Galapagos! Another dream come true - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Denise - WaarBenJij.nu Galapagos! Another dream come true - Reisverslag uit Galapagos Islands, Ecuador van Denise - WaarBenJij.nu

Galapagos! Another dream come true

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

15 April 2018 | Ecuador, Galapagos Islands

Wauw! M’n week op de Galapagos is voorbijgevlogen. Het was een grote dierentuin waar de dieren voorrang hebben op de mensen en overal vrij kunnen lopen, slapen, zitten en doen wat ze willen. Mijn aankomst was later dan de rest van de groep dus ik moest zelf met de bus naar Itabaca kanaal, daar met de boot voor 1 dollar naar de overkant, naar Santa Cruz eiland en dan met taxi naar eerste camping.
Daar was de groep al in de ochtend aangekomen. Ik kreeg snel mn tent aangewezen en mn tas moest in een soort opslag want de tent was zo klein, dat er alleen plek was voor 2 slapers. Ik deelde mijn tent met Florence maar wist nog niet wie dat was. De groep was rond aan het wandelen want ze wachtten op mij, dus snel mn lunch gegeten: rijst met tonijn in kokossaus. Superlekker en vers! Daarna op weg naar de lavatunnels die zijn ontstaan na de uitbarsting zoveel jaar geleden. In deze tunnel zat een uil. Verderop waren de megagrote schildpadden te zien! Ze lopen in het wild rond maar ze worden wel in de gaten gehouden qua aantal en er zijn verschillende centra waar de eieren van de schildpadden worden gebroed en de schilpadjes eerste 3-5 jaar worden gehouden zodat ze sterk genoeg zijn om in het wild verder te leven. Ook heb ik gevoekd hoe het is om in een reuzenschild te lopen, zwaar!! Die avond lekker gegeten en geslapen in de tent. De groep is leuk, alleen is het even wennen om zo snel te switchen van een groep die ik al 60 dagen kende naar een groep die elkaar weer helemaal moet leren kennen.
De volgende ochtend gingen we naar Darwin Centrum waar we nog meer verschillende broedplekken zagen voor de schildpadden van de eilanden. Hierna was het tijd voor lunch die ik even lekker alleen heb genomen en alleen door de souvenirsshops heb gelopen.

Floreana
De komende twee dagen verbleven we op Floreana eiland. Ik had verwacht dat we weer zouden kamperen maar we sliepen gewoon in een kamer met warme douche! :)
Op dit eiland hebben we gesnorkeld bij zwart lava strand, met pinguin! Baby haai, black tip reef shark, turtles en daarna heerlijk zonsondergang gezien. Volgende dag naar midden van eiland nog meer verschillende schildpadden gezien, elk eiland heeft andere populatie en andere vorm van schild. Ook verhaal van piraten gehoord die hier kwamen om schilpadden te vangen en de olie te gebruiken voor lampen en vlees om te eten! :O
In de middag naar nog een mooier strand gelopen waar we na de hitte heel graag in water wilde springen. Het was hier echt heel mooi met turquiose van het water en lava rotsen! In het water gelijk een rog bij mijn voeten, daarna weer heel veel zeeschildpadden, groot! Dit keer geen pinguin maar er kwam een zeehond langs ons zwemmen en daarna met ons “spelen”/ rondjes om ons heen zwemmen. Heel gaaf!

Isabela
Laatste eiland was Isabela eiland, hier sliepen we wel weer in een tent, maar deze was groot genoeg ok in te staan! Op Isabele hebben we vulkaan Sierre Niegra bezocht met een mega grote krater! Hier ook weer bijzondere kleuren met groene van natuur en zwart van lava en mooie blauwe lucht! Moeilijk te beschrijvdn maar echt heel mooi! Na de wandeling lekker op het strand gerelaxed, helaas ging de zon weg maar was wel lekker om even niks te hoeven :) Tweede dag nog een schildpaddencentrum gedien met de saddleback schildpadden en de platte schilden. Daarna naar flamingo lagoons en door naar een snorkeltour Los Tunelos! Deze plek was echt heel gaaf. Het was een uur met de boot naar een plek waar we tussen de lava tunnels hebben gesnorkeld, weer veel schildpadden, de blauwe Jan van Gent of in het engels Blue footed Boobie en zeehonden. Onderweg naar de volgende plek nog Nazca Boobies, en Fregat vogels met rode keelzak, en mantaray van 5 meter! En black tip reedshark van 2 meter gezien. We mochten hier niet water in want zee was te ruw helaas. Bij laatste snorkel plek hebben we zeepaardje gezien, verrassend voor mij was deze heel bruin en moeilijk te spotten in mangrove gedeelte met veel bruine takken op de bodem maar ik kon hem uiteindelijk goed zien :). Daarna een grot ontdekt met minstens 15 wit tip haaien! En ook nog een black tip zien zwemmen en natuurlijk weer mega veel schildpadden van minstens 1,5 meter lang! Zo bijzonder om die lekker rustig te zien dobberen. Als regel is er dat we 2 meter afstand moeten houden maar soms was dat onderwater onmogelijk ondat ze naar je toe komen zwemmen :) of door de golven worden meegeduwd.
Na de snorkeltocht gedoucht in een hotel op eiland en ceviche gegeten :) die avond wilden we eigenlijk nog in een barretje wat drinken maar iedereen was zo moe dat we nog even op de pier hebben gezeten en rond 9.30 alweer met onze open lucht bus teruggingen naar onze camping. De groep is al veel gezelliger en met Florence uit Zwitserland heb ik een leuke klik. De rest komt uit Engeland, Canada, Amerika, Duitsland en Zwitserland. Leuke mix en allemaal tussen 20-32 jaad.

Santa Cruz
Laatste dag alweer terug naar Santa Cruz eiland waar we weer sliepen in een hotel, vlakbij boulevard. Samen geljncht en toen een lange hete hike naar Tortuga bay. De wandeling was “lang” maar zeker de moeite waard naar een mega fijn wit zandstrand! Het strand sluit om 16.45 zodat alle dieren hier vrij zijn. Vooral de leguanen die hier overal rondkruipen. Heel bijzonder en mooi hier! Als laatste avondmaal samen hebben we op een straat markt gegeten met de gids, schorpioen vis en kreeft :) jaja, als het vers is smaakt het echt lekker! Daarna nog in een barretje Galapagos bier gedronken en toen was het alweer tijd om m’n tas te pakken. Klaar voor vliegen en laatste keer bomvol met alle souvenirs en warme kleding. Deze geef ik lekker aan mn ouders als ik ze zie op Costa Rica!
Zin om lekker rond te rijden en vrij te zijn met wat te doen :) Ben weer benieuwd wat ik allemaal gaan meemaken en zien!!

Adios