Een droom die uitkomt: Fiji - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Denise - WaarBenJij.nu Een droom die uitkomt: Fiji - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Denise - WaarBenJij.nu

Een droom die uitkomt: Fiji

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

15 Januari 2015 | Fiji, Nadi

Bula!

Bula betekent hallo in Fiji! :) mijn dagen in Fiji zitten er alweer op. Een van mijn dromen is echt uitgekomen! Fiji is echt zo cool en sommige momenten kreeg ik gewoon kriebels omdat het zo mooi is :)
De eerste dag zat ik in een hostel in Nadi op het "hoofdeiland" Viti Levu. Zoals ik al had gezegd moest ik die dag uitrusten en niet te veel doen en dat is gelukt :p Ontbijt was tot 9uur, dus moest wel op tijd op staan, haha. Na ontbijt heb ik nog even bij het strand gezeten en vroeg iemand van het hostel of ik mee ging de vissen voeren. Dit deden we gewoon twee stappen in het water, grappig op te zien hoe dichtbij de vissen komen! Daarna heb ik met ijs gelegen op de strandbedjes en ben ik daarna in slaap gevallen tot 15.00!! Het is zo bizar, het reizen in Australie was echt supergaaf, elke dag weer op pad, maar nu ik in Fiji ben is het gewoon niets en tijdens de tour die ik ga doen ben ik wel op pad maar hoef verder nergens over na te denken. Dus op momenten dat er even een uitrust momentje is val ik gewoon slaap. Na mijn lange schoonheidsslaapje :p ben ik met een taxi naar Nadi gegaan en daar door de winkelstraat gelopen op zoek naar leuke Fiji souvenirs en tshirt. Al mijn witte shirts moet ik eigenlijk weggooien want na mijn tocht door de outback zijn ze niet meer echt schoon geworden, er blijft een soort oranje/bruine gloed op zitten :p Op zich niet erg want het is wel een keer leuk om iets nieuws aan te doen :) Na 2 uur in de stad te hebben rondgehobbeld ben ik weer met de taxi teruggegaan naar het hostel. Daar geluncht met uitzicht op zee en de zonsondergang. Die avond nog heerlijk gedoucht en gechilled in de kamer en tas klaar maken voor de volgende dag!
De tour rond Viti Levu was echt heel gaaf, in 4 dafen zijn we het hele eiland rondgereden denk ik. De groep was gezellig, er was zelfs een meisje van Fiji mee, sij woont in Suva. Emi was de gids en was elke dag vrolijk en enthousiast en vertelde over van alles tijdens de ritten van plek naar plek :) Een weetje was dat kannibalisme nog niet zo heel lang geleden is gestopt door de komst van de britten. Onderweg zijn we nog gestopt bij het graf van de laatste kannibalist en hij heeft in het Guinness Book of records gestaan voor het aantal mensen dat hij heeft gegeten (weet aantal niet meer precies maar was meer dan 200!). De eerste dag zijn we bij een supermooi strand gestopt, Natadola Beach. Heel mooi strand met een lagoon en water en de lucht zijn echt zo mooi!! Daarna door naar een zandduin voor zandboarden en die avond verbleven we in Mango Bay Beach Resort. We sliepen met zn 7en in een dorm (7, 2 sliepen in prive kamer), maar de dorm was best luxe en iedereen had zn eigen bed met klamboe. We hadden nog een kava ceremonie om ons welkom te heten. Kava is een drankje gemaakt van de wortels van een plant, en is traditie in Fiji om te drinken. Na een aantal kommetje voel je je relaxt en laat je goed slapen. De smaak is niet echt super, het ziet eruit als zandwater en smaakt naar grond. Na de ceremonie hebben we nog triviant gespeeld en onze groep had gedeelde eerste plaats :) Dat je van Kava goed kan slapen is zeker zo! Ik had heerlijk geslapen en de volgende ochtend had iedereen al ontbijt gehad en lag ik nog lekker in mn bedje....10 minuten voor vertrek werd ik wakker en moest ik nog ontbijten, maar gelukkig gaat alles met Fiji time. Dus na een snel ontbijt kon ik nog rustig inpakken want op Fiji vertrek je pas als iedereen klaar is en je hoeft je vooral niet te haasten :p. De groep ging een hike doen naar een waterval en ik ging gelijk door naar het volgende resort. Deze was echt prachtig! Echt een plek voor honeymoon!! Buitendouche, mooi uitzicht op zee en luxe bar. Terwijl ik op de groep "wachtte" ben ik in de zee geweest en daarna in zwembad gepraat met locals en een vrouw die uit Amerika is geëmigreerd en nu in Fiji woont en ze was op vakantie met haar kleinkinderen. Superleuk om mee te maken. Later kwam ook no het nationale rugby team zwemmen, zij zijn een week op trainingskamp en dit is hun verblijf. Na een tijdje moesten ze lunchen en wer trainen dus ben ik even gaan chillen in de zon :) Toen de groep er was hebben we gelucnht en hadden we ng een hele middag vrij. Helaas ging het later in de middag regenen, maar dat was een mogelijk om buiten in de regen te douchen :p Ook een ervaring die je niet elke dag kan doen :) en he was niet eens koud, stond gewoon te lachen onder de douche omdat het gek en grappig is haha. Daarna mn dagboek bijgewerkt en savonds heerlijk cheesecake als avondeten gegeten. Ik zat vol van alles dus waarom dan niet gewoon gelijk het toetje nemen :p Er was nog een dans show met Fijiaanse dans en daarna nog pool gespeeld met Jade en later met de twee speler van het rugby team die ik in het zwembad ws tegengekomen, supergaaf! Ik had de mooie waterval gemist, maar in plaats daarvan werd ik gevraagd om pool te spelen met rugby spelers hahaha. Die avond nog lang met Emi en groepje gezellig gekletst en gedronken tot het echt bedtijd was. Die nacht niet heel veel geslapen, maar ik moest wel op tijd bij het ontbijt zijn want wilde niet weer de laatste zijn en dat was de afspraak die ik had gemaakt met Emi :) ik had al bijna mn ontbijt op en toen kwam Emi binnenlopen, nog supermoe en de laatste! Haha
Een deel van de groep stopte de reis hier en ging we er terug, ik ging verder met de rest en we zijn naar een dorpje gegaan waar we weer kava ceremonie hadden om welkom te heten in het dorp. Daarna een bamboe rivier tochtje gedaan met de kinderen, zij vonden het superleuk om ons nat te maken dus ja hoor, ik zag die ogen al en dacht doe maar ;) na de boottocht nog gedanst met de kinderen, echt gaaf om hun te zien dansen, deed me even denken aan de kinderen in Zuid Afrika. Zo leuk! Het dorpje bestond uit vrolijke gekleurde huisjes en er woonden in totaal 80 mensen. De schoolvakantie was nog een paar dagen, en tijdens de schoolperiode leven de mensen dichterbij school en verhuizen ze voor een tijdje tot de volgende vakantie. Na het dorpje doorgereden naar de volgende slaapplaats. Dit was echt een hostel, zonder strand maar wel een klein zwembadje waar we even konden opfrissen. De dagen zijn namelijk best heet! En in de avond gaat het regenen en tijdens de nacht plenst het echt. Dat is hoe het is in zomer - regenseizoen. Gelukkig is et zonnig in de ochtend en kan het daarna een btje afkoelen voor een koelere nacht. Die avond ging iedereen redelijk voor naar bed en konden we heerlijk uitslapen want we hoefden pas om 9.30 weg. De laatste dag van de tour waren de. Modderpoelen en hotsprings. Het was een lange rit ernaar toe, maar echt een mooi uitzicht. Alles is zo mooi groen en langs de kust heb je mooi uitzicht op de blauwe zee, (verschillende kleuren blauw!) en het voelt zo vertrouwd als ik hier rondrij, alsof ik er al een keer eerder ben geweest....?
De modderpoel was ook weer op een supermooie plek met uitzicht op de bergen. De modder was warm terwijl we het opsmeerde maar stonk niet. Tijdens het opdrogen hebben we een hotspring gevoeld van 72 graden! Dit is een natuurlijke bron en de warmte komt vanuit de aarde, was volgens mij een van de warmste op Fiji (of de wereld). Daarna mochten we ons afspoelen in een modderpoel waar je tot je knieen in de modder wegzakte :P dus daarna door naar de andere hotspring van iets van 50 graden op het heetste punt, de plek waar wij in gingen was 35-40 graden en voelde aan als een bad wat eigenlijk iets te heet is. Boven water s het dan wel lekker met een windje :) na een douche van een klein straaltje zonder douche gordijn zijn we verder gegaan, op weg naar het kindertehuis. In een dorpje hebben we nog wat booschappen gedaan voor het tehuis zoals babydoekjes, luiers, maandverband, zeep, tandpasta, shampoo. Speelgoed hebben ze namelijk genoeg. Het kindertehuis zag er gezellig uit en er zitten 28 kinderen van 2 maanden tot 16 jaar. De meesten waren aan het spelen :) . zij hadden ook nog een paar dagen schoolvakantie. We mochten alles zien, dus hebben we een rondje gelopen. Op de slaapkamers liggen ongeveer 5 kinderen in stapelbedden en een extra bed. De meiden hebben een aparte ruimte van de jongens en als je ouder bent dan 14 zit je in een apart gebouw. Je verblijft in het tehuis tot je klaar bent met school en ze helpen je nog met universiteit als je dat wilt en anders met het zoeken van werk en een huisje zodat ze zelfstandig kunnen wonen. Maar de kinderen zijn altijd welkom om weer terug te komen. De kinderen die hier zitten zijn vooral mishandeld of misbruikt of zijn vanuit het ziekenhuis meegenomen na de geboorte omdat de ouders er niet voor willen zorgen. Als de kinderen mishandeld zijn wordt dat vaak via vrienden doorgegeven aan de politie en worden ze diezelfde dag nog opgehaald of de volgende dag van school. Vanaf dat moment zijn de ouders niet meer bevoegd om voor het kind te zorgen en is het kind van de staat. Heel bijzonder, maar wel goed dat er regels zijn. De kinderen gaan ook niet meer terug naar hun ouders en zien het kindertehuis en de mensen daar ook als hun huis en familie. Heel mooi en bijzonder om dit te zien! We bleven helaas niet heel lang door want het was alweer tijd om gedag te zeggen en iedereen af te zetten in het hostel. Ik sliep met nog 2 meisjes van de tour, Kate en Sophie uit Engeland, in Smugglers Cove (zelfde hostel als waar ik begon). Dit keer niet in een 3 Persoonskamer maar in een dorm met 32 bedden! Het was echt een ruimte met alleen maar stapelbedden en het stonk naar zweetschoenen en er was geen raam dat open kon, dus de ventilatoren stonden aan op de hoogste stand :p We konden nog even relaxen op bed, douchen, daarna eten slapen. De volgende ochtend, zondag, ging ik verder met het andere deel van mn Fiji avontuur. Ik ging met boot naar Mantaray beach resort. De boottocht duurde 3 uur, eerst dacht ik pfff wat lang maar het was ZO MOOI om alle eilanden te zien. Sommigen waren zo klein dat je een rondje kan lopen om het eiland binnen een half uur! Sommige eilandjes leken echt op een Expiditie Robinson eiland :p heel gaaf! Ik verblijf op een iets groter eiland, maar alsnog een hele ervaring. Er is geen plek om aan te meren, dus van de grote boot moesten we op een klein bootje dat ons naar het eiland bracht. Op het eiland staan een paar slaaphutten, ik slaap hier ook met 30 mensen in een dorm met stapelbedden en iedereen heeft zn eigen klamboe. De eerste middag heb ik niet zoveel gedaan. Het was weer een momentje waar niets hoefde en de zon scheen niet heel erg, dus was gaan lopen van ene kant over het strand tot de andere kant waar ik tegen een klif aan liep. Heerlijk van het uitzicht genoten en daarna in slaap gevallen inde schaduw. Ook heb ik duiken geboekt voor de een na laatste dag!
In de avond hadden ze een spelletjes avond, ik heb meegedaan met Simon says (soort commando, waar je alleen commando mag uitvoeren als er Simon says ervoor wordt gezegd) en ik bleef over met nog 1 ander meisje en duurde best lang voordat een van ons afviel, maar uiteindelijk had ik gewonnen :) een gratis cocktail, jippie :).
Die avond nog heerlijk gelezen in mn claustrofobische stapelbed. Later vond ik uit dat ik mn klamboe onder een lat kon doen van het bed boven mij, waardoor ik 50cm meer ademruimte had :p. Die nacht had het keihard geregend en geonweerd. De bliksem was zo licht en gerommel zo luid!! Heb het nog nooit zo hard gehoord, maar dat kan ook komen omdat ik nog nooit met ramen en deuren heb open geslapen als het onweert en dat is hier normaal :p de volgende ochtend wakker geworden door de drums, die in Fijii worden gebruikt om aan te geven dat het tijd is voor eten. Na ontbijt regende het nog steeds, dus beetje rondgehangen in de gezamenlijke ruimte/hut met uitzicht op zee :) Als activiteit was er armband maken van kokosnoot, ik wilde heel graag ook een ring, maar dat kon niet want ze waren bezig met de boor. De armband is ook cool, hopelijk krijg ik m mee door de douanes. Tijdens het lunchen knapte het weer op, en ben ik gaan snorkelen. Onder water was het echt zo mooi! Superveel vissen gezien! Toen we uit het water kwamen werd er gevraagd of we een haai hadden gezien. Schrik niet, het gaat om een haaitje van 1-1,5 meter die tussen de riffen zwemt. Helaas hebben we m niet gezien, hopen dat we volgende keer zien. In de avond nog gekaart met nieuwe mensen die vandaag met het bootje aan zijn gekomen en naar bed, dit keer niet heel veel geregend tijdens de nacht.
Dinsdag ochtend gelijk ontbijten want om 8.45 uur ging ik duiken. Ik zou een duik met haaien doen en eentje door grotten. Op de boot waren nog 3 anderen die maar 1 duik deden en mochten kiezen; het werden de grotten. De duik was leuk, niet heel veel vissen gezien, maar wel een ervaring om door smalle gangen te duiken. Na deze duik moesten we weer terug naar het eiland om de 3 terug te brengen. De boot ging echt supersnel, gelukkig, dus was niet zeeziek geworden. Bij aankomst was het eigenlijk al bijna tijd om te lunchen dus hebben we besloten om de tweede duik na de lunch te doen. Na, betekent in Fiji tijd, ERGENS in de middag na lunch :p ik heb nog even geslapen na de lunch en gezeten in een zitzak op het strand en toen hoorde ik dat we om 3 uur weer gingen :). Weer met een noodvaart op de boot naar de plek waar we waarschijnlijk haaien zouden vinden. Ik duik trouwens gewoon in mn bikini zonder wetsuit aan, want het water is gewoon warm! Zelf op 20 meter diep is het rond de 27 graden!!! Na ongeveer 10 minuten zagen we al een haai! Een witte tip rif haai. Hij zwom op ongeveer 2 meter afstand van ons en was 3-4 meter groot, een middelmaatje zoals mijn duikbuddy het noemde :p Helaas na deze duik geen andere haai meer gevonden. Hoewel ik aan de ene kant blij was, want was wel beetje bang om veel haaien te zien, was ik ook beetje teleurgesteld want ik was toch op zoek naar de haaien :p Maar toch cool om 1 haai te hebben gezien :) na de duik afgespoeld en wachten op de drums voor avond eten, rond 19uur. Deze avond hadden we een gezellige groepje backpackers, het verbaast me eigenlijk dat er zoveel backpackers rondreizen op Fiji, had verwacht dat het vooral stelletjes waren of honeymoon. Maar op Fiji hebben ze een Bula pass waarmee je van eiland naar eiland kan reizen (vergelijkbaar met de Greyhound bus in Australië). Met dit groepje hebben we tijdens de avond activiteit gedanst met de Fijianen op het eiland :) en daarna, omdat het zo warm nog een avond duik genomen in de zee :) heerlijk om af te koelen. Toen het fris werd ben ik gaan slapen. Volgende dag, woensdag, helaas weer uitchecken en terug naar het hoofd eiland, Viti Levu. In de ochtend heb ik nog wel gesnorkeld. Supergaaf deze keer want we hebben de kleine haaitjes gevonden!! :) het weer knapte ook nog op, dus nog even heelrijk in een hangmatje gelegen :) en nog een keer gesnorkeld! Rond 15.00 werd ik met een klein bootje naar de grote boot gebracht en begon mijn 3 uur lange reis weer terug. Dit keer regende het niet, zoals op de heenweg en was het gaaf om alle eilandjes nog een keer te zien! :) bij de laatste stop moesten we zo lang wachten dat ik btje zeeziek. Rond 19.45 zat ik in mn bus naar het hostel, twee uur later dan gepland. Bij hostel kwam ik erachter dat ik pas 16 januari naar Nieuw Zeeland vloog ipv de 15de. Gelukkig nog een dagje om bij te komen, kleren te wassen en te genieten van nog een laatste dagje op Fiji! Ik had deze dag ook zeker nodig! Ik voelde me zo moe in de ochtend dat ik op het strand heb geluierd en pas in de middag ben gaan wassen. Daarna mn reis in NZ uitgezocht en hopelijk kan ik Nienke nog zien. Zij vliegt 12februari al naar Singapore! Dus even goed plannen :)
Heb net mn laatste avondmaal op op Fiji ;) en ga zo mn tas inpakken!
Fiji was echt een super avontuur, een van de hoogte punten zeker de afgelopen maanden! Heel gaaf om op de grote boot te varen langs alle kleine eilandjes, helaas in het regenseizoen, maar alsnog supergenoten en ook de zon gezien! Een plek om zeker terug te komen ;) en dan met de Bula pass meerdere eilandjes bezoeken!

Voor nu zeg ik "moce" (spreek uit als môdeh, tot ziens) en volgende verhaal is vanuit een nieuwe plek ergens in Nieuw Zeeland :)

ps: ik heb nog wat fotos bij andere verhalen geupload!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Reisdagboek: beginnen bij Zuid-Afrika en stap 2 is Azie, China Volgende stap: Backpacken in Australie, Fiji, NZ en Bali! Huidige stap: Zuid Amerika

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 42713

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 10 September 2018

Around the world

22 Oktober 2014 - 10 April 2015

Down Under!

06 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Nieuwe ervaring, nieuw continent: Azie

01 Maart 2012 - 08 April 2012

Letsitele (Limpopo) en Durban

17 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Step by step around the world

Landen bezocht: