Qingdao, toch weer heel anders dan TaipeI - Reisverslag uit Qingdao, China van Denise - WaarBenJij.nu Qingdao, toch weer heel anders dan TaipeI - Reisverslag uit Qingdao, China van Denise - WaarBenJij.nu

Qingdao, toch weer heel anders dan TaipeI

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

23 Juni 2018 | China, Qingdao

Na Taipei nu in China aangekomen. In het begin moest ik erg wennen dat overal kakkerlakken zag en verbaasd was dag de mensen van daar er gewoon naar stonden te kijken waar het heen kroop. Of (voor wat ik denk) ze voeden de kakkerlakken door gaatjes in straat, wat regenwater afvoert naar riool of wat dan ook. In Qingdao ben ik nu weer echt china. Straten zijn echt vies, veel hurk wc die mega stinken, mannen die heerlijk rochelen en daarna een vieze witte smurrie uitspugen, maar geen kakkerlakken... Ik weet niet wat ik liever heb :p. De dag van aankomst was zaterdag 17 juni en ik werd opgehaald van het vliegveld en gebracht bij mn hostel. Heerlijk zonder teveel geregel aankomen op de plek waar je wilt zijn :). Degene die alles voor de school regelde was mee dus kreeg ook al uitleg over waar ik volgende week heen moest.
Het was inmiddels al 22.00 savonds en had nog niet gegeten dus even op zoek naar eten... in de bekende winkelstraat van Qingdao, Zhongshan straat, vond ik een Mac Donalds. Eigenlijk heb ik met mezelf afgesproken om niet naar westerse ketens te gaan, maar nu was dit het enige wat ik zag om te eten. Dus ik nam snel een patatje, helaas waren ze niet warm. Toen ik vroeg om nieuwe kreeg ik van dezelfde stapel als waar ik de vorige portie van had...? Oke.. daarna naar supermarkt gegaan en 4L waterfles gehaald en wat snacks om dat te eten. In hostel aangekomen was er voetbal Mexico tegen Duitsland volgens mij. Er zat een Mexicaans meisje ook te kijken dus we raakten aan de praat en toen ze zei sorry mn Engels is niet zo goed, zei ik je mag ook Spaans praten. Dit was voor mijn hersenen best apart, na 3 weken al in een chinese omgeving te zijn en weer om te schakelen naar Spaans was veel gekraak haha, maar het lukte. Haar verstaan ging prima en terug praten ook. Wel basis spaans, en ik wist dat ik grammaticaal niet de gevorderde regeltjes gebruikten maar mn hersenen waren al heel hard aan het werk om de Spaanse woorden terug te vinden :). Die avond was het weer even wennen om in een hostel te slapen. Ik deelde een kamer met 1 meisje en 6 jongens. Er snukten er die nacht 4! Dus ik sliep pas na 4 uur snachts en heb ook daarna lekker uitgeslapen toen iedereen in de ochtend vertrokken was. In de middag, maandag 18 juni, ben ik op pad gegaan. Zodra ik weer in de Zhongshan straat was richting de bierbdie wordt gebruikt als plaatje op de flesjes bier van Tsingtsao was ik meteen weer in het drukken China. Overal zijn mensen, in China ben je nooit alleen. En toch kan je je alleen voelen. Iedereen kijkt naar me, neemt een foto of kijkt je verbaasd aan. Ik voel met net Nefertiti, alsof ik goud aan heb, of een tekst op me voorhoofd heb staan die ze helemaal moeten lezen, zodat ze me nog langer na kunnen kijken.
Er is meer reden om naar hun ye kijken, zij lopen met een radiator op hun rug, heben roze blauwe of groene haarkleur, hebben de meest gekke combinatie kleren aan, ik ergens op straat zit te plassen, of bloemen uit een perkje sta te trekken of een harry potter bril draag (bijna 80% een harry potter bril. Ik hoor later dat Harry Potter sinds een paar jaar helemaal hip is, op dit moment is het ook Peppa de Big die in NL alleen voor kleine kindjes leuk is maar hier van jong tot oud!). Genoeg redenen dus voor mij om verbaasd te zijn voor hun verschijning, ik ben gewoon ook een persoon van de wereld en ja met een iets andere huidskleur en andere lichaamsbouw maar is dst een reden om naar me te kijken? Ja dus! Later las ik in een boek dat vroeger je niet naar de “rijkere” blanken mocht kijken in China. Nu is het dus hun mogelijkheid en staan ze soms ook gewoon te giechelen als ze je hebben gezien en hello hebben gezocht of als ik Ni hao zeg. Toch is het de meeste momenten dat ik me geduld moet hebben want heb soms echt zin om te zeggen, kan je het zien? Maar oke.. beter van niet...
Enfin, om verder te gaan die maandag heb ik dus een endje gelopen en kwam ik aan op Qingdao no1 strand. Daar even gezeten en gezien dat veel oudere mannetjes nog een soort van work out doen aan gymtoestellen die op het strand staan. Hierne ben ik weer teruggelopen via een supermarktje om weer wat snacks, pistachenootjes en groene dove (?) te kopen. Ondereg wilde ik wat eten in een shopje maar kon niet echt iets vinden. Ze eten hier allemaal gekke zeedieren gefrituurd op een stokje en dat ziet er niet echt lekker uit. Dus die avond chips en snacks en een gratis flesje tsingtsao bier (wat ik elke dag aangeboden krijg in dit hostel) en kijken naar een andere voetbal wedstrijd van WK :).

De dinsdag ook weer rustige ochtend en gevraagd hoe ik met de bus naar 4 mei plein kon. Dit is voor China ook een belangrije dag om vrij te zijn van alle bezettingen van andere landen in 1919 (als ik het goed heb onthouden). In de bus besloot ik om een paar haltes verderop uit te stappen zodat ik niet heen en weer hoefde te lopen :p. Uiteindelijk een starbucks tegengekomen waar ik een warme hartige pretzel heb gegeten en een taartje, weer niet iets chinees maar was wel erg lekker :). Ik ben ook in een grote boekwinkel geweest, Xin Hua, die bekend is in China. Helaas waren er helemaal geen engelse boeken dus voor mij niet wcht interessant. Dus daarna weer verder op stap naar 4 mei plein met een groot rood beeld op plein. Langs de boulevard gelopen en onderweg besloot ik om niet terug te gaan met de bus want dan zou ik te snel terug zijn in hostel, dus verder gelopen langs de boulevard. Dit was best een leuk stuk, op een gegeven moment was ik op een plek waar alleen maar koppeltjes stonden, paar meter van elkaar af, om hun bruidsfotos te maken. Erg origineel en lastig om de andere koppels niet op je foto te hebben maar blijkbaar is dit dé plek voor fotos. Het staat ook bekend om mooie omgeving, in de wijk Badaguan (8 passages, genoemd naar de 8 passages in de Chinese muur) staat ook een huis van de Duitse gouvernant van vroeger. Ik moet zeggen dat die me niet echt is opgevallen als Europese stijl, maar had wel het gevoel dat deze wijk voor de iets rijkere Chinees is, beetje als Bloemendaal wijk. De wandeling verder helemaal terugggelopen en me daarna getrakteerd op een pizza in het hostel en bier en westrijd van Senegal tegen Polen. Die avond voelde ik echt moeie benen, goed gewandeld! :) Op woensdag was het echt een superwarme dag dus besloot om gewoon op het strand te gaan liggen. Dus snel met de bus, kost nog steeds maar 1 yuan (0,12€), naar het strand. In een straatje richting het strand in een restarantje een gerect in mn beste chinees proberen te bestellen zonder vlees, dat eet ik niet hier ;). Ik kreeg uiteindelijk een groot bord met mais, oke :). Het was warm en niet zoet én ik had het besteld in Chinees dus was best trots :). Daarna lekker oaar uur op het strand gelegen en weer met de bus terug. Eenmaal weer in Zhongshan straat tr zijn aangekomen, wat 400m vanaf mn hostel ligt, ben ik een winkeltje ingelopen en zag dat erachter een mega groot winkelcentrum was. In de supermarkt verkopen ze allemaal Chinees eten was ze ter plekke voor je warm maken.!!!! Hier halen ze dus hun eten vandaan! Ik heb hier een soort van pannekoek wrap laten maken met alllemaal groente erin :). Eindelijk Chinees eten gevonden en ook weer met de heerlijke kruiden en de spicy saus, yeah!! Die avond weer voetabl gekeken, met Portugal. Het verbaasd dat er zo weinig backpackers zijn in dit hostel. Er zijn weinig mensen en ik ben een van de weinige die voetbal kijkt. Soms zit er nog een andere blanke maar die gaat dan se volgende dag weer weg of het zijn allemaal chinezen. In de avond was ik nog op zoek geweest op internet waar de The Little Gym lag, en is serieus in een winkelcentrum waar ik de afgelopen dagen al paar keer langs ben gelopen, haha, morgen maar heen gaan.
Donderdag besloot ik om naar Tsingtdao bier museum te gaan. Ik had eerst gedoucht in mn gouden badkamer, nog even mn Nefertiti gevoel houden ;) gisteren hadden we zelfs goud water, helaas was het geen goud water, de kleur was alleen goud, ze waren bezif met onderhoud, je mag zelf bedenken waarom de kleur van het water dus geelgoudkleurig was :O. Maar donderdag ochtend dus normaal water ;) en daarna met de bus naar biermuseum. Bij de bushalte was een mega groot winkelgebied, Tadong waar ik eerst even heb rondgeslenterd, en daarna richting museum. Ook hier had ik gehoopt meer backpackers te zien maar ik kwam alleen een groepje Russen tegen die waarschijnlijk op een zakenreisje waren. Ik dus lekker weer in mn eentje langs alle plekken gelopen, interessant om alles te lezen en ook hoe de Duitsers dit hadden opgezet. Ik mocht glas bier proeven wat vers gebrouwd was en was inderdaad echt lekker, voor een paar slokken :p. Daarna ben ik richting TLG gegaan. Ik kwam rond 18.00 aan en de laatste les was bezig. Nini was de enige die een beetje Engels sprak en we hadden even kennis gemaakt en ik had rooster gevraagd voor zaterdag zodat ik nog een keer langs kon komen met andere lessen. Daarna weer terug met de bus om naar nog een andere voetbal westrijd te kijken en me voor te bereiden op morgen. Ik wil dan naar Lao Shan, oude berg, mer de bus wat iets van 1,5 uur duurt. Dus even goed uitzoeken hoe het allemaal werkt want ik verwacht weinig engels en weinig toeristen.

Lao Shan
Donderdag, redelijk vroeg opgestaan. Ik heb weer allemaal nieuwe mensen op de kamer maar nog steeds snurkers, alleen niet meer zo erg als de eerste 2 nachten, gelukkig!! Ik had de receptie nog gevraagd om advies hoe naar Lao Shan te gaan maar ze legde alleen maar uit dat ik de straat uit moest lopen om de bus te pakken, ja duh! Dat had ik ook al verzonnen. En als ik onderweg vragen had ik het maar aan iemand moest vragen...? Hebben ze dan geen idee dat niemand Engels spreekt, en dit dus bijna onmogelijk is...? Nja ik ga wel gewoon het zal niet heel lastig zijn en ik heb een kaart op mn telefoon zodat ik kan zien waar ik ben. Het duurde even voordat de bus kwam maar daarna in de bus gezegd waar ik heen ging om kaartje te kopen en daar ging ik dan. Inderdaad na iets van 1,5 uur in de bus en veel gestaar naar mij kwam ik aan in Lao Shan. De bergen leken wel een plastic plaatje geplakt in de lucht. Erg indrukwekkend en mooi. In het park was het ook weer veel handgebaren en mix van chinees en engels im te vragen hoe ik verder het park in moest met de bus. Hier moest ik namelijk met een andere bus verder, maar weer gelukt. Eenmaal in de bus stopte hij ergens en iedereen moest eruit, maar ik moest er ook uit. Een vrouw vroeg of ik alleen reiste en waar ik vandaag kwam. Jaja dit begreep ik allemaal in Chinees dus kort gesprekje en ze wilde me helpen :). We moesten “huan”.. geen idee wat dat beteknde. Maar ik kan nu wel de klanken verstaan dus met de vertaalapp Pleco op mn telefoon kon ik het woord op zoeken en laten zien aan de chinezen om te vragen of ze dit bedoelen. En inderdaad “huan” betekent “wisselen”, we moesten wisselen van bus om nog verder te gaan naar de gondel die je naar boven op de berg brengt. Daar wilde de vrouw me ook helemaal helpen totdat ik de tickets had gekocht voor omhoog en omloog met de kabelbaan. Gelukkig liet ze me daarna weer gaan want wilde niet de hele dag samen zijn. Ze was wel helemaal trots dat ze me had geholpen, dus na “xiexie” en veel hoofdgeknik om dankjewel te zeggen zeiden we elkaar gedag. Ik de kabelbaan in en omhoog. Het is weer heel ander gebergte dan ik ergens anders heb gezien. Heerlijk om weer even de bedrukkende stad uit te zijn en in natuur rustig rond te lopen. Ik word nog steeds overal aangekeken en iedereen wil weten waar ik vandaan kwam. Oo een gegeven moment wist iedereen dat ik de enige hollander en buitenlander volgens mij ook was in het park. Want later hoorde ik dat is de hollander in het chinees... hmmm oke, ik was hier dus ook bekend, als een Nefertiti. Het park zelf was niet heel bijzonder met de tempels maar voor de Chinezen worden ze gebruikt om te bidden voor goede geluk. Ik heb vooral de natur bewonderd en eenmaal naar de laatste tempel was ik al zover naar beneden dat een chinese man me uitlegde dat ik beter verder kon lopen, anders moest ik weer terug omhoog naar kabelbaan en naar benenden lopen zou ik nog waterval zien. Hmmm, ik had betaald voor op en neer? Wat zal ik doen, oke het is “maar” 4€ ik ga wel gewoon verder lopen. Ik was blij dat ik dit had gedaan want natuur was inderdaad mooi en dit kon je niet zien vanuit de karretjes. Onderweg geen wc tegengekomen dus maar gewoon ergens achter klein tempeltje geplast hihi. Er is toch niemand en de chinese kindjes doen het ook overal. Daarna opgelucht verdee gelopen en toen met bus naar ander tempel en daar heb ik bij het water nog even wat chinees geleerd op mn telefoon voordat ik de bus weer terug nam naar begin van het park. Eenmaal bij de bushalte om weer terug te gaan naar het centrum was er een jongen die de hele tijd heen en weer liep voor mij, ik vond dit niet echt fijn, maar wilde ook niet echt iets zeggen dit keer want hij zag er ook niet echt vrolijk uit. Ik ging dus gewoon verder met een boek lezen op mn telefoon en blijkbar was ik niet meer interessant (of had hij “eindelijk de tekst uit die op mn voorhoofd geschreven staat”) en liep ie weg. De bus was weer 1,5 uur terug. In centrum weer op zoek naar eten. In een zijstraatje zag ik iets heel interessant, er wordt bier verkocht in plastic zakken?! Erg benieuwd hoe ze doen als er een klein gaatje in zit ;). Daarna een restaurantje gevonden waar ik heb uitgelegd dat ik van menukaart de noodles met groente wil maar niet met vlees. Een iemand begreep me niet maar ander meisje wat stond schoon te maken wel, en ze sprak rustig aan. Dus weer gelukt om te bestellen. Ik had afgelopen dagen nie veel gegeten, maar toen ik deze kom voor me had, wilde mn lichaam wel alles op eten ;). Eindelijk warm en hartig en lekker :). Iedereen in restaurant wilde alleen wel zien dat ik met stokjes kon eten...

Zaterdagochtend ben na weer lekker wakker worden zonder wekker naar een thee/koffie straat gegaan. Ik heb Nederlands koffie gedronken bij Kona cafe (Kona is koffie merk uit Hawaii). Ik heb geen idee waarom ze het Nederlandse koffie noemde, het was koffie met melk en heel veel ijsblokjes... ik heb daar lekker rustig gezeten en boek uitgelezen. Daarna ben ik naar TLG gelopen en heb ik 3 lessen gezien van hun SHOW week. De instructeurs die engels konden spreken heb in gesproken en daarna nog een foto gemaakt met zn allen. Ze waren beetje verlegen, maar met Nini heb ik gezegd dat ik contact hou via wechat en laat weten of ik volgend weekend terugkom. Daarna heb ik in winkelcentrum gegeten bij een soort Italiaans achtig restaurant. Ze hadden zalmsaldae, avocado achtige gefrituurde loempiea en friet! Toen ik dit op menu kaart zag heb ik alles besteld! De salade was echt zo lekker, de loempies mwah, maar oke :). De patat kwam als laatst en was niet echt zout, maar wel alles opgegeten. Ik zat zo vol en dat voor iets van 12€! Met een volle buik liep ik naar buiten en had ik geen idee waar ik was. Het leek wel of heel Qingdao op straat liep het was zo vol. Ik ben richting 4 mei beeld gelopen en daar kwam alle drukte vandaan. Het was zo druk dat het niet meet leuk was, ik moest mezelf echt de bus in proppen, en gelukkig gelukt want de laatste bus gaat rond 21.00 en het was nu 20.30.. en heb geen idee hoe vaak de bussen rijden. Maar gelukt :) Ik was laat terug in hostel, maar wel gezellige dag gehad met leven om me hen en wat gepraat te hebben tegen mensen, klinkt mssn gek maar na aantal dagen niet veel te hebben gezegd was dit weer gezellig. Ik heb een deel van de tweede westeijd gekeken van voetbal en daarna naar bed. Zondag ochtend heb ik al mn spullen weer ingepakt om met taxi naar mn school te gaan. Ik ben weer klaar voor nog meer Chinees te leren en ben benieuwd hoe de school is en of ik leuke klasgenootjes heb.

  • 09 Juli 2018 - 19:19

    Els:

    Mooi verhaal Nefertite, bijzonder vrouw, zouden ze haar in Chine kennen?

  • 10 Juli 2018 - 04:38

    Denise :

    Haha, geen idee het is wel ver weg ;)

  • 10 Juli 2018 - 04:38

    Denise :

    Haha, geen idee het is wel ver weg ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Reisdagboek: beginnen bij Zuid-Afrika en stap 2 is Azie, China Volgende stap: Backpacken in Australie, Fiji, NZ en Bali! Huidige stap: Zuid Amerika

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 42692

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 10 September 2018

Around the world

22 Oktober 2014 - 10 April 2015

Down Under!

06 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Nieuwe ervaring, nieuw continent: Azie

01 Maart 2012 - 08 April 2012

Letsitele (Limpopo) en Durban

17 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Step by step around the world

Landen bezocht: