men zelf kiezen of ze non willen worden, alleen moeten ze wel eerst hun school hebben afgemaakt en minstens 18 jaar zijn. Ze mogen ook gebruik maken van sociale media met een aantal beperkingnen en het klooster verlaten als ze goede reden hebben. Het klooster was supergroot en mooi qua kleuren. Ze gebruiken de namen van grote Spaanse steden en de kamers waren heel ruim. Na de rondleiding gingen we naar een cafeetje in het klooster waar, ze zeggen, de nonnen het eten maken. Ik koos voor lemon cake, ik kreeg een supergroot stuk maar was echt heel lekker! Na deze rondleiding hadden we even de tijd om in de tuin te zitten van het hostel en daarna gingen we lopend naar de kook workshop. Het was iets van een half uur lopen en ik was de gids :p. We maakten Causa (een soort aardappelpuree hamburger met tonijnsalade in het midden), lomo saltado (biefstuk met kruiden en sausjes en groente) en quinoa flan (quinoa met beslag in de oven). Allenaal superlekker en heb de recepten dus wil het zeker thuis ook uit proberen :).
Die avond hoefden we niet te eten dus heerlijk uitgebuikt in de tuin en toen het iets kouder werd naar bes gegaan. Dit was al rond 20.30, supervroeg. Ik was van plan om later te douchen maar ben gewoon in slaap gevallen en werd rond 23.30 wakker en had toen geen zin meer in douchen. Heerlijk :)
Laatste relax dagje in Arequipa ben ik samen met Barbara en Fareen op zoek gegaan naar sushi. Het eerste adres bestond niet, dus toen half uur gelopen naar volgense. Sushi was echt lekker en we waren dichtbij een H&M dus daar ook gekeken. Ik was op zoek naar een tshirt met spaanse tekst erop maar alles is zo verengelst dat ik niets heb gekocht. In de avond heerlijk gegeten bij Zig Zag restaurant, 3 soorten vis, superlekker! Daarna door naar club waar ik heb geprobeerd te paaldansen met een spinkerbroek aan. Niet echt succes haha, maar wel andere geholpen met trucjes. De hele danszaal was voor ons alleen dus was leuk. Volgende ochtend merkte ik alleen dat ik een mega blauwe plek had aan de binnenkant van mn knie :p.

Richting Zee
Vanaf nu gaan we richting oceaan. De eerste dag kampeerde we bij Puerta Inca, dit was aan zee. Mn tent stond op het strand dichtbij de zee! De golven waren alleen superhoog en luid dus de nacht was iets minder relaxed om te slapen maar uitzicht was echt super om wakker te worden.
Na Puerta Inca reden we naar Nazca, waar we de bekende Nazca lijnen in de woestijn hebben gezien. Deze lijnen zijn gemaakt door een volk wat voor de Inca, voor 1500 nC, leefde. Ook hebben we mummies van hier gezien die door de omstandigheden qua droogte en temperatuur van de natuur zolang bewaard zijn gebleven!
Het was echt superheet in de woestijn en het zand waaide overal dus gelukkig hadden we een zwembad om af te koelen. De volgende ochtend was een relaxte ochtend sinds lange tijd. Sommige hadden een vlucht over de Nazca lijnen en ik kon lekker rustig opstaan, ontbijten, zwemmen, douchen, tas weer inpakken en op naar de truck.
Volgende plek was de woestijnin Huacachina! Dit was zo gaaf, hier gingen we met een zandbuggy door de woestijn heen crossen en onderweg hadden we een zandboard waar we op ons buik van de meest steile duinen af gingen. Adrenaline en energie kwam weer terug na zoveel dagen zolang in de truck te hebben gezeten. Heerlijk!
We sliepen die nacht in de woestijn. In de avond hadden we een barbecue en daarna spelletjes rond kampvuur, spaanse dansles met onze “oude” chaffeur die ons leerde om meer te bewegen met onze heupen en schouders :).
Het slapen was echt geweldig onder de sterren en alleen op mn slaapmatje en mn slaapzak. Het was zelfs zo warm dat slaapzak niet eens echt nodig was. In de ochtend werd ik samen met Lauren wakker en zijn we een duin opgerend en hadden we een waanzinnig uitzicht over de stad en de rest van de woestijn! Een highlight van deze trip!
We hadden de mogelijkheid om te ontbijten en te douchen in een hostel naast de woestijn en daarna door te rijden naar Lima. Onderweg een boottrip gemaakt naar de Ballestic Island. Dit wordt de goedkope versie van de Galapagos genoemd. Het was vooral om de soorten dieren denk ik, op de rotsblok eilanden waren pelikanen, zeehonden, pinguins, grote krabben en nog een paar soorten vogels te zien. Als lunch aten we in een zeevis restaurant waar ik ceviche at :) ik ga steeds meer vis eten!

Lima
Die avond kwamen we aan in Lima. Dit was de laatste avond voor een deel van de groep dus aten we gezamenlijk. Ik koos voor een avocado salade want ik had niet zoveel honger. Maar ik kreeg letter 1,5 tot 2 avocados in plakjes gesneden op mn bord met 2 plakjes wortel en 3 blaadjes sla. Haha. Het was oke, maar niet echt wat ik verwachte ;).
De volgende dag had ik afgesproken om naar The Little Gym te gaan in Miraflores, een wijk in Lima. Samen met Lauren nam ik een taxi, dat duurde een uur ofzo. En onderweg ging onze chaffeur gewoon zn krant lezen, zo vast stond het :p. In Miraflores stapte ik uit voor TLG en ging Lauren verder richting shop gebied.
Ik vond het heel speciaal om te zien hoe TLG over de hele wereld hetzelfde is :). Overal liefde voor de kinderen en plezier in het bewegen en spelen met elkaar. In de ochtend was er een Dreumesles, 10-18 maanden, en ik werd meteen verliefd op deze kinderen. Echt heel leuk om dit te zien. Na deze les heb ik met de program/gym director gesproken en tips gegeven over hoe dingen kunnen verbeteren en hoe wij het doen in Europa/Amsterdam. Na gesprek kreeg ik sokken van TLG mee :) en ben ik Lauren op gaan zoeken in shop gedeelte. De mall viel een beetje tegen maar de straten eromheen waren wel leuk. Ik had niet echt ontbeten dus ik zag ergens churros die name ik en daarna met Lauren een soort milkshake met een brownie erop! Dat was zo lekker! Daarna door naar de kustlijn, alleen dit was naast een soort snelweg, niet echt aantrekkelijk. Ik kreeg een berichtje om samen te eten met Daphne en de eigenaar van de 2 gyms in Lima, tuurlijk ging ik dat. Ik bleef die middag in mn eentje rondzwerven in Miraflores. Heerlijk om even alleen te zijn rond te lopen. Ik besloot om nog een keer terug te gaan naar TLG en heb een stukje van de Bengels, 3 jarige, gezien en meegedaan met Gangmakers. In het begin zat ik aan de kant maar er werd mij gevraagd om tips te geven als ik iets zag wat anders kon. Dus ik kon het niet laten om plezier te maken met deze kinderen. Superleuk. Na deze les liep ik naar het restaurant waar we hadden afgesproken en heb ik snel een shirt gekocht om netter in avond te eten :p. Eten was heerlijk en gesprek was leuk, ik kreeg gelijk een baan aangeboden en kon eigenlijk geen nee zeggen volgens hen. Kon de volgende dag beginnen ;). Helaas, andere plannen op dit moment :). Na eten met taxi terug en weer mn tas pakken voor volgende deel. Laatste 3 weken met Dragoman richtig Quito in Ecuador!
Tijd vliegt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Reisdagboek: beginnen bij Zuid-Afrika en stap 2 is Azie, China Volgende stap: Backpacken in Australie, Fiji, NZ en Bali! Huidige stap: Zuid Amerika

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 42741

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 10 September 2018

Around the world

22 Oktober 2014 - 10 April 2015

Down Under!

06 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Nieuwe ervaring, nieuw continent: Azie

01 Maart 2012 - 08 April 2012

Letsitele (Limpopo) en Durban

17 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Step by step around the world

Landen bezocht: