Bergen en dalen - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Denise - WaarBenJij.nu Bergen en dalen - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Denise - WaarBenJij.nu

Bergen en dalen

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

12 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Tzaneen

Het is een tijdje geleden dat iets heb geschreven, maar ik heb ook heel veel meegemaakt de afgelopen week.
Ik zal beginnen met de echte bergen en dalen van het afgelopen weekend. Op zaterdagochtend zijn Eddy en ik op weg gegaan om de panoramische route te doen naar Graskop en Sabie, ongeveer 200 km van ons vandaan. Als eerst kwamen we langs uitzichtpunten waar je kon uitkijken over de vallei. Ik had echt het gevoel alsof je op een veld van de Lion King aan het kijken was: kale vlaktes met hier en daar een boompje echt mooi om te zien. We zijn gestopt bij de toeristische punten als the three rondavels, lowveld viewsite en toen kwamen de eerste watervallen: Bourkes Luck Potholes. De naam zegt het al een beetje, het water heeft in de loop van de tijd putten gevormd en dit ziet er heel spectaculair uit. Hier komen ook twee grote rivieren bij elkaar, de Treure en de Blyde. Het verhaaltje wat erbij hoort heb ik van Eddy gepikt :) Toen de blanke kolonisten onder leiding van boer Potgieter steeds verder naar het noorden trokken, sloegen ze hun kamp op bij een riviertje. Een groep mannen ging vooruit om te verkennen, maar ze kwamen niet terug: het riviertje kreeg de naam Treur. De groep ging treurig verder, maar ze werden alsnog ingehaald door de verkenners. Het volgende riviertje kreeg de naam Blijde.
Daarna zijn we doorgereden naar de watervallen Berlin en Lisbon deze waren allebei echt super om te zien, helaas alleen van bovenaf, maar wel mooie grote. Het laatste stukje naar Graskop was nog met supermooie uitzichtpunten: Wonderview, God's Window en the Pinnacle. God's Window was heel toeristisch met kraampjes waar je houtsnijwerken en batik lappen kan kopen, en Wonderview was kleiner qua parkeerplaats. Maar, bij Wonderview heb ik echt mijn ogen uitgekeken over het dal waar we zocht op hadden, echt supermooi, niet te beschrijven :p
Rond 4 uur waren we in Graskop, een plek om te slapen hadden we al geregeld, Valley View (backpacker hostel). En we hadden nog genoeg tijd om wat te doen. Ellanie had verteld dat er ergens net buiten Graskop een Big swing was, en dat was precies nog wat ik wilde. (Bigswing = bungeejumpen maar dan zonder elastisch touw. Valt vanaf een hoogte een vallei in en dan slinger je totdat je stil hangt). Helaas waren we de eerste keer de verkeerde straat uitgereden in Graskop en waren we nog net op tijd om de Swing te doen. Eddy heeft mij gefilmd tijdens mijn val. Het was echt zo gaaf om te doen. Voor mijn sprong had ik uitleg gekregen op een houten platform, maar toen ik naar de rand moest lopen kreeg ik toch wel een beetje raar gevoel in mn benen. De man hield mij vast aan het touw en ik moest achteruit lopen tot het randje, half gaan zitten op "een stoel" en dan tellen 3,2, ... en hij hiel mij vallen. Aaaaaah, waren de eerste seconden wat ik voelde :) het was echt een vrije val en daarna slingerde ik in mn tuigje door de kloof en had ik uitzicht op een waterval die niemand kan zien als je dit niet doet. Echt heel gaaf. Jammere was alleen dat ik de hoogte die ik naar beneden was gevallen ook weer omhoog moest klimmen via een steile trap, maar oke dat was het waard :p Na de sprong zijn we naar bacpackerhostel gegaan, spullen neergelegd en op naar Harry's Pancakes, zeer bekende pannekoeken restaurant. Ht stomme was dat ze voor ons neus, om 18.01 uur, sloten terwijl ze normaal tot 19.00 uur open zijn. Ze hadden waarschijnlijk geen zin meer. Toen zijn we in een voor hier chic restaurant gaan eten, ik crumble cheese sticks en spareribs eddy slakken en T-bone steaks. Op zich was het wel lekker alleen mochten de ribs iets gaarder. Als toetje had ik een lemon merengue taart en eddy koffie. Genoeg gegeten voor deze dag. Bij het hostel hebben we nog wat gedronken en gepraat met andere nederlanders, supergezellig en weer wat anders dan met zn tweeen bij Francois en Ellanie of op school :) het voelde echt al een uitje. Die nacht heb ik redelijk geslapen, ik was heel erg verbrand bij de wateravallen en was dus beetje rood... Mja niet meer aan te doen en volgende dag lange mouwen etc.
Op de planning stond zondag ochtend raften in Sabie. We waren daar al om 8.30 uur, maar er was nog niet echt leven daar. We hebben gezocht naar de receptie en die man vertelde ons dat er iemand zal komen uit Hazyview die de faciliteiten gebruikt van zijn terrein. Om 9.15 was er nog steeds niemand, dus nog een keer naar de receptie, hij bellen maar geen reactie. Wij smsen naar de organisatie dat we nog heel even wachten en adners weg zouden gaan. Helaas was het ook wat er gebeurde om 9.50 uur vonden we dat we lang genoeg hadden gewacht en zij we doorgegaan met de watervallen. (de organisatie had ons alten weten dat ze degene zijn telefoon niet opnam en dit zou uitzoeken, prima, alleen wij moesten nu ons geld op de terugweg ophalen bij het hostel waar we al betaald hadden).
De eerste waterval die we opzochten was Bridal Veil, dit was echt zo. Het kostte even wat tijd om er te komen, klimmend omhoog via bospaadje, maar het was echt gaaf. Het water kwam als een sluier naar beneden en heb daar ook onder gestaan, schitterend gevoel is dat :) omdat het heel gespreid naar beneden valt voelt het echt alsof je onder een zachte douche staat, maar wel een koude :D superleuk.
De tweede was de Horseshoe fall, op internet hadden we gezien dat deze waterval eruit zag, zoals de naam al zegt, als een hoefijzer. Helaas niet, het is een luchtfoto geweest van de waterval die voor de waterval valt die wij hebben gezien. Alsnog was het wel leuk om deze te zien, dit keer hadden we een labrador die ons de weg wees naar de waterval ook grappig om mee te maken :) en toen nog de laatste waterval in de buurt van Sabie de Lone Creek, deze was echt prachtig. We konden beneden staan en de hoogste waterval zien vallen!
Op de terugweg zijn we gestopt bij Macmac pools om te zwemmen, en te rusten, daarna door naar de Macmac falls, toen eten bij Harry Pancakes. Dit keer was hij nog wel open, maar dat moest ook wel want het was 14.30 ongeveer. Pannekoeken waren lekker maar bediening niet super. Daarna ons geld vanhet raften op gehaald en via Pelgrims rest, mijnwerkerstadje, terug gereden naar Tzaneen.
We hebben op 1778 meter boven zeelevel gereden en nog meer mooie uitzichten gezien over de dalen, en rond 17.00 begon het te regenen. Dat was jammer, maar we hebben wel een supermooie regenboog gezien, een hele! En! Dubbel :) Wauw!
Door te regen werden de wegen heel nat en er ontstonden stromingen dus moesten we goed opletten voor nattigheid en de koeien die zomaar over konden steken. Rond half 6 was het namelijk al donker aan het worden, en in een straat zag je alleen maar ogen, dat waren een stuk of 20 koeien. Gelukkig hoefde we daar niet in, en sloegen we links af :) rond half 8 waren we eindelijk veilig thuis gekomen en hebben we nog heerlijk een tosti gegeten en daarna gaan slapen!

Dan nu nog over de bergen en dalen van vorige week. Ik begon maandag met het geven van de sportles aan alle 200 kinderen. Ik had al bedacht hoe ik het op dinsdag zou doen, kreeg ik dinsdags na mijn planning uitgetypt te hebben te horen dat meisjes geen voetbal spelen maar Netball. Oke... Ik weer opnieuw een planning maken voor de jongens, de meisjes zouden met 4 leraren netball doen op een ander. Ik vond het supergoed gaan en op donderdag heb ik een doordraai systeem gedaan met verschillende oefeningen voor voetbal, zoals penalty schieten, slalommen, overschieten en gewoon partijtje. Ik had er al helemaal zin in om er deze week mee verder te gaan want het ging echt heel goed en de leraren en kinderen hadden er ook plezier mee. Ze hoefde niet lang te wachten op hun beurt en de leraren wisten precies wat ze moesten doen door mij blaadje met taken en uitleg. Krijg ik op vrijdag te horen dat ze geen gymles hebben de komende 3 weken omdat ze toetsweek hebben. Helemaal te begrijpen, maar vertel me dat dan in de eerste week :p de kinderen zijn dan een uur eerder vrij, om 14.30 ipv 15.30 zodat ze smiddags nog kunnen leren voor hun toetsten.
Ik was vrijdag al begonnen met het maken van een rooster zodat ik gymles kon geven per klas. En gelukkig kon ik hiermee verder.
's Ochtends maken de kinderen een toets van 8.30 - 10.00 uur. Dan 15 min pauze, van 1015 tot 12.15 bespreken, weer 15 min pauze en dan nog 2 uur de tijd om te leren voor de toets. Of als ik ze heb ingepland voor een uurtje gymles.

Vandaag ben ik al begonnen met deze uurtjes gymles. Preschool and Grade R heeft geen toetsen, Grade 1 tot 3 heeft alleen deze maandag dinsdagen woensdag toetsen. En grade 4 tot 7 start as donderdag met toetsen tot en met woensdag 28 maart.
Eigenlijk komt dit heel goed uit, want kan ik in de ochtend 2x de kleintjes gymles geven in de middag 2 bovenbouw groepen.
Vandaag/deze week heb ik gekozen voor turnen. Hierna ga ik door met ander sporten zoals atletiek, de parachute, touwtje springen, voetbal/ netball en nog wat anders.
Al deze sporten zal ik dan op de laatste dag voor hun vakantie, eerste week van april, en ook mijn laatste dag herhalen op een soort van sport/fundag.
Daar heb ik wel zin in, en ik hoop dat de planning dit keer niet meer veranderd :-) Eddy en k hebben voor deze dag al leuke dingen in gedachte, dus laat maar komen die dag.
Het is ook mijn laatste dag hier op 29 maart, dus dat is een leuke afsluiting voor mij. Hopelijk niet voor de sport, ik ben namelijk bezig met een bestand dat de leraren ermee verder kunnen en precies kunnen doen wat er op papier staat.

Qua lesgeven zit ik nu dus weer bijna op de berg, alleen voel ik mij vandaag een beetje ziekje, een klein dalletje. Ik hoop dat het een verkoudheidje is die ik heb opgelopen in de nacht bij hostel. Ht koelde daar savonds heel erg af en ik zat daar verbrrand lekker warm in mijn korte broek.
Hier in Tzaneen is het weer heerlijk warm overdag en savonds. Ik zeg wel heerlijk, maar eigenleijk was het koelere in de avond ook wel heel erg lekker.
We zullen zien, ik hoop dat ik me in een paar dagen weer fitter voel en mn neus niet meer vol zit en mij roodheid afneemt en dan gaat het weer.

Ik ga proberen om de foto's erop te zetten deze week, zodat jullie de mooie bergen en dalen ook kunne zien, maar zal even tijd kosten... Er staan er al een aantal op facebook :)


  • 12 Maart 2012 - 22:25

    Els:

    heerlijk lang verhaal, berg en dal, je klimt er weer uit, geweldig.
    succes met je sportplanning

  • 15 Maart 2012 - 07:40

    Denise:

    Haha, ik wilde een leuke titel :p
    Sportlessen gaan op sich heel goed. Soms heb ik geen leraar want die moet dan weer wat dingen doen. En ik hoop dat de kinderen in de loop van de tijd beter gaat luisteren en niet iedereen op zij duwen omdat ze hun beurt niet willen verliezen.
    We'll see :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Reisdagboek: beginnen bij Zuid-Afrika en stap 2 is Azie, China Volgende stap: Backpacken in Australie, Fiji, NZ en Bali! Huidige stap: Zuid Amerika

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 42691

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 10 September 2018

Around the world

22 Oktober 2014 - 10 April 2015

Down Under!

06 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Nieuwe ervaring, nieuw continent: Azie

01 Maart 2012 - 08 April 2012

Letsitele (Limpopo) en Durban

17 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Step by step around the world

Landen bezocht: