Kerst en oud en nieuw in de zon! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Denise - WaarBenJij.nu Kerst en oud en nieuw in de zon! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Denise - WaarBenJij.nu

Kerst en oud en nieuw in de zon!

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

31 December 2014 | Australië, Sydney

Allereerst zeg ik alvast Happy New Year! Wij zijn nu in de voorbereidingen om naar de stad te gaan!

Springbrooke NP was echt supergaaf! Het was heel apart om een opening te zien in de bovenkant van een grot en dan een waterval wat daaruitkomt. Helaas konden we niet meer zwemmen in het water, want een tijd geleden is er een boom met een overstroming erin gestroomd en nu niet meer veilig, maar het uitzicht was mooi. Voor de rest hebben we veel plezier gehad in de huurauto en lekker makkelijjk om overal naar toe te rijden. We zijn na de Natural Bridge nog naar verschillende look outs gereden, en heel veel gezongen in de auto. En ook Bertrand en Peter wat NLse nummers laten horen :) helaas vloog de dag zo snel voorbij en rond 3.30 zijn we naar Surfers Paradise gereden, daar stapte ik in de avond op de bus richting Byron Bay. In surfers paradise hebben we nog even op het strand gelegen. Gelukkig heb ik deze plek nog gezien want doordat ik naar Tasmanie ging moest ik deze plek overslaan. Het was vooral veel strand en hoge gebouwen en winkels. Leuk om te verblijven, maar ook niet heel erg om over te slaan. Dus na een tijdje op het strand te hebben gelegen werd het tijd om afscheid te nemen van Nienke, Peter en Bertrand. Die zie ik weer in Sydney.

Byron Bay
Ik kwam savonds laat aan en er was helaas geen pick up busje van het hostel, dus werd het weer lopen met de backpack naar het hostel. Gelukkig waren er meer die naar Artts factory moesten lopen want het ws donker en niet echt prettig om een treinrails over te steken en dan ergens links rechts en rechtdoor te moeten (dat waren de instructies :p). Het hostel zag er leuk en hippe uit, de kamers hadden alleen geen fan of airco! Na een lekkere douche maar naar bed en proberen te slapen.
In de ochtend werd ik om 10.00 opgehaald voor een dagtrip naar Nimbim, de hippie stad. Iedereen was heel enthousiast en wilde heel graag de cookies en cake proberen, en we hadden "mazzel" want DE cake lady was vandaag ook in town. Ik was deze dag alleen heel verkouden en voelde me echt niet lekker, dus was niet echt in de mood om iets te proberen. De groep was ook niet heel gezellig, dus ik vond het al grappig genoeg om te zien hoe iedereen zo graag drugs wilde proberen terwijl je in Amsterdam/NL dat overal kan kopen en ruiken. Het stadje zelf viel beetje tegen, ik had meer hippie winkeltjes verwacht en kleuren, maar het ging eigenlijk alleen maar om de cookies. Achja, wel leuk om te zien hoe iedereen het uitprobeert :p Na de bbq gingen we weer terug en niemand voelde eigenlijk iets van de cookies, behalve 1 jongen die "out" ging. Op de terugweg nog een mooie look out gehad over een vallei en terug naar het hostel. Savonds heb ik gegeten met Chris en Babette (die ik had ontmoet in Mission Beach) en nog een paar vrienden van hun: heerlijk mexicaans. Daarna nog wat gezellig gedronken inde YHA, gezellig in het donker want de stroom was uitgevallen door het vele regen :p.
Volgende ochtend heerlijk een dagje vrij. Ik moest wel al uitchecken want die nacht om 23:55 ging ik naar Port Macquaire. Dus lekker een wandeling door het centrum en daarna in slaap gevallen op het strand en daarna naar de schaduw verhuisd om niet te erg te verbranden. Om 16.00 hadden we afgesproken om naar de vuurtoren te lopen met een goed uitzicht. Onderweg zijn we ook nog op het meest oostelijke puntje van Australie geweest en het uitzicht was echt mooi! Savonds ook heerlijk heel goedkoop gegeten bij de Dominos :p
Daarna terug naar hostel om mn tas op te halen en te wachten bij de busstop op de bus.

Port Macquaire
Om 5:50 kwam ik aan in PM, hier ook weer lopen naar het hostel, en helaas bergopwaarts. In het hostel nog even geslapen bij het zwembad wachten tot 8:30 tot de receptie open ging. We konden nog niet in de kamer, dus ik hbe een fiets gehuurd om door de stad te fietsen. Er was niet veel toe doen en als je moe bent is het heerlijjk om langs de boulevard te fietsen en wind in je haren te voelen. In het winkelcentrum nog kerstcadeautjes gekocht en geslapen op een bankje. Rond 13.00uur weer terug naar hostel, ingecheckt en weer in slaap gevallen in het bed. Om 15.00 wilde ik bij het Koala ziekenhuis zijn, ik werd net op tijd wakker :p het was nog best een eindje fietsten maar te doen :) heel indrukwekkend om te zien dat er gewonde koalas in een soort van buitenruimte zitten en worden verzorgd, allemaal vrijwillig!
Daarna weer terug naar de stad om op zoek te gaan naar eten, ik wilde iets lekkers, maar eindigde bij de Macdonalds. Toen weer terug naar hostel en tas gepakt, gedoucht en slapen! Om 21.00 sliep ik denk ik al. De voglende ochtend moest ik namelijk weer vroeg op, want om 5:50 ging ik met de bus onderweg naar Sydney airport om naar Tasmanie te vliegen voor kerst!

Tasmanie!
Op het vliegveld werd ik opgehaald door de familie Scott en Bev in Launceston. Daarna was het nog ongeveer 1,5 uur rijden naar Wynyard. Onderweg hebben Bev en Kerry en Brett heel veel gepraat, want zij hadden elkaar ook al superlang niet gezien (aantal jaar). Bij aankomst was ik echt in de hemel! Het was een supermooi huis op een berg met uitzicht op zee! Supermooi! De eerste avond hebben we lekker gegeten en gepraat en naar bed om uit te rusten. Ik kon alleen niet slapen omdat ik ak vl had geslapen in d bus en vliegtuig. En ik werd wakker gehouden door de tasmaanse devils die onder het huis een nest hebben, heel speciaal :) op 22 december zijn we met de auto rondgereden en een wandeling gedaan in Leven Canyon, ook weer supermooi uitzicht en daarna een wandeling door het bos, langs veldden gereden met papavers :p boodschappen gedaan en nog een wandeling gedaan m et uitzicht op de stranden. Zelfs hier hebben ze mooie wit zand stranden en helderblauwe zee! Echt wauw!!
De dagen erna was voorbereiding voor kerst, veel eten gekocht en was voorbereid zodat we op kerstdag niet veel hoeven te koken, en mooie wandelingen gedaan langs de kust (boven op de weg, dusmet een mooi uitzcht en in de zee gezwommen wat veeeel te koud was :p
Op kerstdag deden we eerst de cadeaus, zelfs voor het ontbijt en ik heb nog veel cadeaus gekregen ook! Pandora armband met een kangaroe charm! Blingbling shirt voor oud en nieuw en nog veel meer leuke dingen, gelukkgi allemaal klein en licht zodat ik het mee kan nemen in mn backpack! Daarna hebben we klein ontbeten en eigenlijjk de hele dag door gesnackt! Cluedo gespeeld! En toen kwam het: lunch! Dat ia hier heel groot met vlees salades en nog meer vlees en salades. Ik zat zo vol dat ik voor 2 dagen niet meer hoefde te eten, maar dat ging niet want er kwam maar steeds meer eten wat lekker was: Pavlova! Jammie. Die avond nog keer cluedo gespeeld en Jenga! Met een record van 39 lagen!
De volgende ochtend was het ontbijt watermeloen en zijn Deanne, Courtney, Bev en ik gaan wandelen, voor 2,5 uur. Het eten moest er toch een bjte afgelopen worden :p toen we terug kwamen waren er vrienden (toevallig ook Zuid Afrikanen) en heb ik cricket leren spelen, het ging nog goed ook en ze waren onder de indruk :p. Daarna zijn we naar beneden gereden en hebben we over de rotsen gelopem, voor een uur, en kwamen we op een supermooi verlaten strand uit. Dit keer ook weer superkoud om te zwemmen, maar wel heerlijk om even uit te rusten :) en weer terug te wandelen naar de auto. Die avond kwamen er ook vrienden te eten en hadden we nog left overs van de dag ervoor en zij hadden een fruitsalade meegenomen. Dat werd fruit voor mij! :)
We hebben nog film gekeken: taken 2 en invictus en toen was het weer bedtijd.
27 december was het de laatste volle dag op Tasmanie. We zijn naar Stanley gereden, mooi kllein plaatsje en weer mooie wandeling gemaakt op een berg met uitzicht op zee. Echt heel indrukwekkend mooi! Daarna heelrijk gelucnht en toen gingen Kerry en Brett vrienden helpen met hooibalen op de kar gooien, ik hoefde niet te helpen want was al hele dagen aan het niezen en wsl werd het alleen maar erger bij hooi. Courtney nam ons, Bev en mij, mee naar Smithton waar ze vroeger hadden gewoond, en daarna naar Burnie om nog even te shoppen :) en was supergezellig :)
Het idee was om samen te uiteten, maar hooibalen opruimen duurde iets langer dan gepland dus ik had een Brownie gebakken en gekookt. Die avond nog een keer Cluedo gespeeld want ik had nu eindelijk de tactiek door en weer een film gekeken. Helaas is de tijd zo snel gegaan en was het echt super om op Tasmanie te zijn geweest, het is hier zoveel groener en je hebt mooie wandelingen in het bos maar ook boj het strand en ze hebben zelfs wit zand. Dus alles in 1 op een eiland :)
28 december vlogen Bev en ik weer terug. Op het vliegveld kwamen we erachter dat beide vluchten waren vertraagd, mijne zelfs 2,5 uur. Dus na een huilend afscheid zaten we nog met zn tweeen op het vliegveld waar neits te doen was :p en nadat Bev weg ging had ik nog tijd om maar in mn dagboek te schrijven :p dat moest ook gebeuren.

Sydney
Om 16 uur vloog ik naar Sydney en daarna moest ik met de trein en ferry naar Manly, waar ik werd opgepikt door Timtims moeder, de jongen die we in Agnes water waren tegengekomen en waarme we hebben gevist. Tim was die dag met Nienke in een canyon dus zij konden mij niet ophalen. Gelukkig was het niet lastig om elkaar te vinden en reden we naar hun huis. Deze keer was het nog meer een shock om in een huis binnen te komen. Ze hebben letterlijk het huis aan het strand op de berg. Superluxe huis en Nienke en ik hebben de beneden verdieping. Mijn kamer heeft zee uitzicht en een veranda!! Rond 9uur kwamen Nienke en Tim moe terug, hebben we wat gegegeten gepraat en zijn we gaan slapen. Ik wilde graag wakker worden door de zon met zonsopgang vanuit zee! Dit was nameliijk mislukt op Tasmanie want de zon kwam daar op achter de berg, dus kon net niet zien. Hier in Sydney was het perfect! In de ochtend hebben we geprobeerd te surfen, maar de golven waren te sterk dus werd het luieren op het strand. Die middag zijn we naar Palm Beach gegaan en hebben we weer geklommen naar een mooi uitzicht bij een vuurtoren en daar gelegen op een rots met mooi uitzicht en muziek. Jeetje wat heb ik toch een mazzel tijdens het reizen, kom de goeie mensen tegn, met goede plannen en mooie huizen! Ik heb mijn hostel gebeld dat ik later kom inchecken want het is hier gewoon geweldig. Tim gaat op 2 januari naar Afrika om voor 4 maanden te fietsen om geld in te zamelen voor een ziekenhuis in Ethiopie, dus 1 januari gaan Nienke en ik naar ons hostel zodat Tim kan voorbereiden, ook al zegt ie dat ie klaar is.
In de avond hebben we weer heerlijk gegeten met uitzicht op zee en nog de moeder geholpen met puzzelen, dat hoort voor mij erbij in de kerstvakantie dus leuk om dat hier ook te doen.
30 december zijn we naar de Blue Mountains gegaan voor abseilen en hiking in de canyon. We begonnen met het bekende uitzicht bij de Three Sisters. Dit was illegaal parkeren, rennen naar het uitzicht en weer snel terug. We hadden namlijk besloten om 3 wandelingen te doen, dus moesten we opschieten :)
De eerste canyon was Juggles? canyon, waar we gelijk begonnen met abseilen en korte stukjes wandelen. Ik vond het in het begin btje eng, maar eigenlijk was het abseilen helemaal niet moeilijk. De uitzichten waren supermooi en het was echt te gek!!
De tweede canyon was Grand Canyon, dat was 1 abseil en daarna een grote wandeling. Helaas ging ik 30 minuten voor het eind onderuit en heb ik mn goeie knie verdraaid, ik moest met een onstabiele knie alsnog doorlopen want we waren in de canyon en er is geen andere weg eruit dan lopen. Dus dat werd heel goed opletten op mn stappen. Dit ging niet heel goed, ben nog een paar keer onderuit gegaan, maar het was zo vet om te zwemmen door het water, te lopen tussen smalle opening door de bergen. En het uitglijden had bij iedereen kunnen gebeuren. De derde canyon hadden we dus maar geskipt, we waren allemaal moe en ik kon niet meer verder. Die avond weer lekker gegeten op het balkon en een potje pool gespeeld met de vader. Ik met ibuprofen naar bed en hopen op een betere dag morgen.
In de ochtend werd ik wakker met een stijve knie, maar lopen ging redelijk. We hebben de honden mee uitgenomen naar een klif, met mooi uitzicht en het ging redelik goed met mn knie totdat ik weer een keer verkeer stapte. Toch maar weer nog beter opletten! Na de wandeling nog naar het strand geweest nog even relaxen voordat we naar de stad gaan voor het vuurwerk!
Nog even boodschappen gedaan want het wordt een picknick dinner met uitzicht op de harbour bridge. Ik ben er klaar voor, ik ga nu: voor het eerst weer opgemaakt en met mn blingbling shirtje richting stad en hopen op mooi vuurwerk!

Voor iedereen happy new year en de allerbeste wensen vanuit een heerlijk warm sydney! Kus en knuffels, en proost!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Reisdagboek: beginnen bij Zuid-Afrika en stap 2 is Azie, China Volgende stap: Backpacken in Australie, Fiji, NZ en Bali! Huidige stap: Zuid Amerika

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 42711

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 10 September 2018

Around the world

22 Oktober 2014 - 10 April 2015

Down Under!

06 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Nieuwe ervaring, nieuw continent: Azie

01 Maart 2012 - 08 April 2012

Letsitele (Limpopo) en Durban

17 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Step by step around the world

Landen bezocht: