Aloha, Mahalo - Reisverslag uit Waikīkī, Verenigde Staten van Denise - WaarBenJij.nu Aloha, Mahalo - Reisverslag uit Waikīkī, Verenigde Staten van Denise - WaarBenJij.nu

Aloha, Mahalo

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

25 Mei 2018 | Verenigde Staten, Waikīkī

Ahola Mahalo,
Deze woorden hoor je overal, betekent hallo, goeiedag maar dan met alle liefde en je hart. Eigenlijk hetzelfde als de Bula van Fiji ;) En Mahalo is dankjewel.

Op dit moment zit ik aan een cocktail in een luxe barretje mn laatste avond te vieren om het toch op een luxr manier af te sluiten ;). Alles was echt belachelijk duur maar ik heb super genoten. Het is weer een heel ander gebied in de wereld qua eilanden dan wat ik heb gezien in bijvoorbeeld Fiji, Malediven of Galapagos. Het hoofdeiland met Honolulu en Waikiki os mega toeristisch door met name de stranden en de grote shoppingmalls met alle dure merken. De andere eilanden Big Island, Maui en Kauai worden steeds minder toeristisch, maar hierdoor wel weer hele mooie natuur en kustlijnen!

Op 7 mei begon het Aloha leven. Melvin en ik kwamen allebei in de avond aan. Melvin was zo lief om 3 uur te wachten op het vliegveld zodat we samen de Uber naar hotel konden pakken. Die avond al wel gelijk plannen gemaakt wat we de eerste twee dagen wilden doen. De welker stond de volgende ochtend dus al om 6:50 zodat we om 7:00 uur tickets konden kopen voor Pearl Harbour. Deze verkopen ze 24 uur van te voren vanaf 7 uur in de ochtend, gelukkig was het gelukt en waren we daarna eigenlijk wel walker genoeg om rustig aan te kleden en te ontbijten. Na ontbijt zijn we naar motor shop gegaan om te kijken welke motor we konden huren. Melvin koost voor de Harley Davidson Fatboy! Als je in Amerika bent moet je dat doen he ;) en ik kon ook comfortabel zitten met een rugleuninkje. Dus nadat Melvin proefrondje had gedaan hebben we spullen gepakt en zijn we heel rondje eiland gaan rijden. Helaas was Hanauma Bay dicht op dinsdag, een van de mooiste baaien op dit eiland. Dus zijn we verder gereden langs een supermooie kustlijst in het oosten! Onderweg gestopt bij een leuk foodtruck plek waar we knoflook garnalen en spicy garnalen met rijst hebben gegeten. Iets wat je op hawai gegeten moet hebben. Daarna doorgereden en toen we eenmaal het noorden bereikten begon het te regenen. Hier staat Hawaii bekend om, en ja op Oahu klopt het in oeder geval. Ik had een lange mouwen tshirt aan die echt in paar seconden helemaal nat was op de mouwen, voor de rest kon ik achter Melvin schuilen ;) Later scheen de zon weer en waaiden het gelukkog weer droog. Laie Point was een stop met een mooie kust en daarna nog een stop gemaakt bij Turtle Beach waar superveel toeristen om 1 schildpad stonden, die lag gewoon te slapen. Voor ons iets te toeristisch dus zijn we weer verder gegaan en kwamen was het alweer tijd om richting Waikiki te rijden. We hebben een stukje over de snelweg moeten rijden, dat was echt zoveel geluid met de wind en 60mph dat we gelukkig de eerste afrit weer konden nemen en we langs Honolulu strand en door Waikiki weer naar motorshop terugreden. Super ervaring om het eiland zo te zien. Melvin heeft op deze manier ook iets gedaan van zn bucketlist en we hebben allbei genoten van de natuur en vooral ook de regendruppels die op ons werden afgevuurd en die we onderweg hebben doorstaan ;) In de avond waten we redelijk moe dat we snel pizza hebben gegeten in bijna eerst beste restaurantje en toen lekker gaan slapen. Volgende ochtend was redelijk rustig, om 9.15 hoefden we pas de bus te pakken naar Pearl Harbour. Het was superinteressant om een korte update te hebben wat er is gebeurd in 1941 en dit ook echt te zien. Weer heel anders dan vanuit je geschiedenis boek op school. De Japanners waren supervoorbereid en slim hoe ze de aanval hebben uitgevoerd. We konden ook op de Mermorial schip, wat een week later gesloten was ivm werkzaamheden. Mazzel :) Hierna zijn we weer met de bus teruggegaan en hebben we in de middag nog even lekker op Waikiki strand gelegen. Als lunch hadden we een grote burger dus namen we lekker fruit voor in de avond.

Big Island
In de ochtend met Uber naar vliegtuig en op naar Big Island, het eiland met de volkaan die actief is. Na het ophalen van de auto, een witte Ford Mustang hebben we lekker met het dak open gereden naar een strand waar we een schildpad zagen en tijdens picknick ook nog een uit het water kwam. Daarna zijn we doorgereden naar de vulkaan om te kijken hoe ver we konden komen, en we hadden weer mazzel want we konden tot het Visitor Center en deze werd de volgende dag gesloten ivm kans op een stoomexplosie. We sloten aan bij een groep die uitleg kreeg over de vulkaan en de toestand tot nu toe. Afgelopen week was de krater nog vol met lava, maar doordat er onderaan de vulkaan zwakke plekken waren in aardoppervlak heeft het lava zo een uitweg gevonden en stroomt/kruipt het over het land, door alle huizen wat het tegenkomt en wegen weg. Een klein gedeelte van het eiland is daardoor dus afgesloten zodat de bewoners in dat gebied hun spullen kunnen redden en niet in de weg worden gestaan door toeristen. Ze zijn namelijk niet verzekerd voor dit soort natuurrampen. In de avond wilden we nog langer wachten tot het donker werd en we misschien het licht van het lava konden zien. Het begon alleen te regenen, dus zijn we heel creatief in de auto gaan kaarten en rond 20.15 hebben we besloten om weg te gaan, was niets te zien verder en was nog 1,5 uur terugrijden. Ik heb laatste stuk gereden en Melvin moest toen de richting aangeven, alleen was ie op een gegeven moment half in slaap en hebben we een omweggetje gereden :p Uiteindelijk heerlijk Amerikaans macdonals gegeten in de Wallmart en slapen! Melvin sliep weer binnen 5 minuten en ik had bijna halve liter fanta op, dus had nog wel weer even energie.
Tweede dag op Big Island hadden we de duiken staan! In de ochtend zijn we daarom lekker rustig op zoek gegaan naar ontbijt. En we zaten echt bij een plekje met schitterend uitzicht op zee, Melvin spotte daar ook een schildpad in de golven :) echt een perfect uitzicht zo! Daarna zijn we gaan rijden naar een plek waar we geschiedenis van Hawaii konden zien, helaas niet heel veel info in het park, maar wel oude hutjes en beelden gezien. Toen weer terug zodat we rustig naar duiken konden. Eerst hadden we een gewonen duik. We schrokken beide van het koraal, alles is zo dood! En kleurloos, wel een aantal mooie vissen gezien en op het einde twee manta’s! Overdag, en ze kwamen gewoon langs zwemmen :) en later nog een :)
Op de boot moesten we daarna een uur wachten voor de nachtduik. Gelukkig had ik een zeeziek pilletje genomen en het ging best oke. Ze hadden fruit en koekjes, dus lekker om even iets fris te eten. Weer klaargemaakt voor de tweede duik, want niet echt een duik was, maar een show van zwemmende Mantaroggen. We moesten ons vasthouden aan een pilaar, en beide hadden we nog een rots gekregen om ons zwaarder te maken zodat de stroming onder water ons niet de hele tijd heen en weer slingert. Het duurde even voordat we allebei comfortabel waren maar daarna was het echt een super ervaring. Met onderwater gaan kwam er al een op me afzwemmen maar eenmaal daar beneden kwamen ze op ons lichten af van de zaklantaarn waar het plankton in zwemt. En ze dansten en zwommen hele tijd voor ons, om ons, over ons! Echt gaaf!! Een superervaring die ik niet vergeet! Daarna moesten we weer een uur terug varen en beiden waren we niet ziek en ook niet echt hoofdpijn, maar wel redelijk uitgeput en zijn we ook weer heerlijk in ons bedje gekropen. We hadden nog 2 dagen op Big Island en dat was wel lekker om even rustig te doen wat we wilden zonder meteen weer onze tas in te pakken. We hebben een lange wandeling naar Captain Cook monument gelopen en daar gesnorkeld, helaas was het koraal ook hier niet super. De wandeling terug was 400 meter omhoog klimmen en eenmaal na 2 uur in de auto gekomen hebben we de airco echt gebruikt om onszelf af te koelen :p En zijn we daarna naar ene strandje geweest om zonsondergang te zien.
De laatste ochtend hadden we afgesproken met Mou en Stefan, die ik in Australie had ontmoet, zij waren toevallig ook op Big Island. We wilden ontbijten in een restaurantje, maar door moederdag was eerste restaurantje al vol, en gelukkig hadden we tweede restaurantje plek! Leuk om elkaar weer te zien en bij te praten. Na stevig ontbint zijn we naar Mauna Kea gereden, hoogste berg hier. Tot het visitor center konden we met de mustang. Daarna zijn we met twee zwitsersen meegereden naar boven, 4200m hoog. Zij hadden ook al heel de wereld gezien en waren super aardige mensen. Helemaal boven hadden we mooi uitzicht over oranje zandkleurige vallei. In de middag zijn we via Hilo langs de noordkust gereden, weer mooie kustlijn en een stukje regenwoud bewonderd.

Maui
In de ochtend op tijd inpakken en naar vliegveld, daar waren we zo op tijd dat we met een vlucht eerder mee konden. Het was een superkleine terminal want we vlogen met een Cessna van Mokulele maatschappij! Een vliegtuigje met maar 9 personen aan boord. Heel gaaf om zo de eilandjes onder je te zien, na ongeveer 40 minuten waren we op Maui. Ook hier weer de auto opgehaald, dit keer een zilvere Mustang. Ze hadden helaas geen andere kleurtjes anders hadden we wel een gele of een rode gewild :p
Onderweg gelunchd want we hadden al idee dat we anders te vroeg bij hotel kwamen en inderdaad daarna moesten we nog steeds tot 16.00 uur wachten! Dus besloten om lekker het eiland te verkennen en we zijn naar het westen/noorden gereden. Langs Laihana, supertoeristisch stadje, gereden, daar gaan we nog een keertje in de avond heen. En toen via weer een mooie kustlijn gereden via de kliffen. Melvin vond het leuk om al deze slingerweggetjes te doen die soms maar 1 baan breed waren en ik kon zo lekker kijken ;) Ergens hadden we een stopu gemaakt waar we mega lekkere kokosnootcreme ijs hebben gegeten! Na de eerste proefhap waren we meteen verkocht, zooo lekker! Rond 17.30 ingecheckt en gelijk schrokken we van een mega kakkerlak, zo vies!! Maar Melvin lukte het niet om te vangen, dus alles dicht ingepakt en even uitgezoxht waar we konden eten. In de avond wilden we niet te laat slapen en ginngen we op zoek naar eten en hebben we iets van 20 minuten gelopen. Wel even lekker, en samen met Melvin in het donker vond ik het eigenlijk wel weer leuk om op straat te zijn. Had ik in Costa Rica in mn eentje niet meer gedaan.
Volgende ochtend redelijk vroeg op, en na ons ontbijtje van yoghurt en banaan zijn we naar de Road to Hana gegaan. Dit moet een toeristische route zijn die de moeite waard is. We hebben het gereden en vonden allebei de weg van gisteren veel mooier. De stops waren ook niet de leukste, onderweg bananenbrood en koffie gedronken (wat een must do was) en daarna waren we snel in Hana! Daar zijn we verder gereden wat de backroad of Hana heet en zijn we een lava tunnel in geweest. Bijzonder om zon een groot lavakanaal in te lopen. Ik had al kleintjes gezien maar deze was echt groot!
Bij Laulima farm moesten we even stoppen want ze zijn daarna aan de weg aan het werken en deze ging rond 16.00 weer open. We hadden een heerlijk fruitbord met vers geplukt fruit uit hun tuin en hadden ook een rondje gelopen in de tuin. Daar zat echt een mega vette pad :p De eigenaar was superaardige en zei dat het zeker de moeite waar was om te wachten. Dus zijn we op haar aanraden naar een strandje gegaan en daar gekaart op ons eigen gemaakt tafel en stoelen van keien :) :). Het laatste stukje was inderdaad weer supermooi! Een deel was niet geasfalteerd maar juist dat maakte het ook heel mooi! Laatste stuk waren we beetje melig van meer dan 9 uur in de auto hebben gezeten en zijn we in Laihana gaan eten. We waren zelfs nog op tijd voor een beetje shoppen en de zonsondergang te zien. Ik was deze dag ook best moe, dus nu ook heerlijk geslapen.
Laatste dagje Maui wilden we niet meer weer de hele dag in dr auto zitten en op zich hadden we het hele eiland gezien. We konden vanuit ons huisje het strand oplopen en hebben we in de ochtend lekker gerelaxed. Melvin had zn eigen rug ingesmeerd, waardoor het stuk waar die zelf niet bij kon natuurlijk verbrand was, zelf van meeste tijd in de schaduw liggen ;) In dr middag zijn we heel slecht, lekker met de auto en airco naar restaurantje gegaan voor lunch. De pokebowl voor mij en Melvin had een bord vol met spaghetti. Daarna weer terug en weer naar het strand gegaan en gesnorkeld. Uiteindelijk hadden we een schildpad gespot :)
Daarna nog even blijven liggen totdat het afgekoeld was en we zijn gaan douchen en gaan eten bij Coconut Fish taco’s. Op het strand hoorden we mensen die aanraden aan anderen dus we dachten dat gaan we ook uitproberen. Het is een hele bekende keten in Amerika en inderdaad zijn de vis tacos lekker ;).
Laatste avond samen in een klein zacht tweepersoonbedje op Maui en onze vriend de kakkerlak hebben we gelukkig niet meer gezien.

Oahu
Laatste vlucht samen weer terug naar Oahu. Weer een klein vliegtuigje van Mokulele met mooi uitzicht :) dit keer vloog er zelfs een hond mee van iemand ;) Snel Uber naar ons hotel, dit keer een straat verder dan vorige keer, maar nog wel aan Waikiki strand. Prima locatie! Ik wilde nog een keer bij IHOP eten, de amerikaanse keten voot mega ontbijt met pannekoeken en omelets. En dit was zeker zo! Bij binnenkomst rook het al zoet naar stroop en eten was echt megaveel! We hadden een omelet en pannekoek ontbijt gedeeld maar was echt veel!! Niet echt superenergie eten voor de wandeling naar Diamand Head maar goed, wel de bus gepakt en gewoon gedaan. Het was een redelijk makkelijke wandeling met aan het einde iets van 200 traptreden de berg op en daarna had je uitzicht over de oude krater en Waikiki strand.
In de avond hebben we lekker luxe gegeten. Ik had een hostel kunnen vinden op Kauai, dus had weer iets meer geld te besteden. We hadden lekker cocktails genomen en een pokebowl en sushi gedeeld. Daarna nog even een hawaiaans biertje gedronken in een brouwerij en toen was ons “nachtleven” wel weer genoeg ;).
Melvins laatste dag in Hawaii wilde die nog proberen te surfen, dus na ontbijt surfboard gehuurd en heb ik hem de basis geleerd. Na twee pogingen stond ie al op zn board! Yeah! Zo leuk om op deze manier kog even actief te zijn. Elke keer als er een golf aan kwam gaf ik het board een extra zetje zodat hij voor de golf uitkomt. Het was alleen wel lastig om ergens te staan in de zee, op de lavarotsen, zonder een snee in je voet te krijgen. Maar plezier telde! Daarna nog even gelegen aan het strand en uitgerust van een uur peddelen ;) Rond 15.00 vonden we het al frisjes worden en zijn we gaan douchen en naar shopping center gelopen. Nog even wat souvenirs gekocht en daarna bij burgerbar gegeten.
De twee welen met Melvin waren echt super en heel snel voorbij gegaan. Ook nu weer heb ik genoeten van de luxe van een auto. Dat wordt weer even wennen.

Kauai
In de ochtend mijn tas ingecheckt en daarna met Melvin meegelopen naar zijn check in. Helaas konden we daarna niet bij elkaar wachten in de gates. Ik moest iets langer wachten dan Melvin op zn vlucht en voelde me toen wel alleen, en was klaar om naar huis te gaan. Bij aankomst oo Kauai werd dat ook niet beter. Met de bus moest ik naar mn hostel want er was geen internet om Uber te bestellen. In het hostel werkte echt een slome slungel bij de balie die niet echt informatie gaf over de buurt en verder was het hostel leeg want iedereen was natuurlijk al op pad rond 11.00 uur. Had met een paar mensen gepraat maar niet echtt supercontact. Moest natuurlijk wel op zoek naar eten, dus half uur lopen was ik bij een grote supermarkt waar mssn ook toers geboekt konden worden. Helaas geen toers maar wel eten gekocht. Daarna even bijgeslapen en toen ik wakker werd voelde ik me al iets beter. In de kamer kwamen al wat mensen terug dus even gepraat. Via een communicatie white board contact met Luiza uit Brazilie gemaakt en in de avond hadden we elkaar ontmoet en gaan we leuke dingen volgende dagen. Ze is een superleuke spontane meid van 21 met een mode bedrijf (daar kwam ik pas de laatste dag achter :p).
De eerste dag met avontuur reden we met Mattieu en Pey uit Canada mee, naar Hanalei Bay in het noorden. Daar hebben we in de ochtend op het strand gelegen en toen het ging regenen zijn we naar Queens Bath gereden. Het was inmiddels droog maar we zijn op onze blote voeten door de modder een pad afgegaan over boomstronken, wortels en stenen heen. Na ongeveer 20 minuten glibberen en onder de modder waren we er dan. Was inderdaad mooi uitzicht vanaf de klif. Te gevaarlijk om in te zwemmen maar we hebben daar even gezeten en schildpadden gespot. Toen werd het weer tijd om terug naar boven te glibberen, dit was wel een stuk makkelijker ;) Op zoek naar een douche en daarna heerlijk gelunchd met een salade. Mattieu heeft een surfboard gehuurd en wij lagen lekker op het strand tussen alle 1 minuut regenbuitjes door. Totdat het echt keihard ging regenen en we wegwilden. Eenmaal bij de auto was het alweer droog, dus hebben we in een tuin met weer een mooi uitzicht op de bergen een drankje gedaan. En savonda vlakbij hostel tacos gehaald bij en foodtruck. Deze zij echt populair op dit eiland en staan overal, dus veel keuze in eten, en niet te duur want je hoeft niet perse fooi te geven hier ;).
Deze nacht sliep ik op een slaapbank in de gemeenschappelijke ruimte. Best lekker in de open lucht en geen storm vanuit de zee, zoals vorige nacht. Luiza had contact gehad met een Lucas uit Chili en Laïs uit Brazilie. Nadat we eindelijk een helikoptervlucht voor de volgende dag hadden geregeld gingen we op stap naar het zuiden van het eiland. Eerst stopten we bij een waterval, snel foto gemaakt en door naar de volgende. Deze waterval was hoger en met een pad naar beneden. Ik had er niet zoveel zin in maar de anderen wel. Via een modderklimparcours met touwtjes naar beneden gegaan en van uitzicht genoten. In de middag bij Poipu beach gelegen, heerlijk warm in de zon! Daarna naar Mahaulepu Beach een wandeling gemaakt over de kliffen langs de kust. Heerlijk met elkaar gepraat over de verschillende culturen en leven in andere landen :). Voor zonsodnergang wilden we bij Spout Horn gaan kijken, dit is een gat in lava waar de zee omhoog spuit bij hoge golven. Met Melvin had ik er ook al een gezien. Deze was iets kleiner en helaas was de zonsondergang niet super, dus zijn we teruggegaan en hebben we gegeten valkbij hostel bin Mermaid. Ik had noodles maar smaakte niet super. De volgende dag op Kauai werd ik wakker in een dorm met uitzicht op zee. We hadden een rustige ochtend want om 11.00 gingen we met de bus naar helicopter vlucht. Het eiland is voor 80% niet bereikbaar met de auto en afgelopen april is er een overstroming geweest waardoor een groot deel van de kust in het noorden ook verwoest is. Dus dit was een super optie om de rest van het eiland te zien. Helaas zat ik in het midden van de helikopter naast de piloot. Op zich heb ik wel heel veel mooie bergformaties en een hele hele mooie kust gezien hier! Zeker de moeite waard! We waren alledrie, Luiza, Laïs en ik, een beetje wiebelig dus hebben we geluncht en besloten naar een plekje aan de westkust te gaan voor zonsondergang. We wilden liften, maar dit was niet echt een succes :p Na 10 minuten, wat echt half uur leek, stopten een vrouw die ons naar een mall bracht waar meer buslijnen reden. Vanaf daar nog een uur met de bus naar de westkust. Gelukkig kwam Lucas ook onze kant op zodat we niet moeilijk hoefden te doen met de bus terug. Het plaatsje Waimea viel een beetje tegen. Maar er was gelukkig een supermarkt waar we wat hadden gekocht om te eten tijdens de zonsondergang dienwe konden zien op een pier. Het was een lange weg terug en in mn hostel hoorde ik dat mn laatste slaapplaats op het balkon, wel met dak boven mn hoofd ;) en eigenlijl heerlijk in de buitenlucht weer. Deze avond even gedoucht en mn handdoek kon zo drogen in de zoute zeewind ;). Rond 6 uur de volgende dag met de bus naar vliegveld voor mn laatste daagjes Hawaii.

Oahu
Laatste keer op Oahu, met de bus naar hostel wat ongeveer anderhalf uur lang was! Maar kon gelijk in mn kamer, deze was maar met 4 bedden dus lekker rustig.
In de middag op Waikiki Beach gelegen en van de zon genoten en daarna rondgewandeld tussen alle gekte van toeristen en veel aziaten die van alles kopen. Het was heerlijk om hier in mn eentje te lopen. Weer heel anders dan Kauai waar ik mn eentje echt niet wist wat te doen.
Ik dacht lekker rustig te kunnen slapen maar de aircos maakten echt zoveel geluid, maakte niet eens uit dat die van onze kamer uit stond.
Op mn laatste dag in de ochtend aan Waikiki gezeten en in de middag in Hanuama Bay. Deze baai is gevormd naddat een vulkaan langgeleden is uitgebarsten en een kant van de krater is geerodeerd en de zee is binnengestroomd. Hele mooie baai, je moest ook entree betalen om in dit park te kunnen komen.
In de avond mezelf getrakteerd op een cocktail, waar Melvin en ik ook al een keer hadden gezeten :) en sushi besteld.
Hawaii was echt super! Alle 4 de eilanden zijn zo verschillend! Ik heb mogen ervaren hoe het is om lekker luxe te leven met een eigen auto en de hotels, maar ook het backpackersleven op Kauai en proberen goedkoop te leven ;).
Al met al was het echt alles waard, zelfs mn dipdagje op Kauai en mn slinkende budget. Maar wie komt er nou vaak bijna een maand op Hawaii.
Ik ga weer op weg naar een volgende ervaring in Taiwan! Een gestructureerder leven met school elke dag en hopelijk niet zoveel vet eten en kleinere porties ;)

Mahalo voor het lezen! :)
Was een lang verhaal volgens mij ;)

• 26 Mei 2018 - 13:32

Els:

genoten van je verhaal, ik wil Hawaii-eilenaden zeker ook een keer zien