Medische Missie voor Care4Tina - Reisverslag uit Xi'an, China van Denise - WaarBenJij.nu Medische Missie voor Care4Tina - Reisverslag uit Xi'an, China van Denise - WaarBenJij.nu

Medische Missie voor Care4Tina

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

21 April 2014 | China, Xi'an

de foto's van mn vorige verhaal toegevoegd.

De tweede week van de medische missie voor Care 4 Tina is alweer begonnen. Vandaag was mijn dagje vrij en ik heb even lekker genikst, gedoucht, lekker gegeten met 2 lieve vrijwilligers en daarna nog even ’s avonds door de stad gewandeld om ook even actief te zijn ☺

De eerste week was heel bijzonder, indrukwekkend maar ook wel heftig. Ik ben begonnen met 2 dagdiensten (8.00 – 19.30 uur) en daarna 2 nachtdiensten (19.00 – 8.30 uur) en toen weer dagdienst. Overdag ben je druk bezig om de kinderen te wassen als ze aankomen van het kindertehuis, eten geven (vooral melk), met ze spelen of in slaap brengen. Als de kinderen net aankomen moet ze ook nog bloedprikken, naar andere gebouw voor röntgenfoto van de longen en een ECG om te checken of het hart goed genoeg werkt. Voor de operatie krijgen ze ook allemaal antibiotica via het infuus, waarbij je ook met het kindje naar een kamertje gaat en hoopt dat ze in een keer een goed bloedvat vinden. Een keer hebben ze een kindje bij mij 3 keer moeten prikken en toen werd ik wel een beetje licht in mn hoofd. Want ze dachten dat ze goed in het bloedvat zaten maar toen gingen ze nog even terug en weer erin, en toen er weer langzaam uit en dat na een lange nachtdienst ;)
De eerste dagen heb ik een hele bijzondere klik gekregen met 1 meisjes uit het weeshuis in Weinan. Ze heet Wei Hu Mei en ze was vorig jaar al geopereerd voor haar lip. Dit jaar werd ze geopereerd voor haar open gehemelte en kreeg ze nog een lipcorrectie omdat er 3 hechtingen waren opengesprongen na de operatie van vorig jaar. Gelijk de eerste dag moest ze heel veel huilen en niemand van de nannies die haar brachten gaven aandacht aan haar, dus ik dacht die ga ik stil krijgen. Vanaf dat moment heb ik een speciale band met haar gehad. Ik heb haar gebadderd, samen met haar geslapen, geknuffeld, gespeeld en ook veel gelachen. Als ik de kans kreeg probeerde ik zoveel mogelijk met haar te zijn. ’s Nachts heb ik samen met haar geslapen en zij checkte elke keer met 1 oogje of ik er nog wel was. Ik heb zo veel liefde aan haar gegeven en ik hoop dat er hele lieve mensen haar komen adopteren want ze is heel vrolijk en ze heeft al zoveel meegemaakt in haar korte leventje dat ik haar alle liefde en rust gun om een stoere meid/vrouw te worden.
Nadat Mei naar het kindertehuis is teruggebracht was het voor mij weer even wennen, alle kindjes zijn natuurlijk lief maar ik had geen klik met ze. De dagen duurde langer en als een kindje huilde had ik er iets minder geduld voor. Ik denk dat ik haar gewoon miste en moest weer even mijn “opnieuw” beginnen. Tijdens de nachten heb ik veel kindjes rustig gehouden met klopjes op de borst of een aai over het wangetje. Er was ook 1 meisje die heel veel bloed had verloren na de operatie waar we goed op moesten letten. Tijdens de nacht heeft ze nog 2 luiers vol oud bloed gepoept en de volgende dag hebben ze haar toch nog 50cc bloed gegeven en toen sterkte ze aan. De dag daarna is zij terug gegaan. Op zaterdag heb ik kindjes terug mogen brengen naar het kindertehuis. Ik heb een jongetje Qiu Sheng mogen afgeven aan de nannie. Dit jongetje was al zo sterk geworden dat hij al lekker aan het rondlopen was op de gang in het ziekenhuis en mij een knuffel kwam geven toen ik in een andere kamer zat. Hij was heel sociaal naar iedereen en ook een schatje. Het moment dat ik hem gedag zei heb ik ook weer een deel afgesloten en voelde dat ook weer een beetje beter voor mij. Het deel wat ik heb gezien van het kindertehuis was oke, de kinderen hadden ruimte om te spelen en de nannies waren ook wel redelijk “actief” met de kinderen/babies. Maar dat blijkt dus niets te zeggen over het andere gedeelte van het kindertehuis want op die afdelingen mogen geen buitenlanders komen….

Zaterdag middag hebben we de verjaardag van Tineke (oprichters van Care4Tina, samen met Elise) en Kirsten (lieve meid uit Shanghai) met heel veel taart gevierd. Zelf hadden we taart besteld en er kwamen nog 3 taarten van chinezen vrienden/vrijwilligers. Dus we hadden genoeg te eten, haha ☺
’s Avonds hebben we gezamenlijk gegeten bij een heerlijk Italiaans restaurant en dan ben ik weer bij vandaag, mijn relax dagje.
Het Italiaans restaurant zit echt op een hele gekke plek, je moet door een garage, een soort hotel binnenlopen en dan naar de 11e verdieping wat lijkt op een ziekenhuis gang en dan is het links een gangetje door en kom je in een gezellig restaurantje :p Vandaag gegeten in Bullfight steakhouse. Daar hebben we geen steak gegeten haha, maar een menu met cheescake, sinaasappelsap, knoflookbroodje/soep, fruitsalade, cappucino, frietjes. De volgorde die ik noem is ook de volgorde hoe het eten op tafel werd gezet :p Gelukkig kwamen de dingen redelijk snel achter elkaar dus hebben we wel nog de volgorde aangepast, maar gangen kennen ze hier niet echt hoorde ik ☺
Voor de rest eet ik elke ochtend een gezond bakje yoghurt met havermout en rozijntjes (van de supermarkt), ’s middags eet ik in het ziekenhuis (pizza, subway broodjes, rijst, salades vooral westers eten) en ’s avonds eten we vaak met een groepje ergens waar je op een menu dingen kan aanwijzen (lekkere dingen zijn zoetzure gemarineerde kip – het enige vlees wat ik eigenlijk eet, paksoi, rijst, gebakken bananen). Op de dagen dat ik vrij ben of de nacht in ga eet ik niet echt in de “middag”. Je probeert laat wakker te worden, dan ontbijtje en voor het werk ga je met een groepje ergens eten, tijdens de nacht geen eten of koekjes die je meebrengt en ’s ochtends na de dienst weer een yoghurtje en dan slapen :p

Op zaterdag avond zijn we nog met Johan, Guan en Adrienne (deel van OK team) naar een Tang Dynastie Show geweest met dans en optreden in Chinese stijl ☺ Even een avondje uit het werkschema ☺

Aankomende week nog even nacht en dag diensten draaien. Heel misschien nog naar een vuurwerk iets met eten in de buurt van de Big Pagoda, maar dat hangt af van mijn dienst. Ben benieuwd of dat gaat lukken.
In weekend ben ik nog in Xi’an en maandag vlieg ik naar Tokyo. Daar heb ik een hotel met een binnenzwembad en zit ik dicht bij de Rainbow Bridge en ga ik proberen om naar Disneyland Tokyo te gaan ☺ En dan vlieg ik 4 mei weer terug en kom ik 5 mei aan in Yulin.
Ik ga nu nog even genieten van mijn rustige avondje en morgen nog een rustige dag overdag om daarna weer de nachtdienst in te gaan. Ben benieuwd hoe de kindjes eruit zien na de operatie en welke nieuwe kindjes er zijn gekomen.
Tot het volgende verhaal!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Reisdagboek: beginnen bij Zuid-Afrika en stap 2 is Azie, China Volgende stap: Backpacken in Australie, Fiji, NZ en Bali! Huidige stap: Zuid Amerika

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 1086
Totaal aantal bezoekers 42728

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 10 September 2018

Around the world

22 Oktober 2014 - 10 April 2015

Down Under!

06 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Nieuwe ervaring, nieuw continent: Azie

01 Maart 2012 - 08 April 2012

Letsitele (Limpopo) en Durban

17 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Step by step around the world

Landen bezocht: