Eerste weekend en eerste schooldag - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Denise - WaarBenJij.nu Eerste weekend en eerste schooldag - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Denise - WaarBenJij.nu

Eerste weekend en eerste schooldag

Door: Denise

Blijf op de hoogte en volg Denise

05 Maart 2012 | Zuid-Afrika, Tzaneen

Mijn eerste weekend is goed verlopen. Op zaterdag ben ik naar de Debegeni Waterfalls geweest. Dit is DE waterval heir in de buurt. Het was echt geweldig om te zien. Het stond ook al een hele tijd op mijn to-do list. En voila, na 1 dag kon ik deze afvinken. Het water was SUPERkoud, maar toen ik er even in zwom viel het wel mee. Ik heb ook onder de straling gestaan :D Keihard maar echt wat ik wilde. Het was niet een waterval die van 80 meter hoog recht naar beneden valt, maar een beetje van een steile muur, en laatste stukje recht naar beneden.
De rest van de dag hebben we daar nog rondgelopen en gelegen, en ik ben even beetje bijgekleurd. Ik was echt SPIERwit. Helaas ben ik tijdens het autorijden wel verbrand in mijn nek en mijn linkerarm door het uithangen van mijn arm. Zo kan dat ook gebeuren. Het was ook zeker 50 km om daar te komen. Apart eigenlijk om te realiseren dat we zo'n afstand hebben gereden terwijl je dat in Nederland niet zou doen. Die avond waren we uitgenodigd voor een 'braai' (bbq) met vrienden van Ellanie en Francois. Dit was heel leuk om te ervaren. De mannen hadden de hele dag gevist en wedstrijd gehad wie de grootste en meeste vissen hadden gevangen. En de vrouwen komen er voor de gezelligheid. Er was ook 1 meisje die uit Nederland kwam en nu woont in Zuid Afrika. Zij heeft met vrijwilligerswerk in Namibie een Zuid Afrikaan ontmoet. Ik had even nieuwsgierig aan haar gevraagd hoe ze dat deed met papieren, maar het is dus makkelijk om hier werk te vinden en te kunnen verblijven wanneer je gaat trouwen met een Zuid Afrikaan. En dat gaat zij ook in september doen :) Wat ook kan is vrijwilligerswerk doen voor ene jaar en zo bij een baan uitkomen, dus misschien is dat ook nog een optie voor mij, om lang hier te kunnen zijn. Want het bevalt mij nog steeds.

Op zondag ben ik samen met Eddy wat gaan rondrijden in de buurt van Tzaneen. Eigenlijk waren we op zoek naar een nougat fabriek, maar die hbben we niet kunnen vinden. (Achteraf gehoord dat het op het terrein ligt van een vijfsterren hotel, dus misschien volgende keer). Onderweg hebben we wel supermooie uitzichten gehad over de valleien, aan het begin van de Drakensbergen. Nog een ding wat op mn to-do lijst stond (Drakensbergen). Het was echt heel mooi!!

Het doel van mijn verblijf hier is om sportlessen te geven op een bassischool en deze zo op te zetten dat de leraren er in de toekomst mee verder kunnen. Dat heb ik vandaag gedaan. Om 6 uur op en om 7 uur naar school.
Daar kreeg ik te horen dat ik vandaag al de sportles moest geven van 14.30-15.30 uur. Nu denk je misschien 'ah, genoeg tijd om dit voor te bereiden' maar ik moest eerst inventariseren wat voor materialen er waren, hoeveel kinderen er in een groep zitten etc.
De bedoeling is namelijk dat ik aan ALLE kinderen de gymles geef, in totaal rond de 200 kinderen!! Jaja,
en het thema was voetbal. Alleen heb ik geen voetballen kunnen vinden die we konden gebruiken. (Ze waren allemaal leeg).
Ik ben dus renspelletjes gaan doen met verschillende loopvormen.
Mijn voorbereiding was goed; alles op papier gezet zodat de leraren wisten wat ik ging doen en mij hierbij begeleiden, en alle materialen op het veld neergezet zodat ik meteen kon beginnen.
Minpuntjes waren dat de kinderen en leraren niet op tijd op het veld waren en het superlang duurde voordat ik ze uiteidenlijk goed had staan, omdat het gewoon een zooitje was van kinderen en dit superlastig is om te doen in je eentje. De leraren heb ik bij de kleintjes goed aan het werk kunnen zetten en ging ook leuk aan de slag met mijn oefeningetjes. De groep va 9 jaar heeft Eddy mij geholpen, want het was een chaos. Ik heb de groep van 10-12 ook uitgelegd wat ze moesten doen en de leraren aan het werk gezet wat best lastig was.
Eddy heeft mij zeker geholpen om het een beetje draaiende te houden. Hij heeft een goede veldstem en ik niet (A) Haha. Het was me uiteidnelijk wel gelukt, maar dit was makkelijker. (En waarom moeilijk doen als het makkelijk kan ;))

De eerste sportles zit er dus op voor mij, en ik had het HEET! Maar was wel trots op mijzelf dat het een geslaagde gymles was, en de tijd ook effectief was. Er waren geen 35 kinderen aan het wachten op 1 oefening. Zoals ik had gehoord dat vaak is. Dus heb schouderklopje verdiend! :D
Maar morgne ga ik het weer doen, en hoop dat het natuurlijk beter gaat, en de leraren het gaan overnemen, want het is de bedoeling dat zij dit straks ook zonder mij kunnen.

Thuis ben ik ook meteen gaan douchen, want het was heet! zeker boven 35 graden. Daarna even lekker gerust op bed met niks doen, en om 6 uur stond het eten klaar.
Eten is goed geregeld, alleen op zondag moeten we zelf koken, de rest wordt geregeld door Ellanie of haar hulpjes :)
Ontbijt en lunch moet je zelf klaar maken en dat is brood met kaas of pindakaas voor mij.

Ik denk dat het wel zo iets is tot nu toe, anders wordt het wel een wirwar van onderwerpen.
Heb nog wel een leuke liedje die Eddy mij tipte:
24/7/365 van Heinz Winckler.

Moet je even luisteren :)

tot volgende keer!

  • 05 Maart 2012 - 19:22

    Leontien:

    Wauww knap hoor! Hoop dat het steeds iets makkelijker gaat :) ik begin ook Afrika kriebels te krijgen als ik zo over die waterval hoor ;) echt cool.
    Succes morgen! Xxx

  • 06 Maart 2012 - 11:25

    Gerard:

    Met lege ballen gaat het wel met de parachute. Om langer te blijven voor vrijwilligerswerk moet nog meer sparen. Wel leuk om onder een waterval te staan.

  • 06 Maart 2012 - 18:21

    Els:

    als je er gaat wonen kom ik zeker 2 keer per jaar langs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Denise

Reisdagboek: beginnen bij Zuid-Afrika en stap 2 is Azie, China Volgende stap: Backpacken in Australie, Fiji, NZ en Bali! Huidige stap: Zuid Amerika

Actief sinds 14 Juli 2011
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 42731

Voorgaande reizen:

09 Januari 2018 - 10 September 2018

Around the world

22 Oktober 2014 - 10 April 2015

Down Under!

06 Maart 2014 - 11 Juli 2014

Nieuwe ervaring, nieuw continent: Azie

01 Maart 2012 - 08 April 2012

Letsitele (Limpopo) en Durban

17 Juli 2011 - 20 Augustus 2011

Step by step around the world

Landen bezocht: