Whale shark, Dolpins, Seaturtle, Whales & Mantaray - Reisverslag uit Praia do Tofo, Mozambique van Denise - WaarBenJij.nu Whale shark, Dolpins, Seaturtle, Whales & Mantaray - Reisverslag uit Praia do Tofo, Mozambique van Denise - WaarBenJij.nu

Whale shark, Dolpins, Seaturtle, Whales & Mantaray

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

24 Juli 2011 | Mozambique, Praia do Tofo

:D:D:D:D:D:D
Dat was het eerste wat ik dacht vandaag toen we in het water stonden en de boot in de zee moesten duwen toen we gingen snorkelen. Ja helaas, het is snorkelen geworden. Ik wilde oko wel heel graag duiken, maar de hele groep ging snorkelen en je ziet de zelfde dieren onder water. Dus de keuze was, alleen Eef en ik duiken of met zn allen gezellig snorkelen. Het geld maakte niet uit want het kosten allebei ongeveer 1700 MTS (ongeveer 40 euro).De eerste stop was bij dolfijnen, in het water heb ik er zelfs eentje onder mijn door zien zwemmen, op 5 meter diepte (we hebben echt heel veel zicht hier) Het duurde even voordat we de eerste whaleshark hadden gevonden. Onderweg zijn de dolfijnen tegen gekomen. Toen we stillagen moesten we rustig in het water glijden en langs de whaleshark zwemmen om ongeveer 3 meter afstand. Toen ik in het water ging was ik de shark kwijt, dus ging ik om de boot heen en was ik opeens oog in oog met dat beest. Ik schrok me dood :p maar ben daarna langs m gezwommen. Echt heel mooi om te zien. Onderaan heb ik ook 2 links geplakt, waarop je de dieren kan zien. Zo zagen ze er ook echt uit. Die stippen groot, en de mong heeft geen tanden dus het was 1 groot gat waar ik in keek :p
Daarna zijn we nog naar een andere plek gegaan waar manta roggen zwemmen. Ik heb die niet gezien in het water maar wel vanuit de boot. Ik was helaas zeeziek geworden en kon echt niet meer op staan. Maar het water was zo helder dat ik het uit de boot kon zien. Ik zag m zwemmen, zwart en de onderkant wit en ook supergroot. Echt heel leuk. Eef is daar ook nog in het water geweest en heeft bij het koraal gezwommen. Ze vertelde mij dat het koraal bruin was, maar dat daartussen wel gekleurde vissen zwommen. Ik heb vanuit de boot het koraal gezien en een aantal blauwe vissen, dus op zich heb ik niet echt heel veel gemist. De whale shark en de dolfijnen waren voor mij ecnt super! Op de terugweg voelde ik mij gelukkig alweer beter en kon ik mij nog net op tijd omdraaien om een walvis te zien. Dit waren bultrugwalvissen, hele grote! 2 vrouwtjes en een kalf. We zagen ze boven het water uitkomen en blazen vanuit hun gat :)
Volgens mij zijn we ongeveer 2,5 uur op het water geweest.Van 13.00-15.30. Daarna gegeten, broodje ei met patat. De patat is hier heel zacht maar als je zo weinig keus heb en honger heb eet je wel alles. De ochtenden blivjen broodjes met pindakaas en de rest is niet heel super maar wel eetbaar ;) Morgen krijgen we een seafood diner, ben benieuwd wat ik allemaal ga eten. Hoorde van Calamaris, prawns en alles wat ik eigenlijk niet lekker vind, maar wil het wel proberen.
De middagen zijn hier eigenlijk best koud, de zon gaat snel onder. Dus het is nu half 6 en loop al in een trui. Geleend van de begeleider, ik heb niet veel dikke truie mee, en deze zit lekker warm :D
Vanavond niet teveel spannend meer denk ik. Gisteren en eergisteren zijn we al uit geweest, en het is best vermoeiend allemaal. Morgen is de laatste dag en om 3.00 uur snachts gaan we weer terug naar Z Afrika. Weer 'gezellig' 14 uur in de bus zitten ;)
We zij trouwens wel al een beetje gekleurd, alleen helaas nog niet zoveel als we dachten dat we zouden zijn ;) Zelfs met het snorkelen zijn we niet verbrand (gelukkig!) Maar het kleurtje komt wel langzaam

Dit zijn twee plaatjes waar de reuzenmanta en de walvis haai op staat. Zo zagen ze er ook echt uit!!!!! :D De reuzenmanta was ongeveer 4 meter breed, en de walvis haai was 8 meter lang!! Supergaaf om te zien.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reuzenmanta

http://nl.wikipedia.org/wiki/Walvishaai

Helaas hebben we zelf geen foto's kunnen maken, maar ander hadden wel een camera met zich mee, dus die gaan we nog uitwisselen als we weer thuis zijn.
Eveline haar verjaardagfeestje is eigenlijk een beetje voorbijgegaan. Maar misschien moet ze hier wel blij mee zijn want je wordt dan echt volgegooid met drank. We hebben wel een taart gegeten, maar niet gedronken omdat we die nacht naar Mozambique gingen. De afsrpaak wat om het dan hier te vieren, maar dat is niet gebeurd. We zijn wel gezellig uit geweest, maar Eveline heeft niets raars heoven doen. Supermazzel heeft ze, nu nog afwachten wat ze met mij gaan doen.... :D
After sun is nog niet gelukt, maar ook nog niet nodig.
We hebben op een marktje gelopen, maar eigenlijk niets gekocht. Best veel troep en onhandige dingen om naar huis te nemen. Wel een armbandje gekocht bij een aardig jongetje op het strand. Er lopen hier weer zoveel irritante jongens die dingen willen verkopen. Maar deze was wel aardig en we wilde eigenlijk ook wel een armbandje, dus dan maar bij hem :)

Morgen gaan we trouwens paardrijden op het strand! We konden kiezen uit duiken en nog een keer alles zien of paardrijden. En Eef en ik wilde allebei nog een lekker hard over het strand met een paard, dus dat wordt m morgen :D

We gaan nu een 'lekkere' douche nemen. Hopen dat er genoeg water uitkomt en warm is...
Waarschijnlijk was dit de laatste keer vanuit Mozambique, dus nu maar afwachten wanneer ik weer kan in Zuid afrika!


  • 24 Juli 2011 - 15:38

    Denise :

    De whaleshark was trouwens 8 meter lang, en de mantrog 4 meter breed. Echt heel groot dus!!!

  • 24 Juli 2011 - 15:50

    Els:

    echt super gaaf allemaal en paardrijden, ook wens wens die vervuld wordt, het kan niet op. maar straks in ZA wordt het weer "werken" .
    hier in NL lijkt het wel winter, veel regen en tussen de 14-16 graden.

  • 25 Juli 2011 - 13:05

    Peter:

    heel indrukwekkend wat je allemaal ziet en mee maakt geniet ervan groet uit een koud kikkerlandje

  • 26 Juli 2011 - 14:35

    Marijke:

    Wat super allemaal.
    Leuk om te lezen!
    Geniet en tot gauw,
    Marijke, Nico, Neil en Jeanine

  • 26 Juli 2011 - 16:36

    JH:

    enne de sneeuw? :-(

  • 27 Juli 2011 - 21:05

    Adri Burger:

    Hoi denise,

    Echt leuk. Wat doen jullie veel.
    Mooie plaatjes. Jammer dat je zeeziek werd. fijn dat je wel alles hebt kunnen zien.
    we gaan proberen om vanuit ons vakantie-adres ook een keer je blog te lezen maar weten niet of het lukt.
    Hele hartelijke groeten van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Reisdagboek: beginnen bij Zuid-Afrika en stap 2 is Azie, China Volgende stap: Backpacken in Australie, Fiji, NZ en Bali! Huidige stap: Zuid Amerika

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 42853

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 10 September 2018

Around the world

22 Oktober 2014 - 10 April 2015

Down Under!

06 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Nieuwe ervaring, nieuw continent: Azie

01 Maart 2012 - 08 April 2012

Letsitele (Limpopo) en Durban

17 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Step by step around the world

Landen bezocht: