Laatste keer naar school, nu in Xi’an - Reisverslag uit Xianyang, China van Denise - WaarBenJij.nu Laatste keer naar school, nu in Xi’an - Reisverslag uit Xianyang, China van Denise - WaarBenJij.nu

Laatste keer naar school, nu in Xi’an

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

27 Juli 2018 | China, Xianyang

Op zondagochtend 15 juli vertrok ik met een taxi naar mijn appartement. Via WeChat had ik al contact gehad met iemand van de school die mij het adres gaf voor de taxi. Eenmaal in de taxi, na een stuk te hebben gelopen met mn zware backpack naar de hoofdstraat bracht de taxi mij naar de school. Daar was een oudere man die mij eerst de school in nam om te laten zien hoe die er uitzag. Dit alles ging in het Chinees, want hij kon geen woord Engels. Eenmaal op de eerste verdieping zei hij dit is het. Oké? Ik kreeg een glaasje water en toen die op was, ging ik op de bank zitten. Hij vroeg of ik nog een glaasje wilde, maar nee, ik wilde graag naar mn appartement. Ik had alleen geen idee of dit aan de school vast zat of een stukje lopen. Uiteindelijk was het een stukje lopen van iets van 5 minuten. Klinkt heel kort en dichtbij, maar in een temperatuur boven de 35 graden en een backpack die meer dan 20 kg weegt, is dit toch nog best een eind ;). Bij binnenkomst van de hoge torenappartement ging ik met de lift naar de 23ste etage. In mijn appartement is nog een Duits meisje, Alix 19 jaar, en een Chinees meisje Moon. Mijn kamer heeft een 2 persoonsbes en een bureautje en uitzicht over alle andere flattorens. Op de gang is airco en ik heb een blaasding in mijn kamer. Eenmaal mn tas in mn kamer te hebben gezet en kort kennisgemaakt te hebben met Alex ben ik eerst onder de douche gesprongen. Mijn shirtje en spijkerbroekje was gewoon nat van het zweet! Zo heet is het nu. Ik dacht even lekker te kunnen douchen en schoon te voelen, maar de badkamer zat vol met schimmel! En het stonk ook nog eens. Tijdens het douchen kwam ik erachter dat er een teil stond met water wat er waarschijnlijk al meer dan 2 maanden zo stond! Echt zo vies!!! Dus die maar omgespoeld en met zeep en water teruggezet, bleek gevonden in de badkamer en deze over de meeste plekken vol met schimmel gespoten. Daarna samen met Alex naar de supermarkt, die zit lekker om de hoek. Toen geprobeerd om de televisie aan te krijgen omdat er in de avond de finale van WK was. Ik ben met de metro teruggegaan naar mijn vorige hostel, Alley Hostel, omdat ik wist dat daar een groot scherm was met banken om het WK te kijken. Eerst heb ik nog wat even rondgelopen in de stad en toen naar hostel gegaan. Daar weer mijn goedkope en lekkere rijstmaaltijd gegeten voor 15 yuan, 2 euro, en wat gelezen. De finale begon pas om 23.00 uur. Frankrijk had gewonnen en rond 00.45 uur ging ik met de taxi terug, dit kostte ook onder de 2 euro en lekker snel!

Maandag rond 8.40 richting de school gegaan. Daar moest ik eerst nog even een test maken om te zien welk niveau ik nu van Chinees heb, alleen na 5 minuten werd ik alweer opgehaald omdat mn les begon. Vaag, maar oke. Ik werd in een klas gezet met een man uit Maleisië. De stof was eigenlijk iets te makkelijk, alle onderwerpen had ik al gehad, maar ik moest nu wel meer praten. Tijdens de pauze werd er gevraagd hoe ik het niveau vond, toen ik aangaf dat ik graag naar een hoger niveau wilde, gaven ze aan dat dit zonder pinyin was en het boek ook zonder Engels. Hmmm, dat wordt denk ik iets te lastig dus er maar voor gekozen om in deze klas te blijven. In de middag hadden we les van studenten die oefenen om leraar te worden, alleen was dit niveau echt te laag. Ik begon weer van voor af aan om mijzelf voor te stellen. Hier had ik echt geen zin in. Op dinsdag ben ik in een andere klas gegaan, dit was al beter, woensdag middag waren er op eens geen studenten dus kreeg ik les van mijn eigen leraar, Wang Laoshi/Vera. Donderdag middag wilde ik nog een les moeilijker, deze studenten spraken alleen ook echt geen Engels en schreven alles op in chinese karakters. Toen ik de student vroeg om iets beter te articuleren was hij volgens mij beledigd, maar als ik Chinees moet verstaan moeten ze in ieder geval proberen om het ook duidelijk voor mij uit te spreken. Dit heb ik nog een paar keer gezegd, en de studenten die aan het observeren waren moesten ook lachen, maarja. Als je een leraar wilt worden moet je ook duidelijk praten. De eerste week had ik in de ochtend dus samen met Zai uit Maleise les en in de middag van de studenten. Ik heb de school laten weten dat ik niet tevreden was over het lesniveau in de middagen en zij gaven aan dat ik in de tweede week dit nier meer zou krijgen omdat de studenten dan er niet meer waren. Jammer, had graag ook de eerste week meer willen leren. De middagen in de eerste week waren wel gezellig. Op de school, International House, in Xi’an waren gelukkig wel meer studenten dan in Qingdao. Maandag ging ik samen met Zaid naar zijn hostel. Echt toevallig was het dat hij ook in Alley hostel verbleef! Hij komt hier nu al 4 jaar elke zomer, en elke keer dit hostel. Heel bijzonder. We hebben die middag met elkaar gepraat over reizen, culturen, leven van alles met een cappuccino en peppinda’s erbij. in de avond nam hij me mee naar een lokaal restaurantje waar je voor nog geen 2 euro een mega groot bord noodles krijgt en perzikkenlimodae (de Cola zonder prik van China). Ik kreeg mijn kom ook echt niet leeg, het is elke keer zoveel. Zaid had mij ook uitgelegd welke bus ik kon nemen terug naar mijn appartement en had een OV chip kaart aan mij gegeven, dus ik kon nu ook met de bus goedkoper heen en weer naar het centrum :-). Dinsdag middag was het weer superheer uit school en ben ik eigenlijk even gaan rusten in mn kamer, de airco is op de gang waar de trap omhoog is vanuit de woonkamer naar mijn kamer, dus met de deur open en de blazer aan in mijn kamer hoopte ik op een beetje frisse lucht. in de avond ben ik naar de supermarkt gegaan en heb ik lekker yoghurt mango en havermout gehaald zodat ik zelf ontbijtjes kan maken, en niet alleen maar mn belvita biscuits hoef te eten ;). Woensdag middag ging ik samen met 2 Italiaanse leraren eten in een restaurant met de draaitafel! Hier hadden ze ook de aubergine gerecht, yeah en de komkommers op zn chinees! Het serveren van het eten duurde alleen een beetje langer dan verwacht dus waren we iets later terug in de middag les. Maar het was het lig waard! Zo lekker Chinees gegeten weer :)! Donderdag middag er maar weer voor gekozen om in het eethok naast de school te eten. Je kan hier kiezen uit een vitrine welke gerechten je op je bord geschept wilt. Ik kies vaak voor komkommer, pinda’s en een soort aparte noodles. Dit gaat snel! Na school gingen we mee met een van de studenten naar een winkel van zijn vader. Hij is schilder en wilde voor iedereen iets maken met Chinese karakters. Ik koos voor de woorden, happiness, zon en geluk en soulmate. Ze vonden dit heel bijzondere combinatie, maar ik legde uit dat ik dit graag in mijn leven wilden hebben om iedere dag vrolijk te zijn :). Daarna gingen ze nog even snel laten zien wat ze nog meer echt konden schilderen. Eentje maakte een mooie lotus bloem, het begin vond ik zo mooi, totdat die hem helemaal ging inkleuren met water en verf. Maar ik had toen al gezegd dat het mijn favoriete bloem was dus hij maakte hem speciaal verder af voor mij. Ik kreeg te horen dat ik te lief was voor iedereen en altijd iedereen wilde helpen, dus vandaar dat ik deze ook nog als gebaar van dankbaarheid kreeg. Toen alles was geschilderd moesten we het inkt nog even laten opdrogen, dus kregen we in een andere ruimte nog echte chinese thee. Linda, uit Mexico, Alex, Zaid en de student waren mee. Dus het was nog gezellig ook. Ik praatte Spaans, Chinees en Engels. Heerlijke krakend voor mijn hersenen ;). Eenmaal toen alles opgedroogd was gingen ze de schilderingen opvouwen! Ik dacht neee! Dan worden ze nooit meer mooi, maar ze zeiden dat dat kon met dit papier, dus ik ga het zien thuis. Buiten op straat stonden we bij de stadsmuur en waren er winkeltjes met goedkope aardewerken spullen, daar heb ik 4 theekopjes gekocht. Hierna gingen we naar zijn moeder die speciale yoghurt verkoopt, deze was inderdaad echt lekker. Zaid wilde alleen nog heel graag “bo mo” eten. Dit is soep met gekruimeld brood erin, in het moslim district. Dus daar gingen we naar opzoek. Ik vond dit gerecht niet echt superlekker, maar het schijnt dat je dit gegeten moet hebben als je in Xi’an bent geweest. Het brood vond ik te sponzig, er zaten glazen rijstnoodles in en het halal vlees heb ik aan Zaid gegeven. Vrijdag middag was de laatste dag van Zaid, hij kreeg zijn diploma en vloog daarna naar een plek vlakbij Inner mondolie. Ik ging naar mijn kamer en heb nog op de app wat Chinees geleerd. Er is geen tv en verder ook niet heel veel te doen in de omgeving van de school, dus leren is dan de enige bezigheid ;) Wel goed want anders ben je alleen maar snel afgeleid. In de avond wilde Alex niet mee eten, dus ben ik zelf lekker naar het restaurant gegaan van de aubergine en komkommer. Ik koos alleen voor aubergine met rijst, maar dit was toch een beetje te eenzijdig eten. maar in je eentje kan je niet nog meer bestellen, want de porties zijn gewoon te groot.

In het weekend wilde ik Alex meenemen naar Terracotta museum, ze durfde er niet alleen heen met het openbaar vervoer. Alleen was ze te moe, dus heb ik gevraagd of ze mee ging naar Banpo museum. Hier wordt de geschiedenis van China en XI’an tentoongesteld. Het viel een beetje tegen, maar het was makkelijk te bereiken met 1 metro lijn. Het was in ieder geval een uitstapje in het weekend. Voor het avond eten wilde ik graag biangbiangmian oftewel flappy noodles eten. Alex wilde eigenlijk naar huis maar wist niet hoe en durft ook niet alleen, dus moest ze wel met me mee. In het moslim district wist ik een tentje, dus in het Chinees 2 porties besteld. Alex vond het nog superlekker ook :). Zondag was het 22 juli, Alex wilde graag thuis blijven. Ik ben op zoek gegaan naar verschillende dakterrasjes of leuke cafeetje, alleen kon ik ze niet vinden of waren ze dicht. Google maps, Citymaps2go en Mapsme zijn niet altijd correct. In de ochtend liep ik eerst in de schaduw door een winkelstraat. Het was echt zo heet dat ik echt in de schaduw wilde lopen. Ik was op zoek naar een boekwinkel waarin een leuk cafeetje zat. Na de straat al heen en weer te zijn gelopen en over een voetgangersbrug te zijn gegaan ben ik toch maar gaan vragen. Ik bleek weer terug te moeten over de brug naar de tempel en daarnaast zat de bookstore. Ik was echt 10 meter daarvoor omgedraaid toen ik dacht het niet meer te vinden, dus ik kon weer helemaal terug lopen. Door de hitte, over de brug, alle traptreden op, heet heet heet. Eenmaal aangekomen, was het volgens mij niet precies wat ik zocht, maar er was een klein winkeltje waar ik een avocado banaan smoothie nam, het was zo koud met ijs dat het verkoelend was. Dus hier lekker even gezet en afgekoeld voor ik verder opzoek ging naar de andere opties. In een gebied vlakbij het zuiden van de stadsmuur werd ik door een Chinees gedag gezegd en raakte hij mijn borst aan. Toen ik hem een harde klap had verkocht rende die als een bange schittert weg. Mietje ;). Ik was niet bang, maar was wel superverbaasd dat dit in China gebeurde. Het laatste cafeetje/restaurantje waar ik naar op zoek was had wel een taartje en een aparte drankje van dragonfruit/pitaya, dus daar heb ik mijn taartje voor Melvin’s verjaardag gegeten.

23 juli, laatste week alleen in China, laatste les week! Maandag inderdaad alleen in de klas, en ook in de middag. Het tempo las nu lekker hoog en ik moest ook echt praten in Chinees. Ik ging iedere dag met stappen vooruit en kon op een gegeven moment gewoon gesprekken hebben met mijn leraar over het aanvragen van een visum, over adoptie en weeshuizen in China, trouwen, allemaal in het Chinees! Zo verbaasd, maar wel supertrots op mezelf dat het me gelukt was. Zo jammer ook dat ik de week ervoor in de middag les had van studenten en in Qingdao helemaal vanaf het begin weer opnieuw moest beginnen. Als ik dit soort lessen na Taiwan had gehad was mijn Chinees waarschijnlijk nog beter geweest. Maar alsnog ben ik blij en verbaas en trots dat ik Mandarijn zo ver heb kunnen leren. In mijn tweede week ben ik na schooltijd ook nog op stap geweest. Maandag avond naar de fonteinen show bij de Pagoda, dinsdag weer alleen op zoek naar een restaurantje, die ik ook weer niet heb kunnen vinden en belandde bij een soort Italiaans restaurante met zalmsalade en pizza. Woensdag te voet naar een shopping mall in de buurt van de school, dit was een stukje lopen, maar op zich wel lekker. De temperatuur daalt gelukkig al iets, niet meer elke dag richting de 40 graden maar rond de 35. Alsnog heet, maar het is al draaglijker, haha. In de avond wilde Alex toch nog een keer Chinees eten, dus heb ik haar meegenomen naar het draaitafel restaurant achter ons appartement. Donderdag was de laatste lesdag van Vera, Wang Laoshi. Want vrijdag kon zij niet op school zijn ivm bruiloft van vrienden, en zou ik mijn HSK test moeten doen.
In deze tweede week in Xi’an en mijn laatste week chinese school heb ik zoveel onderwerpen en woorden geleerd dus ben benieuwd hoe de test zal zijn en of ik de gids kan zijn voor papa en mama als zij hier komen. Woensdag avond was de wc verstopt in het appartement, en Moon zou donderdag bellen of iemand deze kon maken. We hoorden pas smiddags dat er vrijdag iemand zou komen. Wat!? We moesten plassen in een teil, koe, dat gaat lukken. Na al die dagen met Dragoman, was dit nog luxe om te plassen in een ruimte zonder dat iemand je ziet, zonder hagel op je billen of stenen die de plas weer opspatte, dus dat was geen probleem. Maar poepen dan? We konden niet doorspoelen, want de wc liep anders over met alle drap die er al in zat…? En ik moest echt. Toen ik op het punt stond om naar het winkel centrum te gaan, ging het keihard regenen en stormen, dus dat was geen optie meer. Dus er maar voor gekozen om in een plastic zakje te poepen, en deze zo te bekleden met wc papier dat je het niet zag. Ik was zo opgelucht dat ik na een uur in de herhaling mocht ;) haha.
Vrijdag ochtend ging ik met iets tegenzin naar school, ik zou een andere leraar krijgen en die zou me voorbereiden op de test. Uiteindelijk kreeg ik nog gewoon extra stof en zou ik huiswerk gemaakt moeten hebben, oepsie. Dat had ik niet begrepen, Dus dit mocht ik samen met haar doen. Het ging redelijk snel, omdat ik in mijn eentje ben en de stof eigenlijk allemaal begrijp was dit zo gedaan. Maar voorbereiden op de test, nee hoor. Na de pauze, om 11.00 uur, kreeg ik mijn test. HSK 2 niveau. Eerst het luistergedeelte, ik was gezond zenuwachtig. De eerste fragmenten moest ik weer even uitvogelen hoe de vraagstelling was en of de antwoorden ook herhaald worden in het fragment. Het is namelijk elke keer de vraag wat er wordt gezegd, in welke taal en of de antwoorden worden benoemd en worden herhaald voordat je eigenlijk begrijpt waar je naar aan het luisteren bent. Maar het was redelijk duidelijk, en na 10 vragen mocht ik nog aangeven welk fragment ik nog een keer wilde horen. Het tweede gedeelte bestond uit zinnetjes, waar ik de vraag en het antwoord bij elkaar moest zoeken. Dit was vrij makkelijk, tot de laatste vraag. Het was superonduidelijk welk antwoord bij welke vraag hoorde. Het antwoord zou inderdaad een antwoord kunnen zijn op een vraag maar dan moest je wel het hele gesprek en context eromheen verzinnen. Maar goed, ik had 88,5% voor luister en 88,7% voor leesgedeelte, dus in totaal een hoge score! De hoogste score die gehaald kan worden is 200, ik had 177,2, je slaagt bij een score hoger dan 120. Dus ik had supergoed gemaakt! Woehoe, mega trots!! Nu benieuwd wat ik voor niveau op mijn certificaat krijg. Dit was A2, helaas geen B1, maar later begreep ik dat voor B1 je nog meer moest leren en Laura uit Spanje leerde al 4 jaar Chinees en had een B1 als beoordeling op haar certificaat, dus ik mag inderdaad tevreden en trots zijn voor A2, en dat ben ik ook!
Die vrijdag wilde ik de tijd met Alex leuk afsluiten en wilde ze mee naar een Indiaas restaurant, een ander die ook bij de Pagoda is. De eigenaar was hier superaarding en het was lekker rustig in het restaurant dus het was heerlijk om hier even te zitten zonder alle geluiden, getoeter en gekakel van andere chinezen. Het eten was superlekker, de lassi’s ook en het was gezellig! We zijn daarna nog met volle buiken door de tuinen gelopen bij de pagoda’s en teruggegaan naar het appartement. Want ik moest mijn tas nog inpakken. Ik had alles nog even heerlijk gewassen in de wasmachine en het paste net in mijn tas. Alle schoolboeken waren mega zwaar dus die wil ik heel graag in een koffer straks. In de avond een boekje met een tekst van pinyin aan Alex gegeven, voor mijzelf had ik ook een boek van Roodkapje gevonden in chinees en afscheid genomen van een bijzondere tijd in het appartement en van Alex. Zaterdagochtend 28 juli zou ik namelijk papa en mama zien in Xi’an. Helaas lukte het niet om hen op te halen van het vliegtuig, maar zouden we elkaar ontmoeten in het hostel. Snel slapen en vroeg opstaan! Op naar nog 2 weken avontuur!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Reisdagboek: beginnen bij Zuid-Afrika en stap 2 is Azie, China Volgende stap: Backpacken in Australie, Fiji, NZ en Bali! Huidige stap: Zuid Amerika

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 657
Totaal aantal bezoekers 42719

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 10 September 2018

Around the world

22 Oktober 2014 - 10 April 2015

Down Under!

06 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Nieuwe ervaring, nieuw continent: Azie

01 Maart 2012 - 08 April 2012

Letsitele (Limpopo) en Durban

17 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Step by step around the world

Landen bezocht: